-
Bräda för lätt/ingen vind?
Kan ni hjälpa mig med lite tips?
Jag sitter utan en större bräda, hade gärna velat ha något att leka med när det blåser väldigt lite, mest för att få komma ut på vattnet. Men även för lite freeriding och jippträning när man väl planar.
Jag väger 70kg och är väl i stadiet att försöka få den planande jippen att fungera.
Min största bräda idag är en 86L Kode.
Men nu är min tanke att köpa något i 105L storleken och tankarna med denna brädan är först och främst att den ska gå att stå på och när jag inte planar.
Jag vill kunna ta mig i land när vinden nästan dör och kunna stå och öva lite backwind segling och sånt när det nästan inget blåser.
Men tanken är också att kunna köra lite blasting som en freeride och öva på jipparna när det blåser mer.Vad jag har läst mig till så rekommenderar många Freestylebrädor när det gäller Lättvindssegling men jag tror det faller bort med tanke på att jag vill kunna använda den även som en freeride och i chopp.
Så varför ingen freeridebräda då? Det är inte farten jag är ute efter så mycket som manöverbarhet. Jag tänkte även att jag kanske slipper skaffa större segel om jag har något som är mot freestylehållet. har ett 6kvm idag som jag tänker borde räcka till att plana när det blåser hyffsat och när det inget blåser vill jag nog inte ha så stort ändå.Så då faller min tanke på en bräda som var uppe för diskussion för några veckor sen Tabou 3s 106L eller en Starboard Kode 103L.
Vad tror ni om volymen först och främst, står man torrskodd på en sån bräda? 🙂
Och vad tänker ni sen om mitt resonemang angående brädtyp är det rätt att gå på freestylewave linjen i detta fallet?
Och vad är isf en bra sådan?Det blev ju ganska långt det här men brukar ju ofta saknas information när man ska göra sånna här rekommendationer så jag hoppas detta är tillräckligt.
Logga in för att svara.