Senaste nytt › Forums › Brädbyggen på 80-talet?
-
Brädbyggen på 80-talet?
Publicerad av anonym-anvandare på 17 augusti, 2003 vid 23:29Hej jag undrar om nån vet nåt om de VITA styrofoam block som fanns på 80 talet för brädbyggen.
Dvs inte frigolit (EPS) utan extruderat skum som finns på byggena fast VITT. Vid “skumningen” av de blå styrofoamblocken som används inom byggbranschen tillsätts nämligen ett medel som skall förhindra att blocken kan fatta eld lätt.
Det är detta som gör blocken blå.
Undrar om nån vet vem som sålde dom här byggsatserna med vita block under 80-talet?
Var kan man få tag på dom som låg bakom?
Jag har för mig att DOW tillverkar dom blå blocken i Linköping?
Tack på förhand
Sillen
p.s skall ha blocken till att bygga vågsurfbrädor med om jag får tag i några. d.smarkram svarade 21 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
DOW tillverkade även de vita blocken. Jag har för mig att nån Petter Forsén brukade nämnas i anonnserna. Jag tror han gjorde brädor åt Johan Sahlén.
-
gå in på en byggfirma de har kataloger
med olika dimensioner.
Är de sammarbetsvilliga så tar de säkert hem billigt.
Köpte på 80-talet,block
men storleken 300cm*65cm*25cm
Men har även byggt med blå styrofoam
240*60cm
Dock finns ingen anledning att bygga
lägre, så mycket bra billigt begagnat.
Akta dig för epoxyånger för övrigt, faliga.!! -
Ok tack så mycket för hjälpen, Dow som tillvekar blocken gör det i Norrköping.
Inte Linköping som jag trodde, jag hittade deras sida efter en sökning. -
Det är kanske Burfords blocks du menade? Robban’s Sport & Surf i Malmö sålde det… Inte för jag var med på den tiden, men jag såg en annon i en gammal Surfsport. Har förövrigt ärvt två Burford blocksbrädor från 80-tal, en slalombräda på 280×59 och en vågbräda på 265×57. Tyvärr är dom lite tunga, runt 12 kg var, men de är nog fortfarande rätt snabba (med dagens mått)…
-
Nej burford är pu dvs polyurethanskum. Det går faktist att shapa om till vågsurfingbrädor om man river av glafiberskalet. Har ett sånt projekt på g.
-
Eller menar du blocken med 2 trä ribbor i mitten för att få upp styvheten? Jag bygger en bräda i “vanlig cellplast” och Divinicell. lätt å bra..
-
Jo för er som undrar så ringde jag idag till Dow i Linköping, och jag blev kopplad direkt till en person som visste vad det rörde sig om för block. Tyvärr så finns inte vita styrofoamblock i produktion längre.
Jag fick berättat för mig att produktionen av vita styrofoamblock i sverige var igång under det glada åttiotalet men sen nerlagd. Nu kan man få tag i blå block endast.
Han berättade också att för kunna sätta igång med vitt skum så var det ett produktions minimum på 10000 st block!
Hela produktionslinjen måste rengöras innan blocken kan produceras vita.
Jag är intresserad av runt tio block, så om nån skulle vilja lägga en order på resterande 9990 st så hör gärna av er.
Det får mig att undra var alla vita block som producerades på åttiotalet tog vägen? Det måste ju ha producerats en väldigt stort antal!!
Är det nån som har ett hum om hur många hemmabyggen av brädor som gjordes under 80 talet i sverige??
Jag skall mejla snubben på Dow igen, han kanske kunde fixa fram vita block från någon av deras andra fabriker nere i Europa?
Ha de -
En annan sak förresten, om nån av er har ett gammalt hemmabygge gjort i Vit styrofam liggande så hör gärna av er om ni vill bli av med “vraket” (dvs om brädan inte längre används).
jag river av laminaten och bygger vågsurfingbrädor av skummet.
min epost är : erik.gustafsson.631@student.lu.se
Hösten är på g!! -
Hej
var med under det galna 80-talet och byggde 4-6 brädor i vitt styrofoam där en del även hade ett färdigt (grovt scoop), om jag minns rätt så var det nån pajsare som var stor på detta han fanns i Täby då…:-)Jag och en kompis hade “hittat” (järnvägsbyggen) vita block som han hade kom på att han hade kvar…så vi shapa till 2 brädor med Kolfiber och allt…
Men det sluta med att dom delaminerade…
= > vikt 8++ kgMen kul som fan var det..!
Hoppas att du finner vad du söker!!
Ett alternativ är ju att måla dom blå blocken, med vattenbaserad färg….?hadé
mats -
har gjort endel brädor i blå styrofoam,
nästan bättre högre tryckhållfasthet.
Dessutom så ser de nästan vita ut om man målar med
andra färger också, måla brädan helst,
som att måla på vitt.
Har du vita block och behåller det vita
så blir brädan gul efter ett tag om den är solen.
Så måla den helst direkt på blocket
innan laminering. -
Byggde med vitt styrofoam på 80-talet.
Det blev inge kolfiber (fattig, men glad student i K-a ).
Vikten på mitt sista trikonkava 95-liters slalombygge hamnade på 6,9 kg inklusive fotstroppar.
Sprayade dekor med speciell vattenbaserad färg på kärnan och lade sedan mellan 1 och 6 lager väv på den.
ETT lager tänker kanske någon, men det funkar bra där fram vill man ha en lätt bräda och epoxi är så seg att den inte spricker så lätt som serietillverkade brädor (alltså kan det bli en liten bula vid kastfallet, men inget hål.
Det sviktade lite när man tryckte med tummen .
Jag skänkte den till en polare i Borås när jag flyttade til götet i våras och den är i hyffsat skick än.
Logga in för att svara.