Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport bräda till Fuerte eller inte?

• bräda till Fuerte eller inte?

Publicerad av cada på 15 januari, 2005 vid 12:42

Hoppas komma iväg till Fuertevenura eller Tenerriffa ca 2 v under februari och funderar på vilket upplägg som passar bäst egentligen; att ta med egna grejer (1 bräda 3 segel etc.)och hyra egen bil för hela perioden eller helt enkelt hyra alltihopa på plats?

Är ute efter vågsegling och vill hellst kunna välja rätt spot för dagen om det inte kostar tokmycket extra vill säga..

Hur förvarar man förresten surfprylarna där nere om man bor på hotel? Skulle aldrig låta allt sitta kkvar på bilen i Göteborg men det kanske är enda möjligheten på Fuerte/Teneriffa.

Hälsningar orutinerad resenär

apelbapel svarade 20 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • judo-freddan

Medlem
    15 januari, 2005 vid 15:52

Lämna kvar nåt i bilen är ett klart nono på kanarieöarna. grin.gif

• imported_macts

Medlem
    15 januari, 2005 vid 17:33

Jag har lämnat kvar grejjorna på bilen på Fuerte….nu har jag inga grejjor….(inte riktigt sant, jag har köpt nya sen dess). Som sagt lämna inte på bilen!

Tycker dock att du ska ta med grejjorna, går oftast att ta med in i lägenheten. Finns många spots på Fuerte, bil är ett måste.

• tabi

Medlem
    15 januari, 2005 vid 17:49

Jag har precis kommit hem från Teneriffa.
    Grymt var det! Var bara där en vecka så jag hyrde prylar, sjysta Naishgrejor. Skulle nog tipsa om det oxå, mycket smidigare att kunna gå upp o byta rigg/bräda utan att behöva rigga.
    Det kostade 180 € för 6 dgr och jag fick köra 4.2-5.7 i fem av dem.
    Detta var i el Medano, men vi bodde i Las Americas och det funkade bra med hyrbil.

Kolla här för mer info:

http://www.surfcenter.el-medano.com

/tobbe

• anonym-anvandare

Medlem
    16 januari, 2005 vid 15:28

Ok, verkar som man bör kånka prylarna fram o tillbaka som vanligt då om man inte hyr på plats.
    Vilken ö är egentligen att föredra (Fuerte alt Teneriffa)om man är ute efter vågsegling under våren (februari-mars). Har fått för mig att Teneriffa är mer vindsäkert men att Fuerte levererar häftigare när det väl blåser!?

• apelbapel

Medlem
    17 januari, 2005 vid 07:37

Har varit på teneriffa- el medano och fuerte- flag beach,
    Gillar personligen el medano bättre av dom två.
    Ang: grejer så tog jag med mig till fuerte en gång, och i efterhand tycker jag inte det var värt det, även om allt funkade bra med frakt, inga skador etc. Hade dom inhyrda på flagbeach ställe när jag var där, och från corralejo kan man gå om man vill, tar 30-45 min. Så ingen bil behövdes!

På teneriffa har jag bott längre ifrån, los gigantes och las americas, men utan egna grejer utan hyrt. Det går bussar men dom är otroligt långsamma, kör upp och ner till varje liten by!! så bil är att rekommendera! det är dock inte så dyrt att hyra, speciellt om man inte har grejer med sig, då går det ju bra med minsta bilen.

Som sagt, man kan inte lämna nått i bilen överhuvudtaget, stor stöldrisk!!

Mina bästa surfresor har varit, restresa = skit i var jag bor/ strunta i egna prylar = mycket enklare och i slutändan oxå billigare när man räknar in extra frakter etc./ hyr på plats = mer flexibelt, man kan byta bräda+rigg som man vill och kan oxå anpassa hyrtiden – sist hyrde jag x antal dagar fritt disponerade dvs behövde inte ta dom i följd, kan ju vara bra om man är osäker på vinden, eller vill göra andra saker/ hyr liten billig bil för egen transport endast, blir otroligt mycket mer flexibelt och roligare, slippa tänka på prylarna hela tiden, och släpa in på hotell etc.

El medano är riktigt bra, hoppas snart åka dit igen!!

• anonym-anvandare

Medlem
    17 januari, 2005 vid 12:26

Ju enklare desto bättre mao, lämna prylarna hemma och fixa en restcharter. Tack för tipsen!!

//Cada

• surfslusken

Medlem
    17 januari, 2005 vid 15:05

Blir det Fuerte och du hyr du prylar hos gubben Ben på Flag så är det ok att ta med sej prylarna runt på ön, tror du får ta med 2 olika segel. Det absolut bästa spotet på Fuerte är Glas Beach nån km söder om Flag. Dock är chansen att du ska få bra förhållanden där den tiden på året inte stor, det är ett sommar spot som levererar världs klass slutet maj-juli. Men om du inte är blyg för riktigt tryck i vågorna kan du nog få nåra dagar i Cotillo på västkusten. Men kolla noga hur localsen bär sej åt innan du går ut! Kan bli både dyrt och göra ont.

Om du väljer att segla på Flag, som då och då faktiskt bjuder på fina våg dagar, så håll även koll på Lobos. Det är ön som ligger 15minuters planing rakt ut, där kan det bli finfina ridvågor, men dra inte över ensam! Hur som helst, om du börjar dagen på Flag och inte några locals visar sej så är det bara att åka till Cotillo, för då blåser det där.

Lycka till!

• anonym-anvandare

Medlem
    23 januari, 2005 vid 15:36

Apelbapel, var hyrde du prylar i El Medano? Jag funderar på Fun Factory, även om Surf Playa Sur verkar större. Åsikt?

/MaKa

• apelbapel

Medlem
    24 januari, 2005 vid 07:34

Jag hyrde på fun factory, hur schyssta som helst, bossen var tysk (tror jag), såg ut som en liten övervintrad hippie, sen var det nån belgare och holländare som jobbade där oxå. Men mycket bra med service etc, dom har som en liten shop och hyrlagret inne i ett mellanstort hotell som ligger på en slags udde.
    Det är en strand, men klippor och sten, Skor rekommenderas, samt vindriktningen kommer oftast från hotellsidan, vilket gör att det är inte fri vind just där man går i, lite problematiskt just att komma ut, men när man väl är ute har man sköna 1-2 mtr vågor. Man är alltid på djupt vatten.
    Man får oxå hålla lite koll så man inte tappar för mycket höjd eftersom viken blir ännu stenigare neråt, (där localsen håller till).

Missa inte matvagnen som står just där localsen håller till, en spansk donna som gör helt grymma mackor, tror aldrig jag käkat så gott som där.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 17:32

Apelbapel, låter hur bra som helst. En fråga till bara, hur gjorde du med försäkring? Man verkar inte kunna försäkra prylarna genom uthyraren, utan måste fixa det själv.

Jag kollade med Trygg-Hansa och de vägrade självklart att försäkra windsurfingprylar. Deras drulleförsäkring täcker i princip allt annat (i alla fall på papperet). Undrar varför försäkringsbolag och flygbolag verkar hysa sådant agg mot stackars windsurfare.

/MaKa

P.S.

Sitter och klipper surf-film från Varberg i somras. Abstinensen börjar göra sig påmind…

D.S.

• apelbapel

Medlem
    26 januari, 2005 vid 07:22

Dom flesta har faktiskt försäkring mot ett tillägg på priset, det har jag oftast betalat för, så slipper man oroa sig för det!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport bräda till Fuerte eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.