Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bräda och segel?
-
Jag är ju som sagt nybörjare på det här men vill kunna ha samma bräda utan att tröttna efter en sommar, en större bräda beter sig konstigt vid starkare vindförhållanden, hur många m/s pratar vi om? Jag vill ju kunna åka vid starkare vind också! Det är klart man kommer vilja byta ut brädan mot en ny efter ett tag när man behärskar surfandet bra.
Men vilken storlek tycker du att jag ska ha på brädan?
-
Du skriver tidigare att du behärskar gippar osv. Antar då att du menar att gippa i moderat fart/icke planande. Sätter du planande/fullfartsgippar så är du inte nybörjare utan rejält duktig skulle jag säga.
Jag gillar ju freestylekategorin, inte för att jag är någon freestyler utan för att jag gillar livligheten i brädorna och riggen. Också tycker jag om att vissa av dem är extremt lättplanande och lättgippade. Vill du börja hoppa/skutta på vågor bör du nog välja en sådan bräda. Freeridebrädorna ger ett annat intryck, kanske mer lättåkta och trevliga men min åsikt är att man tröttnar på dem relativt kvickt!
Ni har ju tidigare kommit fram till att en 130-litersbräda är ok för dig och jag håller nog med. Tyvärr finns det inga freestylebrädor i den storleken (tror jag) utan man är mer hänvisad till freeride. Fast å andra sidan är ju steget från en Starboard GO ner till en stor freestyleplanka rätt rejält, har själv kört Starboarden. Min rekommendation är ändå att satsa på en bräda med hyfsad volym och sen sälja den när du växt ur den, vilket du kommer att göra.Sen är det ju klart att om du är envis så är det ju bara att kämpa på med en mindre ca 110-liters freestyle. När jag själv bytte från pråm till min första småbräda blev det en Tiga Slalom 260 med 88-liter. Den var inte direkt lättåkt men med den budget jag hade i mitten av 90-talet fick jag kämpa/bada mig till tekniken för att bemästra u-båtstekniken vid riggdragning.
Ska du ha en bräda som du fortfarande kommer att tycka är rolig i slutet av sommaren och nästa år så är det min bestämda åsikt att du bör satsa på en 110-120-litersplanka. Ska du däremot tycka att det är kul från början och kanske rent av vara vettig ska du nog som tidigare sagts satsa på en 130-liter freeride och sedan sälja den eller komplettera om man vill tillhöra kategorin brädsamlare.Lycka till därute
-
Om man, som vi, bor i Svärjet är det aldrig fel att ha en flötigare bräda! Har du en 125-135 liters freeride till exempel kommer du att få ut många fler dagar än någon annan. Sen kan du komplettera med en mindre, men när du kommer så långt vill du säkert ha mindre segel, fler fenor, bättre mast, större surfbuss…
Jag har haft min gamla Fanatic Gecko i sjukt länge, och den levererar än. -
Jag har samma kroppsmått som dig och jag bytte från en renodlad nybörjarbräda till en freestyle på 109 liter. För mig funkade det utmärkt (tröttnade ganska snabbt på att dra rigg pga “vingligheten” och inriktade mig istället helt på strandstarten, vilket jag tycker bara utvecklade mig snabbare). Jag tycker du ska skaffa dig en mindre bräda, vilket kommer vara roligare och mer utvecklande när du väl kommit över den första tröskeln.
Logga in för att svara.