-
Brädbyggning
Hade egentligen inte tänkt posta något om det här bygget men nu efterfrågades ju mer inlägg och sen är det ju ganska tunt med folk att diskutera brädbygge med här runt Siljan.
Så jag har börjat med ett nytt bygge, ska bli en 110-120 liters freeride/freestyle ca 225×68.
Det är ju inte så mycket diskussion här om brädbygge så jag tänkte detta kanske kunde trigga till lite informationsutbyte.
Det här är hur jag bygger, säkert inte det bästa sättet men definitivt inte det sämsta.Först vill jag bara påpeka att det är viktigt att använda ordentlig skyddsutrustning, skyddskläder, handskar, andningsskydd, ögonskydd, hörselskydd som är avsett för ändamålet. Epoxi är allergiframkallande, slipdamm är skadligt för lungorna, lack innehåller lösningsmedel osv. Så se till att skydda er, efteråt är det försent.
Scooplinen är ursprungligen från en bräda som Per Andersson shapade och jag byggde 2003. Därefter har jag modiferat den i flera omgångar, kortat av och höjt nosen samt lagt in lite mer kurva mellan akter och mastfot.
Outlinen är någon form av korsning mellan en Firemove och Fanatic Skate fast mer åt Fanaticen skulle jag tro även om det är ”min egen kurva”
Egentligen har jag rätt dålig koll på shape så det är ingen ide att jag försöker förklara något jag inte kan.För det här bygget har jag börjat med ett S80 EPS (Expanderad PolyStyren =frigolit) block 2400x1200x150 som enligt spec ska ha densitet på 17kg/m3 men när jag vägt dem har de snarare varit 15. Hade det varit en vågbräda hade jag antagligen använt S100 som ska ha densitet på ca 20kg/m3.
EPS finns på vanlig bygghandel och ofta har de större block hemma annars går det att limma ihop mindre block med PU-lim eller epoxi.
XPS (eXtruderad PolyStyren) som många vill använda är ofta blåa skivor. De är inte lämpliga för brädbygge då de gasar och risken för delaminering är stor. De flexar heller inte på samma sätt som EPS och det blir lätt dingar.Första steget var att kapa ner blocket på bredden så det blev 700mm brett. Det blir lättare att hantera och skära scoopline med glödtråd samt att man kan använda det överblivna till något annat.
Mallarna har jag ritat upp i 2D cad och plottat, sedan limmat på masonit för att sedan såga ut med sticksåg. 2st scooplines och 1st halv outline. Utöver de har jag gjort en fixtur i 12mm plywood med stöd, den används för att fixera brädan under vacum lamineringen. Det hade ju varit bättre att fräst fram mallarna eller ännu hellre fräst fram hela EPS kärnan, men nu så är det ändå ganska kul att stå där och karva fram brädan.
En scoopmall på var sida om blocket fästa med spik och sedan skär jag med glödtråd. (jaja ska göra en bättre ställning, var bråttom en gång i tiden och sen har den hängt med)
Glödtråd, använder rostfri 0.6mm svetstråd och en 12v transformator. Den skär lite sakta så jag ska prova tunnare tråd
Bottenkurvan utskuren
Mallar
Scoopline nedflyttad för att skära V
Här skär jag V. Har mätt upp mitten och lagt en dubbel maskeringstejp att vila glödtråden på. På kanten till höger har jag en skyddstejp som förhindrar att glödtråden dippar ner i skummet. Till vänster är scoopmallen nedflyttat ett antal mm. Man får räkna om vad man vill ha på outlinen till vad det blir längst ut på kanten. Man kan också slipa ner V:t men jag tycker det här fungerar bättre och dammar mindre. Nackdelen är att man är låst till samma scoopline (om man inte gör en ny förståss)
Efter att ha skurit V:t med glödtråd får man finputsa med en planskiva med sandpapper.
Glödtråd för outline
Outline på blocket fixerad med spik
Skärning pågår. I och med att jag redan skurit V så kommer kanten att luta lite inåt vilket man måste ta med i beräkningen.
Logga in för att svara.