Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bräda? Nybörjare

• Bräda? Nybörjare

Publicerad av surfmc på 18 januari, 2005 vid 18:35

Hej !

Jag ska som bekant köpa lite grejer och funderar på om jag ska köpa en lite längre bräda till att börja med. Det var någon som sålde en Cabrinha double agent. Är det något att ha, den var 165. Jag tänkte köpa mig en kortare senare men är det inte lättare att lära sig på en större till att börja med. Det lär väl inte bli så mycket hopp i början utan mest glid fram o tillbaka. Är det tråkigare med en lång bräda, lika bra att köpa en kortare på en gång?? Kom gärna med tips ! Om jag köper en 165 bräda, vad tycker ni att det är för storlek som är lämpligt på kite? 14-17?

Hang Loose !

boardtalk svarade 20 år, 1 månad sedan 20 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • patrikol

Medlem
    18 januari, 2005 vid 18:43

Om du köper en så stor bräda så tänk på att du kommer förmodligen att få behålla den som lättvindsbräda för den blir inte lätt att sälja vidare men har du pengar så att du kan behålla den och sedan köpa en mindre så har du ju en lättvindsbräda till sommaren. Men om det är lite för mycket penga så sattsa på en som är kring 130-140 cm det viktiga är bredden inte längden 38 cm är ett ganska bra mått att gå efter.

Ps Skriv gärna din vikt så är det lättare att rekomendera en kitestorlek.

Skall du ha en eller två kites?

Köra året om eller bara på sommaren?

• eddie

Medlem
    18 januari, 2005 vid 18:44

När jag började så köpte jag en kass/billig bräda. Men jag tycker att du skall satsa ¨på ngt som du kan växa i lite bättre. Risken är att du slänger pengarna i sjön (bokstavligen)

• surfmc

Medlem
    18 januari, 2005 vid 18:48

Hej igen !

Jag väger 75kg, men om jag skulle köpa den där på 165, vad skulle sådan kunna vara värd ? 1500? 1000? eller mer? Men det kanske är bättre att satsa på en 140cm ?

• patrikol

Medlem
    18 januari, 2005 vid 18:52

Ja absolut inte mer och skall du inte tvunget ha en lättvinds sommar bräda så ta en på 130-140cm.

75 är ju inte så mycket så antingen 12 eller 16-17 blir nog bra. skall du bara ha en kite så kan du ta en 14 med det funkar det med.

• surfmc

Medlem
    18 januari, 2005 vid 18:56

Ok, men åter till frågan om pris för en CABRINHA DOUBLE AGENT 165 cm?
    Vad skulle man kunnas tänkas betala?

• walle

Medlem
    18 januari, 2005 vid 19:05

Köp inte en så stor bräda!

Jag tycker inte du ska köpa en bräda som är längre än max 140cm.
    Däremot kan den vara bred i stället.
    går säkert att hitta någon för under 2000:-

När det blåser så pass lite så att du har användning för en sådan ”pråm” så klarar man inte av att hålla höjd som nybörjare tongue.gif

Det är helt enkelt svårt att köra och att lära sig i så lätta vindar!

• anonym-anvandare

Medlem
    18 januari, 2005 vid 19:15

jag körde 161 picklefork i ett år, dög bra även om den var lite för stor sista månaderna men jag fick bra pris på den ny och hyfsat när jag sålde så var en bra affär.

kan du hitta en stor bräda för 1500 så köp den, annars satsa på 140-150, är den för kort så är det lätt attt nosediva i början.

• pjoter

Medlem
    18 januari, 2005 vid 19:58

Ingen aning va en sån kan kosta men du kan få min picklefork 151 för 1500:-. den e ok som nybörjarbräda då den inte e så dyr å tål en massa stryk. har funkat för mig å köra på sen i somras. Större än den ser jag ingen anledning att skaffa om man inte bara behöver en lättvinds.
    Blåser det på lite mer så släpper en stor bräda å kasar på vattnet om man inte har fetingfenor.

Jag håller nog inte helt med om att det är bra med en dyr bräda som första. Den får mkt stryk då man tappar den, slår i den lite överallt å allmänt klantar sig som nybörjare.
    Då tycker jag att det är bättre med en lite hållbarare sak som inte kostar så mkt. (iofs rätt partisk nu då jag vill sälja min grin.gif )

• andi_j

Medlem
    18 januari, 2005 vid 21:04

Kolla på denna: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=1255&sort=1&cat=10&page=2
    Perfekt bräda att växa i, den är din för 2800.

• dirk_diggler

Medlem
    18 januari, 2005 vid 21:20

rimligt pris på en nybörjarbräda, ca 2000-3000 absolut inget över 150cm. du ska ju inte bara åka fram och tillbaka, efter 10-15 ggr på vattnet kommer du vilja prova göra lite ordentliga svängar och kanske till och med hoppa lite smått. en relativt ny (2003 kanske)bräda på 140cm skulle jag satsa på, då får du en hyffsat stor bräda som bär ganska bra men fortfarande inte är klumpig. man ska aldrig snåla å köpa skit, det lönar sig aldrig. köp en bra bräda helt enkelt! jag tycker personligen att min brädan nu tar mer skada än vad brädan jag började med gjorde. håller du dig bara ifrån stenar och skit så får du inga problem med skador.

• walle

Medlem
    18 januari, 2005 vid 21:22

Svar till:

rimligt pris på en nybörjarbräda, ca 2000-3000 absolut inget över 150cm. du ska ju inte bara åka fram och tillbaka, efter 10-15 ggr på vattnet kommer du vilja prova göra lite ordentliga svängar och kanske till och med hoppa lite smått. en relativt ny (2003 kanske)bräda på 140cm skulle jag satsa på, då får du en hyffsat stor bräda som bär ganska bra men fortfarande inte är klumpig. man ska aldrig snåla å köpa skit, det lönar sig aldrig. köp en bra bräda helt enkelt! jag tycker personligen att min brädan nu tar mer skada än vad brädan jag började med gjorde. håller du dig bara ifrån stenar och skit så får du inga problem med skador.

[/ QUOTE ]
    tack för att du håller med mig grin.gif

• pjoter

Medlem
    18 januari, 2005 vid 21:23

kanske kanske.. har inga pengar för tillfället så jag vet inte om jag ska testa å bygga en eller vänta lite å köpa nåt.

• kaiser

Medlem
    18 januari, 2005 vid 21:33

Jag lärde mig på en 125cm brunotti. inga problem om man väger 95 o e 192 lång.

• walle

Medlem
    18 januari, 2005 vid 21:56

du bygger inte en bräda för 2800:-!!! om du inte gör en i träskiva…

kanske om du gör 15 så kommer du ner i 2800:-/st

• pjoter

Medlem
    18 januari, 2005 vid 22:01

Vad kommer de kosta då om man ska bygga en enkel brett?
    mallar rätt av en annan, bygger i balsa eller diviny och plastar ihop den.. Jag fattar inte vart de dyra är?
    Balsa eller div typ 500:- fiber å plast nårra hundringar å sen tillbehör max 800:- om man snålar in lite.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bräda? Nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.