Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bräda och segel?
-
Bräda och segel?
Publicerad av indianen på 30 mars, 2008 vid 15:19Tjenare!
Jag är relativt nybörjare inom vindsurfing, har gått flera kurser och kan grunderna i olika slag och gippar osv! Jag ska gå flera mer avancerade kurser i sommar och det börjar bli dags att köpa egen utrustning. Så min fråga till er blir vilken bräda som skulle kunna passa mig? Jag är något under 180cm väger ungefär 65kg om detta spelar roll. Jag hade tänkt mig att kunna göra lite “tricks” i slutändan, försöka hoppa på mindre vågor, lite allmänna tricks!
Vilken storlek på bräda och segel skulle vara bra för mig som vill lära mig lite allt möjligt inom vindsurfing och kunna ha samma bräda i flera år?
Tack på förhand! 🙂v-thun svarade 16 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
hey
jag är också lättviktare som du, jag kör på en freestylebräda 105 Liter. Funkar kanon!
-
Oregistrerad
Gäst30 mars, 2008 vid 15:54@Aronh 454956 wrote:
Vad har du kört på när du gått kurser?
Jag har kört på en Starboard Go, är ej säker på volymen dock. Kan någon vara snäll och skriva kort betäckning på de olika inriktningarna?
-
Starboard Go är ju ganska stora brädor så steget ner till en på 100 kan kanske vara lite stort. Men det beror ganska mycket på. Kolla in grejerna i gula rutan. Det kan kanske vara till hjälp.
-
Okej, tackar Aronh! Tror du att en bräda med runt 110 liter blir för litet för mig? Jag vill kunna använda samma bräda i flera år. Hur stort segel skulle vara bra för mig också?
-
Giuden börjar bli få några år på nacken nu men något kan man få ut av den kanske.
Som jag sa tidigare beror det ganska mycket på. Har man lite kännsla för det hela och/elle är grymt envis kan man kanske man kan skaffa en bräda som man kan ha ett tag och växa med annars kanske man får tänka sig att skaffa någon bräda som är ett mellansteg till den som är mest lämpad för det man tänkt sig i framtiden. Om du tänkt dig att göra trix i framtiden så är ju en freestyle alternativt en freestyle/wave det som gäller sen vilken storlek man vill ha beror på vikten och i vilka vindar man brukar vara ute i.
Känner du att du har lätt för dig och är grymt envis skulle nog en freestyle kring 105 liter funka bra. Annars kanske en Freeride kring 130 vara mer lämpad som mellansteg. Men man måste försöka vara ärlig mot sig själv.
-
För att då vara ärlig mot sig själv så gick det väldigt bra för mig på kursen. Klarade av att utföra ganska bra slag och gippar på kort tid. Envis är jag också, när jag väl gillar något mycket, tränar jag så ofta det går tills jag är duktig på det, bor alldeles utmärkt för vindsurfing så träna kan jag göra i stort sett hela tiden!
Tricks och tricks, det jag tänkte på är att man säkert vill utöka efter ett tag och kanske försöka göra mindre hopp när vågorna tilltar. Inte direkt några volter men små hopp och lite allmänt roliga små tricks man kan göra. Vill ha en lite “allround” bräda så att säga, kunna i framtiden göra mindre hopp men även kunna komma upp i bra hastigheter!
-
SJUKT nöjd med min Starboard kombat på 107 liter!
Helt underbar är den! -
En kompis ska sälja en komplett utrustning i mycket bra skick, lite använt, bestående av:
JP SuperCross 116 -04
Neilpryde 5.7 -03
Rushwind 7.0 -02/03
Simmer ZeroSeven 8.0 -03
Mast och bom som passa alla segel ca -03
Förlängare, mastfot och 2 fenor -03Är inte säker på årtal men det ligger där omkring. Är du intresserad så säg till.
-
Äh… Vad folk är negativa till små brädor!
Jag hade 2 st brädor då jag började, en mistral enargy på 105 liter från 96 (?) och en fanatic bee 144 liters 2001. Jag seglade 144 liters 1 av 5 första dagar. Det var faktiskt lättare att lära sig med en 100 liters bräda! Klart lättare att få i hängselen och stropparna tyckte jag. Den stora bara flöt omkring och ville inte lägga sig ner i vattnet… MEN jag började på haga park där det är långgrunt så jag slapp dra rigg.
Jag röstar för en bräda runt 110-120 liter. Den kan du ha kvar länge och kan komplettera med någon mindre i framtiden. Att bara ha en bräda fungerar ju inte… 🙂 Vill man segla allt från 4.2 till 8.0 så går det bara inte.
-
Indianen, var bor du? Bor du på västkusten eller nåt annat ställe där det ofta blåser rejält så kan nog 100-110 liter funka rätt bra, bor du nånstans där 10 m/s är sällsynt så vill du nog ha sådär 130 liter.
130 liter är inte på långa vägar lika kul som 100 liter (70 liter är ÄNNU roligare), men att kunna segla är alltid roligare än att stå på stranden och vänta på att det ska blåsa tillräckligt.
-
Tack för svar allihopa!
Rasmus, jag bor i Stockholm bredvid en stor vik vid namn Erstaviken. Brukar nästan alltid blåsa där, ser ofta vindsurfare när vinden tilltar!
Men vad för segelstorlek tror ni/du skulle kunna vara bra? -
Erstan… Jag har aldrig seglat där så det kanske är blåsigare än jag tror, fast jag skulle satsa på 130 liter.
-
Tackar, ska nog satsa på 130 liter. Med 130 liter kan jag väl plana nästan i alla vindförhållanden? Men som du skrev förut om att en mindre bräda är roligare, hur blir den roligare. Blir en 130 liter tråkig? Jag vill kunna åka i stort sett hela sommaren, men när det blir starkare vind, blir en större brädare svårare då? Jag brukar vara några veckor i Falsterbo, Skåne, på somrarna. Har man tur blåser det riktigt rejält med större vågor, går det att åka där med en 130l?
-
En mindre blir liksom lite mer livlig och sportig. Jämför med bilar. Ska man köra en kurvig väg önskar man att man hade en liten sportig Porsche. Är det däremot en bekväm åktur du ska ta önskar du kanske mer en Volvo! Ska du ut i lugnare vind, ja då vill du ju ha ordentlig volym så att du kan dra rigg!
Med bättre teknik kommer också önskemålen om mindre bräda! Det bara är så!!
För min del tycker jag inte att det spelar så stor roll om man har 100 liter eller 130 då det är tekniken som är ytterst avgörande för när du planar.
Det är dock alldeles säkert att när det brallar i ordenligt vill man ha en liten bräda då de andra har en tendens att bete sig rätt jobbigt på vattnet. Börja med en bräda och sen kommer du känna åt vart det lutar…
Man vill alltid ha fler!!!
Logga in för att svara.