Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädan lyfter!!
-
Brädan lyfter!!
Publicerad av anonym-anvandare på 10 september, 2000 vid 22:45Så fort jag får planing så blir brädan jävligt orolig och jag kan knappt hålla brädan i vattnet. Jag känner att jag inte har någon som helst kontroll på brädan och är glad om jag inte trillar i på någon minut.
Vad gör jag för fel. Är det utrustningen som är fel eller jag som är värdelös.
Jag har en fena som är på gränsen till för stor för min bräda. Kan den vara boven??Tacksam för svar
robin svarade 24 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
På nyare surfgrejer är det lyft som fenan genererar rätt känsligt. Vid för mycket vind/fart är “fenridning” resultatet om fenan ger för mycket lyft, vilket är ganska otrevligt.
Prova med en mindre fena.
Testa också att flytta fram mastfoten dvs tryck ner brädan i vattnet. -
Tidigare hade jag problem med studsande bräda ffa i gippen, men genom att lägga på “mega-tryck” på mastfoten under gippen så blir brädan mkt lugnare.
-
Träna mer! Det låter på dig som om du är ganska ny i sporten. Det som är grejen med windsurfing är ju just planing dvs fartkänslan och livligheten som upplevs när brädan lyfter ur vattnet. Så segla mer och njut av farten!!
-
Ibland när jag seglar och har dragit lite för lite i nedhalet så kan brädan i byarna lyfta så att i stort sett bara fenan är kvar i vattnet medan nosen pekar upp i skyn… denna känsla är dock inge vidare. Som sagt… dra ner mer i uthalet så stannar brädan nämre vattnet… Lagom uthal = kontrol..
Hoppas det kan hjälpa..Mvh Tedan
-
Naturligtvis så kan det ju vara så att du har för stort segel, för stor
fena eller för stor bräda i de förhållanden du kör i, men jag skulle tro
att problemet ligger i din planingsteknik.Ett fel som i princip alla gör som är färska på planing är att ‘stå’ på
brädan istället för att få ut kroppen i seglet. Resultatet om man står
för mycket på brädan är att man inte har något mastfottryck och
därför lyfter brädan. Samtidigt så har man en fantastisk ‘kontroll’
över brädans bakdel vilket gör att den lyder minsta vink och styr
antingen fullt åt höger eller fullt åt vänster, en effekt som vågseglarna
vill ha och åstadkommer genom att stå längre in på brädan, men som
är mycket obehagligt om man vill ta fart rakt fram. Samma effekt
får man om man gippar för långsamt och fastnar med kroppen vilande på
brädan (three countys gybe), alltså ett okontrollerat studsande med nosen
p.g.a. förlorat mastfotstryck och samtidigt ett okontrollerat styrande fram
och tillbaka p.g.a. att bakre foten står rakt över fenan.Några tips:
– Balansera hängselelinorna runt tryckpunkten i seglet så att du verkligen
vågar hänga ut i seglet med kroppen. Först då kan du kontrollera mastfotstrycket
genom att flytta kroppen aningen framåt eller bakåt. I ett bra trimmat
läge så skall du inte behöva hålla i med bakre handen när du har
bra tryck, utan endast använda kroppen för att skota in. Detta kräver givetvis
att du har en stabil tryckpunkt, vilket du får genom att rigga på rätt sätt. Moderna
race/freeride- segel kräver ofta att man drar ordentligt i nedhalet så att seglet kan
‘andas’ när kraftiga byar kommer. Ett enkelt test är att kolla på stranden om buken i seglet
bibehålls när man böjer mer och mer på masten (simulerar vindbyar).-Se till att hängselelinorna är tillräckligt korta, de är till för att köra
med i planing, så de skall inte vara trimmade för att stå och hänga i
för att spara på armarna i lågfart.-Tänk på att alltid ha axlarna utanför arslet när du planar, d.v.s. ha alltid raka
armar och se till att hängselelinorna är tillräckligt korta.-Flytta ut fotstropparna så att fötterna kommer ut på kanten av brädan,
och se till att båda fötterna sitter i stropparna innan du tar riktig fart.-Våga hänga ut ordentligt även när det går fort. Så fort du ‘fegar ur’
så kommer kroppen för långt in över brädan och du tappar kontrollen
över grejerna.Hmmmmm…., varför är planingsteknik ett så underskattat ämne?
Ämnen som strandstart och duck-gipp verkar ha fått mycket mer utrymme
i vindsurfingmedier och skolor under de senaste 20 åren.Jag föreslår att du ser till att komma över Peter Harts instruktionsvideor
‘comfortably fast’ och ‘speed with style’. Sen tycker jag att du även
skall titta på hans ‘carve clinic 1’ och ‘carve clinic 2’ för att förstå hur man
skall göra för att gippa. -
Jag hade åxå det problemet när jag körde över riggat förut men jag
fick rådet att flytta ner bommen en bit så får man mindre åxå lite
mindre lyft! ett inte alltför kostsamt tips ! -
Händer det så fort du börjar plana beror det sannolikt på bristande teknik. Uppstår problemet när du börjar känna dig överriggad åtgärdas problemet av att flytta ner bommen en liten bit vilket sätter mer press på brädan, att flytta fram mastfoten hjälper oxå till att pressa brädan. Tänk också på att spänna nerhalet mer vid starka vindar så seglet inte bukar sig.
-
Den där “Linsurfer” verkar ju så cool asså! Han är säker jätteduktig på vindsurfing. Han kan säkert göra en sån där flipp med seglet som ser så himla svårt ut. Och som han tar i när han surfar! Hans armar måste vara superstarka!
GO LINSURFER GO!
-
Är din mast på tok för styv för seglet? Jag hade samma problem när jag körde en styv 5-meters mast på ett segel som vill ha en normalstyv 480. Brädan kantrade…
Logga in för att svara.