Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Bräda? Nybörjare
-
Brunttin har jag med och är nog en ganska bra nybörjarbräda trots sin relativt korta längd. Planar grymt snabb och lättkörd.
Sen storlek tycker jag en 12 eller 14. Köp inte förstor kite som nybörjar. Det är ett ganska lite fönster på en stor kite. Och som nybörjare har men svåra att bemästa dom krafterna. faktiskt lättare med en 12 eller 14m2. Lätt att bli överriggad med en stor kite.
Håller ni med mig boys eller?(och flickor) -
Det dyra är väl att man inte kan köpa det man behöver i rätt volym för EN bräda… oftas får man köpa mycket mer matrial än vad som behövs….
-
Mycket bra bräda både för nybörjare och något mer avancerade åkare. Har själv haft en Varipro 138.
Den stora brädan skall du inte betala mer än 1500:- för.
-
Klart att jag håller med dig Henke! Men Brunottin är ju ganska bred och det är därför den funkar till tyngre nybörjare det har inget med längden att göra.
-
Svar till:
Vad kommer de kosta då om man ska bygga en enkel brett?
mallar rätt av en annan, bygger i balsa eller diviny och plastar ihop den.. Jag fattar inte vart de dyra är?
Balsa eller div typ 500:- fiber å plast nårra hundringar å sen tillbehör max 800:- om man snålar in lite.[/ QUOTE ]
Bygger du i balsa eller divinycell, alltså ett hyffsat seriöst bygge, så kommer det nog gå på minst 6000:- för en bräda!
Dessutom måste du räkna in allt kringmaterial som går åt ex vakuumanläggning, rockertable, div verktyg, fenor, inserts mm
Som sagt blir det ryskigt dyrt att köpa så lite grejjor som det går åt till en bräda…
Sedan plastar du inte brädan utan använder epoxi vilket är betydligt dyrare.
Vanligt polyester som du har när du plastar suger åt sig vatten medans epoxi är helt tätt.
dessutom är polyester tyngre än vad epoxin blir.Att bygga en bräda med så dyra material som balsa eller divinycell och inte använda epoxi är alltså slöseri med pengar…
Ska du bygga en bräda så så gör den i plywood och epoxi!
då kan du kanske komma under 1000:- -
ok. jo jag får se hur det blir. ska göra en liten budget på de hela.
men är plast mycket tyngre än epoxi? vattentåligheten hänger jag inte riktigt med på, Båt har man ju plastat å även fått vissa skador på så epoxifärgen försvunnit, klarat sig åratal utan pest eller liknande… En brett e ju bara i nån timme i stöten´å får sen ligga inne där det e varmt å skönt å torka ur. så länge inte fibrerna sticker ut så borde det inte tränga in mycket vatten i plast på den tiden.
-
Här har du ett annat förslag. Det var brädan jag växte upp på förra säsongen. Funkade finfint för mig
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=268&sort=1&cat=10&page=3
-
brädor som den ovan funkar bra men du kommer tröttna sjukt snabbt. Lägg till en tusing istället så kan du få riktigt schyssta grejer som du kan ha ganska länge och som funkar hur bra som helst o dessutom funkar finfint o lära sig på.
-
Svar till:
ok. jo jag får se hur det blir. ska göra en liten budget på de hela.
men är plast mycket tyngre än epoxi? vattentåligheten hänger jag inte riktigt med på, Båt har man ju plastat å även fått vissa skador på så epoxifärgen försvunnit, klarat sig åratal utan pest eller liknande… En brett e ju bara i nån timme i stöten´å får sen ligga inne där det e varmt å skönt å torka ur. så länge inte fibrerna sticker ut så borde det inte tränga in mycket vatten i plast på den tiden.
[/ QUOTE ]
Hej pjoter!
Om du ska bygga nånting och inte vill att brädan ska kosta MER än en som du köper så är enda alternativet plywood. En bräda i plywood med rätt tjocklek, rocker och outline kan i många fall bli bättre än en köpt bräda som är anpassad för åkning på vågor vid sydliga breddgrader!
Bara ett tips…
/Jakob -
Svar till:
brädor som den ovan funkar bra men du kommer tröttna sjukt snabbt. Lägg till en tusing istället så kan du få riktigt schyssta grejer som du kan ha ganska länge och som funkar hur bra som helst o dessutom funkar finfint o lära sig på.
[/ QUOTE ]
Egan, kan du ge ett exempel på en bräda som är mer lämplig för en tusing extra? Vad är det man tröttnar på?
-
nya brunottin med flex o grejer, nya material samam som chrilel använder i tablassen
-
Den var ganska fet, men är det bara jag som har blivit lite rädd för brunotti när man hört att en del gått sönder?
Kanske bara jag som har fått för mig det… -
Tycker att dom skötte reklamationer mycket dåligt har själv ingen erfarenhet men har hört en hel del.
-
Men kom igen, ge mig tips på vilken bräda man skall satsa på, vilka märken är bra? Vilka ska man undvika? Vilka är det svårt att hitta reservdelar till om man kör sönder fenor mm?
Logga in för att svara.