Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda med centerbord eller centefena

  • Bräda med centerbord eller centefena

    Publicerad av parkis1 på 16 juni, 2013 vid 15:26

    Min dotter på 12 år och 40 kg har önskemål om en ny bräda och det vore roligt om även jag på 80 kg kunde ha den med mina 7,0 och 9,0 segel de dagar det blåser lite mindre.
    Hon kör en vinta 320 med kona 4,2 rigg och kör med hängsele mm.
    Jag tog själv en provtur med brädan. Jädrar vad rank den är… Tänk att folk seglade på denna förr och betalade flera tusen. Men den funkar ok för en lättviktare på kryss mm.
    Jag vill ha en tålig bräda då den ska med på båtsemester mm.
    Förmodligen hamnar man på 130-150liter, men frågan är om man ska ha en centerfena eller centerbord.
    Gör det någon skillnad med brädor som är bestyckade med detta.?
    Eller ska man satsa på en vanlig stor freeride utan centerfena.?
    Vad har ni för erfarenheter av dessa brädor?
    Jag vill ha en bräda som barnen och jag klarar i lätt och medelvind.
    Hon har även provat min 105 liters freeride men det blir lite knepigt.
    Vill dottern ha surfprylar klart men handlar….
    /Dennis

    bicless svarade 11 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • hakman

    Medlem
    16 juni, 2013 vid 17:51

    Alla i juniorgruppen i Fiskebäck kör 100-110 liter freestyle, perfekta brädmodellen för alla barn/ungdomar i lätt och hårdvind. Inga centerbord. Ge henne ett 3.5 vågsegel också så kommer hon lära sig mycket snabbare (plana, hoppa, trick osv.) och ha jälit skoj..

    Om ni bor i Göteborg, kom ner och kör med oss på onsdagar 18.00!!!

  • bicless

    Medlem
    16 juni, 2013 vid 21:09

    Starboard Kode tufskin låter som nått för dig. Riktigt rolig för dig utan centerfena och samtidigt bra för dottern med centerfena. Den tror jag blir en perfekt kombibräda för vuxen och barn. Det är förvånandsvärt många som letar efter den typen av bräda som man kan dela lite på. Centerbord gör brädan väldigt tung och det är svårt hitta tillräckligt små centerbordsbrädor för att barn på 40 kilo skall kunna fotstyra dem bra så jag tror du skall satsa på centerfena istället. Kan man inte fotstyra den så begränsar du ju en del när hon skall lära sig nya saker och det låter som hon har bra utvecklingskurva då hon seglar sele.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda med centerbord eller centefena

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.