Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Brädbygge instruktioner

• Brädbygge instruktioner

Publicerad av tomw på 30 april, 2007 vid 21:19

Här finns mina anteckningar på vad jag gör.

Tycker du att det är skit eller har andra åsikter, vill jag inte höra det.

Har byggt “brädor” sedan 1966 (7 år gammal, se bild) och vill inte gör detta till något annat än en hobby.

Kan du själv finna “the stoke” med detta, blir jag lycklig i efterlivet.

TW

steffo svarade 17 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • tomw

Medlem
    30 april, 2007 vid 21:20

Instruktioner till Brädbygge.

“There are a 100 ways to skin a cat” – This is the way I do it, any other way is surely just as good.

My home language is English, but I will do this in Swedish for the ease of others. If i butcher the language, WTF, I tried.

Safety: Epoxy innehåller ämne som härmar hormoner (oestrogen) Om den inandas eller få den på huden I ohärdad form kan den gör dig steril. Om din tjej få den I sig och hon är gravid, kan ditt barn få hormonell störningar I fosterstadiet som leder till mentala och immunologiska störningar. OCH dessa kan vara transgenetiska (överföras till ditt barn-barn).

Använd engångshanskar, andningsskydd och gör inget av detta I en lokal som är inte avskilt från boende och mat.

International Perfection innehåller Cyanoacrylate som kan orsakar stora besvär i luftvägarna. High-build innehåller cellulosa fortuning som skadar hjärnan.

PVC skummet,kommer damma och kan skada lungorna.

Om du vill fortsätta:

1. Gör en outline mall
    a. Rita en centrum linje på en bit väggtapet eller tjockt papper. Rita ena halvan brädan och skära ut den exakt efter den ritade linjen.
    b. Rita en centrum linje på en 3-4mm masonite eller MDF skiva. Rita av outlinen, andvänd den utskuren papper som mall, på MDF skivan, Flippa over CL och rita andra sidan, då blir den helt symetrisk.
    c. Såga ut MDF med sticksåg, 2mm utanför linjen och sedan fila ner den med grov fil, sedan grove slip papper. Använd en slipblock avsedd för att slippa gipsväggar. Korn 100-80 först. Den groav filen är den som gör jobbet och ser till att outlinen är jämn. Detta är den viktigaste moment i bygget. Använd stora arm och ben rörelser att fila. Min trick är att tvinga upp skivan “kant upp” på arbetsbänkkanten. På detta sätt har jag rätt arbetsställning och kan sikta med ögat medan jag jobbar ner till linjen. Jobbar med varje långkant sedan avslutar med tipsen.
    d. Har du aldrig gjort detta innan, antagligen måste du kasta den första (eller2-3) innan den är perfekt.

2. Gör en skum “blank”
    a. Använd 15mm Divinycell H80. (Diab i Halmstad har det)
    b. Tar Mallen och rita din brad outline på skummet. Såga ut med 25mm extra runt om.
    c. Tar en handöverfräs med 10-14mm “flat end” fräs och ställe fräs djupet till runt 4mm (detta blir brädans kanttjocklek minus glasfiber tjocklek). Fräs frihand runt outlinen, håller fräsen 1mm utanför linjen och 13mm innanför. Nu har du en 4x14mm spar runt som är précis utaför outlinen. Detta kommer blir din brädkant.
    d. På en arbetsbänk som är helt plant och vågrätt, matt tejpa ( 6 små lappar) ner blanken på bänkskivan. Blanda epoxy och hälla försiktig in i spåret, halvfylla. Låt den härda övernatten och flylla igen och forsöka fylla till precis rättnivå eller lite under. Låt härda väl, typ 2-3 dagar
    e. Slippa kanten om det behövs och ser till att hela ytan är snyggt och jämn.
    f. Matt tejpa ( 8st 5x5cm lappar) ner mallen till skummet med kanten. Använd handöverfräsen med ”följande” fräs. Dessa brukar vara 12-14mm dia med kullager på. (köp på Jula eller Clas O). Fräs ner kanten med mallen som guide och nu har du en kanon fin blank med 12mm epoxy kant, Hela blanken är fortfarande 15mm tjock.

3. Formslipa blanken (Shaping the blank)
    a. Den sidan av blanken som har epoxy kanten synlig är botten av brädan och andra sidan är decket. Du ska slippa ner decket så skum blanken är tunnare vid tipsen och kantarna. Då kommer det heter skumkärnan.

—En liten side-track: Jag har gjort en speciell ”rigg” för att kunna lätt fräsa ned blanken med en längsgående profil= tipsen är tunn, midjan är 14mm tjock och det blir en parabolisk kurva. Det var rätt mycket jobb och det kräver en hel del tålamod och tänkande. Materialet är enkel- MDF och furu ribbor med handöverfräs. Om man ska bygga brädor i många år kan det var värt det, annars är hand methoden OK.

b. Längsgående profil. Nu ska du slippa ner blanken så att den är tunn i tipsen och tjock i midjan. Börja slippa med Sure-formen i tipsen 15-20cm från ändan. Slippa och kolla. Epoxy kanten kommer vara ”guide” för hur tjock det är i kanten. Slippa hela vägen ner. Tar det lugnt, stora rörelser, Avsluta med slipning med 80-100 slippapper på ovannämd slipblock. Nu är det hantverk som gäller., och nu är det roligaste!
    c. Slippa ner till kantarna runt om. Avsluta med slippapper och det ska var fin.

TIPS: köp en bilmekare ljusröramatur och släck ljuset i rummet och använd den som sido-ljus. Då ser du alla konturer. Proffsen har en ”shaping room” som har mörka väggar och ljusrör på samma höjd som blanken. Förmycket och för högt ljus, då blir du snöblind och ser inget.

Nu är ”blanken” en skumkärna.

4. Limma in inserts till forstraps och fenor.

a. Fotstrap inserts köps från Snowboardmaterials.com
    Fräs ner lagom med handöverfräs och ”baka” in dem i epoxy.
    b. Fräsa noga var fenorna ska ligga, rakt ingenom skummet. Tejpa av väl ena sidan och fyll med epoxy.
    c. Mät var allt dem är och anteckna! Då hittar du dem senare.

5. Rocker form – bräda medrocker och ingen konkav.

Tar en 6-10mm MDF skiva, 60cm x 150cm och skruva ner den till en arbetsbänk med lite ribbor i ändarna som skapar en stadig krökt skiva. Man kan använda lite block och skruv för att skapa en rocker som är inte konstant (använd 6mm MDF).

6. Laminering utan vakuum

a. Tar skumkärnan på en plan arbetsbänk som du skyddar med tunn målarskydd plast. PÅ BOTTEN av skumkärnan, Stryck på epoxy med gummiskrapa, lägg första lager 160g/m2 glassfiber. Stryck på epoxy igen med gummiskrapa, skrapa ut all excess epoxy. Lägga på nästa lager osv. 3-4 lager räcker. Glasfibret ska vara utskurna till bräd outline med 50-70mm marginal.
    b. Lägg målarplast över och lyft över till rocker formen. Lägg soppåser fylld med sand på för att trycka ner allt på formen. Skydda formen med målarplast! Låt härda väl, 2-3 dagar.
    c. trimma av excess glassfiver kant. Inte noga, bara det mesta. Använd kniv eller stora sax.
    d. Tar av brädan och laminera decket som ovan, ställ brädan på några träblock för att stöda den och set till att rockern blir inte utplattad. Låt härda väl.
    e. Trimma av excess.

7. Finish

a. Fila-slipppa av excess glassfiber ner till den fina epoxy kant. Var försiktig och bevara kanten, den är rätt! Stora rörelser. Nu set brädan som den ska vara! Halva jobbet är kvar…..
    b, Nu kan jag inte hjälpa så mycket. Fin finish kräver mycket tid.
    c. Jag har köpt en ”yt finish” lack från Diab som heter SP High-Build 302. Den rullar man på med liten skumroller och sedan slipper ner med 180 grit slippapper. Det tar 2-3 lager med mellan slippning. Finare slippapper varje lager. Skit mycket jobb. Slippa, använd sido ljus. Det dammar som fan.
    d. Om du kan, anlitar en proffs lackerare ( Total Lack i Malmö är reko killar, säg till Mikke att jag har tipsat er). Köp då International Perfection 2-komponent lack. ( köp på Hornback eller Bauhaus) Den är väldig tålig. Dem flesta kan sprutlacka den. Om du har en helt dammfritt miljö kan du rolla-pensla enligt instruktioner på burken den och det blir rätt bra. Jag gjorde det i inte dammfritt och det blev OK.

8. Hitta inserts

Tar fram anteckning och märka ut var insertsen är och borra försiktig ut. Borra 6.5mm hål med rätt inbördes anvstånd för fenorna.

• milkman

Medlem
    30 april, 2007 vid 21:32

impressed. Aloha 🙂

• jbi

Medlem
    30 april, 2007 vid 21:35

Hade du inte lite bilder på nån bräda du byggt, har förmig att det har visats i nåt av forumen. Cred för allt du skrivit, man inser snart att det är förhållandevis billigt att köpa både custombrädor och fabrikstillverkade om man skall väga in sin tid som kostnad…

• skotten

Medlem
    1 maj, 2007 vid 00:52

Awesome Tom, at last someone put up a decent tutorial. I know many of us will be trying to build either a skimboard, or a wakeskate this year and you have given us the excuse to do so.

Thanks for going through the process in awesome detail, lets see if we can get a homemade thread set up? DIY Tips and Tricks???

Patrikol?? Vad do you say??

Aloha.

• nic

Medlem
    1 maj, 2007 vid 04:19

bra info, aloha comming

nic

• imported_lars

Medlem
    1 maj, 2007 vid 08:05

Bra skrivet!

Fattas bara att man har ett litet rum till i lägenheten i stil med detta 😉
    05_06_04_june_bos_empty.jpg

• edorf

Medlem
    1 maj, 2007 vid 14:49

enormt!

• mcdplb

Medlem
    1 maj, 2007 vid 15:34

Aloha 🙂

• steffo

Medlem
    1 maj, 2007 vid 16:45

Det finns ett “Gör det själv” forum utanför kite sektionen. Jag kan flytta den dit.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Brädbygge instruktioner

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.