Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Brädan fixad – erfarenheter & tips samt frågor

  • Brädan fixad – erfarenheter & tips samt frågor

    Publicerad av bananen på 21 september, 2006 vid 19:49

    Jag hade, som jag redan nämnt en ruggigt dålig dag i fredags, då jag brände in i en stolpe/påle/spett (eller vad det nu va), som låg precis i vatten brynet. Min för sässongen nya RRD FSW 94 fick en go repa:

    Det var en ganska otäck upplevelse som förvandlade den romantiska middag som jag redan bokat på fredag kväll (barnfritt t.o.m), till en afton av surande inkluderande personangrepp på kökspersonalen.

    Nå väl, efter att lugnat mig kunde jag konstatera att såret var långt men inte så djupt:

    “Utgångshålet” i aktern (mycket zoom) var egentligen inte heller så förfärligt.

    Som man kan se på bilderna så består skadan mest an intryckt laminat och inte så mycket kross. Jag bestämmde mig för att försöka lyfta upp laminatet så att jag skulle kunna injecera epoxi under, vilket visade sig jäkligt svårt. Jag bestämmde mig för att fylla hela skiten, utan att lägga ny väv.

    En första slipning med 100 papper för att bli av med löst material

    Blandade epoxy medmikroballonger och fyllde och spacklade. Därefter slipning:

    Målade idag. Rätt nöjd – tycker att den nya dekoren smiskar den gamla med hästlängder :cool2:

    Några slutsatser:

    • Det är bra att vara två, speciellt om man inte är så erfaren (detta är mitt andra jobb). Man har alltid glömt nåt och när man står där med fingrarna i sylt burken är det inte så lätt. (Pilla näsan, klia pung, svara telefon, mm)
    • Blanda epoxin i rask takt. Man får hälla i en jäkla massa mikro ballonger innan man får nån konsistens och har man inte gjort det innan så tror man knappt det är sant. Eftersom man bara har begränsat med tid inna det brjar stelna så är det bra att jobba fort i början, så kan man vara mer nogrann vid applicering.
    • Jag lade på endast ett lager och var därför frikostlig. Detta fick man äta upp sedan när man skulle slipa. Hårt som sten. Dessutom vill man ju inte skada det somm ligger runt omkring. Jag jobbade enbart med olika sandpapper – hur är det, jobbar ni andra med nån form av slipmaskin? Sådana där slip möss, har de nån precision?
    • Att lägga på i två lager har nog flera fördelar – i andra omgången kan man ju ha mindre ballonger eller kanske skita i dom helt? Just på epoxin fick jag lite “porer” i färgen när jag målat. Kanske hade man sluppit det om man lagt ett sådant andra lager?
    • Tejprester är inte kul. Jag körde med svindyr byggfolie tejp på mitt första jobb, men den lämnade mycket rester (satt på ett dygn). Nu tog jag bort masken när jag plastat och gjorde likadant när jag målat. Vad kör ni med för tejp?
    • Målade med Mekopnomens fäljfärg, enl rekomendation från min plast-mentor Henrik, aka Kalkyl. Ger en hård yta. Måste dock målas över inom 6 timmar om man skall göra två lager. Knasigt? Den är kanon, men jag borde kört med en matt variant på botten…. Vad målar ni andra med? Billack? Sitter det kvar?

    Jag tror att denna lagning kommer att hålla. Inte så mycket spänningar i den ledden. Värre med en spricka som går tvärskepps. Jag undrar dock vilka konsekvenser en fet plattlandning från masthöjd kommer att ha..

    Jag kom att tänka på en gammal going från 80 eller var det nitti talet – mistral körde med sin SST-teknologi. Steel stringer technology – längsgående förstärkningar. Detta borde ju vara nåt lika coolt.

    😀 Rock on // Jonas

    safesurfer svarade 18 år, 2 månader sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • kinetic

    Medlem
    21 september, 2006 vid 20:13

    Snyggt jobbat:-).
    Har själv lagat en sandwich-bräda som jag först lyckades gippa rätt in i en sten (fint “krossad” rail ungefär mitt på brädan) dessutom lyckades jag spänna ett spännband för hårt så laminatet (på undersidan) “trycktes in” av bommens fronbeslag…
    Eftersom skadorna var “marginella” (kolfibret var inte genombrutet till sandwich-materialet) så spackla jag på vanligt finspackel o slipade till så det blev som det skulle. Fick lite blodad tand så det hela slutade med att hela brädan slipades ner o lackades på billackverkstad med “akryl-lack”. Resultatet blev bra dock behagade akryl-lacken få lite blåaktig ton av saltet…Men botten blev grymt blank, lite för blank så jag har våtslipat den numera…De erfarenheter jag har är att det tar för lång tid att slipa en hel bräda för hand, planslip är det som gäller (jag körde 80 resp 120 i kornstorlek). Ska du få en JÄMN yta så måste botten “grundas” alternativt att du ber lackaren lägga 2-3 tjocka lager med lack (mitt val), nackdelen är att det blir tyngre! När det gäller halkskyddet så räcker det med att strö rejält med salt en gång, man behöver inte lägga på ytterliggare ett tunt lager färg o strö ännu mer salt som jag gjorde (återigen så blir det tyngre, kan även vara anledningen till den blåaktiga tonen).
    Hade även som du problem med “porer” i laminatet (på några ställen vid railsen). Försökte fylla upp med slipgrund men det funka icke, jag gissar på att det skulle ha funkat med ren epoxi, men jag orka inte kludda mer så det lilla fick vara, den tjocka akryllacken täcker porerna bra utom på ett ställe där det var lite väl grova porer…

  • svenne

    Medlem
    21 september, 2006 vid 20:23

    Du laminerade ingen väv ovanpå?
    Vet inte vad du har använt för epoxi, men det verkar som du har haft en accelererad eftersom du säger att det härdade snabbt. Den jag använder oftast har en potlife (tid innan den blir obra att jobba med) på 50-60 minuter och den är inte genomhärdad förrän efter 12 timmar.

  • adde

    Medlem
    21 september, 2006 vid 20:24

    Alltså jag hade inte kört utan fibrer på en sådan stor lagning. Var det igenom hela sandwichen?

    I princip har du ingen vridstyrka på diagonalen nu, mastfoten sitter framför skadan och stropparna bakom så det kommer bli krafter tex efter en plattlandning….

    Jag hade slipat upp minst 5 cm brett längs skadan, ner till undre lagret, sedan 2-3 lager väv – börja med den bredaste. sedan spackla, istf epoxi+microballonger brukar jag använda plastic padings marinepoxi som är lättjobbad både appliceringsmässigt och slippmässigt!

    Färgen var dock riktigt fin!

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 september, 2006 vid 20:32

    eeeh!?
    En rätt snygg snabblagning men med såpass mycket fiber avslitet hade det kanske varit bättre med lite mer fiber i lagningen. 😉 men va f-n funkar det så funkar det ju. Brädan kanske är slut när den lagningen ger sig i allafall. Åtminståne kommer du snabbt ut på vattnet igen.
    plattlanda på bara

  • lars_k

    Medlem
    22 september, 2006 vid 05:34

    Ojoj vilken snabblagning! Bara epoxi+ballonger i en skada rakt genom laminatet. Inte en enda liten fiber?? Najs! 🙂

  • mag

    Medlem
    22 september, 2006 vid 06:19

    Bra jobbat!
    Men som andra skrivit, lite väv skulle nog inte skadat alls eftersom det binder ihop epoxin. Epoxi spricker ju vid belastning (det är ju vävens uppgift att hålla dragstyrkan) och brädan flexar alltid mer eller mindre vid hård segling, och extra mycket vid landningar. Så ett hett tips är att hålla koll på skarven mellan lagningen och brädan efter eventuella sprickor. Lycka till!
    /Magnus

  • bananen

    Medlem
    22 september, 2006 vid 08:03

    Tack för er feedback.

    Kanske borde jag satsat på att lägga på väv, tiden får utvisa om lättjan straffar sig :smirk:

    Hoppas skiten håller – på de allra flesta ställen i “repan” så var inte väven genombruten så att divinycellen var i dager, utan kol/glas var snarare intryckt. Min förhoppning är att om dessa blivit vätade av epoxin igen så kommer de att ge styrka. Men det kanske var ett felaktigt resonemang.

    Börjar det spricka runt lagningen får jag väl ta fram jordfräsen och köra rent ordentligt… :crazy:

  • basse

    Medlem
    22 september, 2006 vid 08:09

    …ja detta blir kul att följa!

    -Basse, som alltid lägger på ett extra lager fiber

  • adde

    Medlem
    22 september, 2006 vid 08:23

    Hade man bara haft en trerummare han jag investerat i en överhandsfräs så man kan göra riktiga lagningar!

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 september, 2006 vid 08:48

    Har lagat tokmycket brädor genom åren och brukar inte orka skriva så mycket instruktioner här som man borde. Men, som alla andra skriver ovan – din nuvarande lagning kommer INTE hålla för speciellt hård segling! Som alla andra skriver ovan – du skulle lagt ett eller snarare två lager glas ovanpå. Jag skulle göra det nu, innan din nuvarande lagning spricker och brädan börjar ta in vatten. Det kan den göra utan att du ser något. Några småsprickor som du inte ser och så suger den sakta in… synd på en för övrigt fin bräda. Således:

    Slipa med grovt papper utmed de nuvarande lagningarna och ca 5cm på varje sida, dvs drygt 10cm brett. Slipa ner genom färg och eventuellt spackel tills vävstrukturen blir ordentligt synlig. Var dock försiktig så du inte slipar av vävfibrerna i det gamla bottenlaminatet.

    Klipp till en 10 cm glasfibervävremsa som följer din uppslipad yta. 155-160gr/m e-glas funkar (billig, gles och bygger en hel del höjd samt enkel att få tag på), men bra s-glas ger ett tunnare och starkare laminat (dock kanske lite svårare att få tag på i sverige? och lite over kill här) Väven ska sträckas när du laminerar på den, så är din lagning krökt ska du klippa väven i denna krökta form. Klipp till en likadan rema men 4-5cm smalare. Blanda lamineringsepoxy (finns många bra märken, se dock till att det är riktig lamineringsepoxy). Som all epoxy ska den blandas väl (använd gram-våg) och länge, för att få ut luftblåsorna ur epoxyn kan man hälla ut den på en papptallrik och vänta några minuter, alternativt hälla ut den på första lagret väv men vänta innan du börjar stryka omgring den med gummispackeln. Ha den dock inte kvar i mjölkkartongen eller vad du nu använder för bunke och blanda i, den är för smal-hög och tillåter epoxyn att hetta up sig själv och därmed härda toksnabbt, kan till och med börja brinna!

    Laminera först den breda remsan och sedan den smala. Använd en gummispackel så att du kan dra bort överflödig epoxy. Här krävs lite känsla. Försök sprid ut epoxy på väven utan att rycka eller dra för mycket eller hårt – då tenderar du pressa in luft i laminatet. Det är bättre att låta epoxyn väta in lite av sig självt och sdan dra bort det överflödiga. När du för gummispackeln över väven försök att alltid dra med trådriktningen ut över kanten. Drar du mot trådriktningen in över kanten kommer väven resa sig, lossna och trasla. Har du slipat botten jämn och sträcker väven snyggt blir det minimalt med efterföljande slipjobb.

    Vänta till epoxyn är knallhård. Oftast över natten. Bra om du har ordentligt varmt – ställ en ett extraelement i garaget över natten. Slipa försiktigt bort eventuella uppstikande fibrer och jämna ut kanterna på vävlagren (glöm ej att vara mycket försiktig vad gäller att slipa i det gamla bottenlaminatet – du vill definitivt inte slipa av fibrer här. Du kan även lipa lite lätt över hela det nya laminatet då det alltid ligger lite epoxy ovan fibrerna.

    Sedan finns två skolor: 1 Måla hela reparationen med ett lager tunnflytande (lite lätt upphettad) epoxy. 2 Spackla hela reparationen med microbalongblandad epoxy eller annat lättflytande spackel (går till och med att använda sprutspackel på spayburk, men det kräver rätt många lager spay. Oavsett vilket du väljer slipar du ner detta precis till väven och lackar upp brädan igen.

    Kanske känns ovanstående om omständigt, men om du gör detta ordentligt kommer du kunna använda bräda som om den vore ny utan att vara orolig för vattenintag eller nya bökiga reparationer. Om brädan börjar suga en massa vatten ska du torka ut den och/eller byta ut skum mm som är klart bökigare än ovanstående.

    Tilläggas kan att du kan göra ännu bättre reparationer med lite rivduk, vaccumbag mm. Men det känns inte som om du är riktigt där..

    Kör så det ryker!

    /Jesper B

  • basse

    Medlem
    22 september, 2006 vid 08:51
    adde wrote:
    Hade man bara haft en trerummare han jag investerat i en överhandsfräs så man kan göra riktiga lagningar!

    Överhandsfräsar frungerar utmärkt uppe på våran vind vet jag!! Det finns el!

  • s

    Medlem
    22 september, 2006 vid 09:23
    Basse wrote:
    adde wrote:
    Hade man bara haft en trerummare han jag investerat i en överhandsfräs så man kan göra riktiga lagningar!

    Överhandsfräsar frungerar utmärkt uppe på våran vind vet jag!! Det finns el!

    Det är nog poppis bland grannarna då du bara har nät mellan förrådsutrymmena… 😀
    Men det finns ju snickarverkstad i föreningen! Sparsamt utrustade men det finns ju knappast utrustning för att laga brädor ändå.

    Överhandsfräs måste vara grymt om man vill komma ner till sandwich eller djupare. Min erfarenhet är dock (egen och återberättad av andra som lagat mycket) att man skall försöka behålla så mycket som möjligt av den gamla väven och förstärka den med ny. Man pillar bort gelcoat med kniv/målarskrapa för att bara ta bort den och inte skada väven. Sedan lägger man på väv och epoxy. Eventuellt fyller man under med lite microbalonger eller klippta fibrer. Sedan är allt annat bara finish. Och vill man vara proffsig så jobbar man med det också. Eller om man vill vara än mer proffsig så fräser man ner till skummet och bygger upp allt på nytt. Jobbigt och blir antagligen det bästa om man lyckas få fäste i alla gammal väv vid sidorna.

    Men bara fylla ut med microballonger och epoxy… Det är ju som att spackla igen skiten och lacka över… Det är därför som folk är så rädda att köpa lagade brädor – man vet aldrig hur lagningen är gjord under lacken. Men jag hävdar att vissa lagningar till och med blir starkare än original för man anväder mycket mer plast och väter in väven ordentligt. Det är ju inte så ofta som man hittar ordentligt laminerad väv i brädan då man lagar… Ofta är det bara torra fiber då man pillar lite. Antingen snålar de på plast för att göra brädorna lätta eller så är det alltid på ställen där det är dåligt laminerat som de spricker. Vem vet…

    /Staffan

  • jps

    Medlem
    22 september, 2006 vid 10:28

    En liten fundering jag haft i samband med denna lagning är om brädan verkligen var torr inuti innan epoxin lades på?

    Har inte velat ta upp detta eftersom lagningen redan var klar men eftersom alla andra har åsikter om kvaliten på densamma så…

  • bladh

    Medlem
    22 september, 2006 vid 11:08

    Bara en fråga.. Vart får ni tag på allt.. Epoxi, microballonger, glasfiber etc. Finns det någon bra affär i Lund området kanske? :confused2:

  • vivace282

    Medlem
    22 september, 2006 vid 11:38
    Oregistrerad wrote:
    Har lagat tokmycket brädor genom åren och brukar inte orka skriva så mycket instruktioner här som man borde. Men, som alla andra skriver ovan – din nuvarande lagning kommer INTE hålla för speciellt hård segling! Som alla andra skriver ovan – du skulle lagt ett eller snarare två lager glas ovanpå. Jag skulle göra det nu, innan din nuvarande lagning spricker och brädan börjar ta in vatten. Det kan den göra utan att du ser något. Några småsprickor som du inte ser och så suger den sakta in… synd på en för övrigt fin bräda. Således:

    Slipa med grovt papper utmed de nuvarande lagningarna och ca 5cm på varje sida, dvs drygt 10cm brett. Slipa ner genom färg och eventuellt spackel tills vävstrukturen blir ordentligt synlig. Var dock försiktig så du inte slipar av vävfibrerna i det gamla bottenlaminatet.

    Klipp till en 10 cm glasfibervävremsa som följer din uppslipad yta. 155-160gr/m e-glas funkar (billig, gles och bygger en hel del höjd samt enkel att få tag på), men bra s-glas ger ett tunnare och starkare laminat (dock kanske lite svårare att få tag på i sverige? och lite over kill här) Väven ska sträckas när du laminerar på den, så är din lagning krökt ska du klippa väven i denna krökta form. Klipp till en likadan rema men 4-5cm smalare. Blanda lamineringsepoxy (finns många bra märken, se dock till att det är riktig lamineringsepoxy). Som all epoxy ska den blandas väl (använd gram-våg) och länge, för att få ut luftblåsorna ur epoxyn kan man hälla ut den på en papptallrik och vänta några minuter, alternativt hälla ut den på första lagret väv men vänta innan du börjar stryka omgring den med gummispackeln. Ha den dock inte kvar i mjölkkartongen eller vad du nu använder för bunke och blanda i, den är för smal-hög och tillåter epoxyn att hetta up sig själv och därmed härda toksnabbt, kan till och med börja brinna!

    Laminera först den breda remsan och sedan den smala. Använd en gummispackel så att du kan dra bort överflödig epoxy. Här krävs lite känsla. Försök sprid ut epoxy på väven utan att rycka eller dra för mycket eller hårt – då tenderar du pressa in luft i laminatet. Det är bättre att låta epoxyn väta in lite av sig självt och sdan dra bort det överflödiga. När du för gummispackeln över väven försök att alltid dra med trådriktningen ut över kanten. Drar du mot trådriktningen in över kanten kommer väven resa sig, lossna och trasla. Har du slipat botten jämn och sträcker väven snyggt blir det minimalt med efterföljande slipjobb.

    Vänta till epoxyn är knallhård. Oftast över natten. Bra om du har ordentligt varmt – ställ en ett extraelement i garaget över natten. Slipa försiktigt bort eventuella uppstikande fibrer och jämna ut kanterna på vävlagren (glöm ej att vara mycket försiktig vad gäller att slipa i det gamla bottenlaminatet – du vill definitivt inte slipa av fibrer här. Du kan även lipa lite lätt över hela det nya laminatet då det alltid ligger lite epoxy ovan fibrerna.

    Sedan finns två skolor: 1 Måla hela reparationen med ett lager tunnflytande (lite lätt upphettad) epoxy. 2 Spackla hela reparationen med microbalongblandad epoxy eller annat lättflytande spackel (går till och med att använda sprutspackel på spayburk, men det kräver rätt många lager spay. Oavsett vilket du väljer slipar du ner detta precis till väven och lackar upp brädan igen.

    Kanske känns ovanstående om omständigt, men om du gör detta ordentligt kommer du kunna använda bräda som om den vore ny utan att vara orolig för vattenintag eller nya bökiga reparationer. Om brädan börjar suga en massa vatten ska du torka ut den och/eller byta ut skum mm som är klart bökigare än ovanstående.

    Tilläggas kan att du kan göra ännu bättre reparationer med lite rivduk, vaccumbag mm. Men det känns inte som om du är riktigt där..

    Kör så det ryker!

    /Jesper B

    Angående vaccumbag var hittar man prylarna till det. Jag testade att fixa min bräda med en sådan. Jag hade följande problem:
    Svårt att hålla ett konstant sug, antingen för mycket eller så blir det för litet. Vad använder du/ni för något som håller koll på trycket. Kan man på något enkelt sätt konstruera en grej som låter suget passera insugslangen “som går till påsen” vid ett visst bar?
    Jag har en liknande grej som cheap little suckern http://www.berkut13.com/sucker.htm.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Brädan fixad – erfarenheter & tips samt frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.