Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Brädans egenskaper..
-
Brädans egenskaper..
Publicerad av stebe på 8 mars, 2004 vid 10:17Hej, går i brädköpartankar och det är ju en mängd variabler som påverkar brädans egenskaper men jag undrar om nån kan förklara hur brädans karaktär påverkas av bredden??
Hur skiljer sig en långsmal bräda mot en kort och bred med ungefär samma åka yta.stebe svarade 21 år sedan 4 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
allt handlar om kant mer fart bättre kontroll i en smalare bräda. glöm allt över 35cm i Cabarete
-
Svar till:
allt handlar om kant mer fart bättre kontroll i en smalare bräda. glöm allt över 35cm i Cabarete
[/ QUOTE ]
Man orkar alltså hålla kanten längre med en smalare bräda???
Brädor som stubbie och Best-plankorna(38-43cm) är de mer anpassade till plattvatten????
-
de är anpassade för lättvind. ja det är klart lättare att kanta en smal bräda.
sen finns det lite olika designfilosofier beroende på avd man vill ha ut av brädan.
immy lewis bygger korta, breda brädor med konkav(vilket ju ökar greppet men samtidigt blir de lite långsammare) botten.
grym pop.vill du ha en snabb bräda som passar till tex en X3 så ska du ha en EH-bräda. smal, snabb, bra grepp -> höga hopp.
beror naturligtvis på vad man vill ha ut av brädan men EH är inte guds gåva till kitearen och skåne är inte cabarete…
de flesta produktionsbrädor är mer allroundbrädor och de flesta är bra.
-
Nja det där beror väl på Hugge, jag har har aldrig haft en bräda UNDER 35cm i Cabarete, och det har funkat bra.
/Jeppe Kung
-
Det mest irriterande jag upplever är att när jag börjar få bra drag i draken så de går att ladda på ordentligt, vill gärna brädan plana ut downvind så fort det kommer en liten by och jag får använda den som en ”vatten-plog” för att inte tappa höjden
Så vilka egenskaper skall brädan ha för att vara lättare orka hålla kant med??? (och gärna funka skapligt när det inte brallar på så mycket)
Hur påverkar Rocker kurvan???????
-
rokcer-kurvan gör brädan mer kontrollerbar i högre vindar. vet inte om det beror på bättregrepp eller att den helt enkelt blir långsammare.
en smalare bräda hade helt klart hjälpt dig.
vad kör du nu? kör du tex picklefork så köp en ny direkt…
-
Just nu kör jag ingetting men jag håller på och letar efter en ny planka… mmm köpa kite-prylar
-
Var på brädan du står påverkar också. Jag tyckte jag hade fruktansvärt dåligt grepp ett tag med min bräda. Då flyttade jag mina ”freestyle-plates” ett skruvhål ut på ena sidan. Totala skillnaden lär alltså varit att jag hamnade nån knapp centimeter närmre kanten med hälarna. Jag tyckte ändå det gjorde grym skillnad.
Annars kan väl större fenor hjälpa också. Det borde ge mer grepp, fast på bekostnad av hastigheten…
/Rasmus
-
Vad tyckte du om min bräda då Stebe?
den e ju 36cm bred OCH konkav… den funkar i alla fall för mig när det brallar på -
Svar till:
Vad tyckte du om min bräda då Stebe?
den e ju 36cm bred OCH konkav… den funkar i alla fall för mig när det brallar på[/ QUOTE ]
+Brantare rockerJo, det var helt klart skillnad…
Logga in för att svara.