-
Brädan fixad – erfarenheter & tips samt frågor
Jag hade, som jag redan nämnt en ruggigt dålig dag i fredags, då jag brände in i en stolpe/påle/spett (eller vad det nu va), som låg precis i vatten brynet. Min för sässongen nya RRD FSW 94 fick en go repa:
Det var en ganska otäck upplevelse som förvandlade den romantiska middag som jag redan bokat på fredag kväll (barnfritt t.o.m), till en afton av surande inkluderande personangrepp på kökspersonalen.
Nå väl, efter att lugnat mig kunde jag konstatera att såret var långt men inte så djupt:
“Utgångshålet” i aktern (mycket zoom) var egentligen inte heller så förfärligt.
Som man kan se på bilderna så består skadan mest an intryckt laminat och inte så mycket kross. Jag bestämmde mig för att försöka lyfta upp laminatet så att jag skulle kunna injecera epoxi under, vilket visade sig jäkligt svårt. Jag bestämmde mig för att fylla hela skiten, utan att lägga ny väv.
En första slipning med 100 papper för att bli av med löst material
Blandade epoxy medmikroballonger och fyllde och spacklade. Därefter slipning:
Målade idag. Rätt nöjd – tycker att den nya dekoren smiskar den gamla med hästlängder :cool2:
Några slutsatser:
- Det är bra att vara två, speciellt om man inte är så erfaren (detta är mitt andra jobb). Man har alltid glömt nåt och när man står där med fingrarna i sylt burken är det inte så lätt. (Pilla näsan, klia pung, svara telefon, mm)
- Blanda epoxin i rask takt. Man får hälla i en jäkla massa mikro ballonger innan man får nån konsistens och har man inte gjort det innan så tror man knappt det är sant. Eftersom man bara har begränsat med tid inna det brjar stelna så är det bra att jobba fort i början, så kan man vara mer nogrann vid applicering.
- Jag lade på endast ett lager och var därför frikostlig. Detta fick man äta upp sedan när man skulle slipa. Hårt som sten. Dessutom vill man ju inte skada det somm ligger runt omkring. Jag jobbade enbart med olika sandpapper – hur är det, jobbar ni andra med nån form av slipmaskin? Sådana där slip möss, har de nån precision?
- Att lägga på i två lager har nog flera fördelar – i andra omgången kan man ju ha mindre ballonger eller kanske skita i dom helt? Just på epoxin fick jag lite “porer” i färgen när jag målat. Kanske hade man sluppit det om man lagt ett sådant andra lager?
- Tejprester är inte kul. Jag körde med svindyr byggfolie tejp på mitt första jobb, men den lämnade mycket rester (satt på ett dygn). Nu tog jag bort masken när jag plastat och gjorde likadant när jag målat. Vad kör ni med för tejp?
- Målade med Mekopnomens fäljfärg, enl rekomendation från min plast-mentor Henrik, aka Kalkyl. Ger en hård yta. Måste dock målas över inom 6 timmar om man skall göra två lager. Knasigt? Den är kanon, men jag borde kört med en matt variant på botten…. Vad målar ni andra med? Billack? Sitter det kvar?
Jag tror att denna lagning kommer att hålla. Inte så mycket spänningar i den ledden. Värre med en spricka som går tvärskepps. Jag undrar dock vilka konsekvenser en fet plattlandning från masthöjd kommer att ha..
Jag kom att tänka på en gammal going från 80 eller var det nitti talet – mistral körde med sin SST-teknologi. Steel stringer technology – längsgående förstärkningar. Detta borde ju vara nåt lika coolt.
😀 Rock on // Jonas
Logga in för att svara.