Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädbyte – Hjälp!!

Taggad: ,

• fidgetfish

Medlem
    27 juli, 2003 vid 14:51

Nu jäklar börjar jag närma mig. Efter att ha läst reviews så låter en JP freestyle helt klockren. Betendebeskrivningen på brädan verkar passa mig perfekt. Lätthoppad, snabb och ok i freestyle moves. Får väl leta som räven efter en begagnad antar jag. Hittar jag ingen så känns det här grrrrymt lockande.

http://www.surfersparadise.nu/build/brador_komp.html

Men då måste jag typ sälja mina kläder för att få råd.
    Sen är det bara 430 mast, mastfot, 6.2 – 5.2 segel, bom 150-200cm, nån extra fena kanske, sele, huva och skor som fattas. Bah! Men det känns tryggt att veta vad man letar efter ialla fall smirk.gif.
    ciao!

• ola_p

Medlem
    27 juli, 2003 vid 15:37

Gött… smile.gif Då gäller det bara att hitta brädan och segel som båda riggar på 430!!! laugh.gif Lycka till… (Huva e för övrigt bara nödvändigt när det är förjävla kallt..)

• anonym-anvandare

Medlem
    27 juli, 2003 vid 16:26

En JP Freestyle är nog inget dumt val, jag skulle själv köpt en sådan om jag haft motsvarande börsstorlek och ansett det värt att lägga några extra tusenlappar när brädköp var aktuellt (blev en Maxxride 64.5 DRT -03 istället som jag knappt hunnit provköra, men den verkar juste).
    Ola, jag tror dock att du har fel när det gäller Maxxride 60 -01:an; DRT-shapen kom först -02 och gör ju brädan iofs slöare upp i planing men när du väl är där ökad toppfart pga av mindre våtyta kring fenan men också unika svängegenskaper för en sådan bräda. I övrigt tror jag att den minst lika bra som övriga uppräknade brädor klarar av choppigt vatten utan att bli alltför okontrollerbar och studsig, till en viss gräns såklart. Men sen är det ju så att om man inte har råd eller lust att köpa en bräda för varje förhållande så tvingas man kompromissa och det är ju där det svåra ligger; att hitta en bräda som passar till just det man vill ha den till så ofta som möjligt.
    Det har diskuterats flitigt här om både det ena och det andra ang. ditt brädköp, vad jag kan tillföra är väl ungefär: köp inte för liten bräda! Jag har varit i ungefär samma sits som du 2 ggr och har båda gångerna valt det mindre alternativet vilket jag ångrar lite då det blåser alldeles för lite vid dessa breddgrader. Satsa på 100 liter + iaf, du väger ungefär som jag (80 kg) och kan iaf flyta lite vid behov på en sådan. Min uppfattning är att det är bättre med en 5 liter för stor bräda än tvärtom.
    Jäjä detta blev kanske lite rörigt och med ett lite flytande syfte men men, det kanske hjälper lite iaf. Själv vet jag att jag uppskattade alla tips jag kunde få när jag var i din sits.
    lycka till
    /Fredrik S

• oscar

Medlem
    27 juli, 2003 vid 16:35

Vill kommentera Ola P lite.

AHD 60 DRT, tvärtom så är denna bräda att föredra i hårdare vind då den pga av sin tailshape är betydligt smalare i den planande bredden än andra brädor. I vindar över 10 är den nog den bästa förutom Maui Projecten. DRT brädorna svänger dessutom grymt bra och är riktigt sköna brädor. Om du ska segla huvuddelen i vindar under 10 så är 64.5 att föredra men du lär fortfarande inte ha problem i 12-13.

RRD TT har alltid varit bland de mest lättsegladefreestylebrädorna och är långt i från extrema att segla.

Starboards freesexbrädor är grymt lättseglade enligt alla tester och 2003an har US-box dvs alla vågfenor passar utmärkt. Det finns även gott om freestylefenor i US-box. 2002an hade dock tuttle vilket gjorde att man inte kunde ha enkelstropp bak. 2003an ska ha grymt mkt bättre POP än 2002an.

Vill du ha en bra blandning mellan freestyle och freeride så är JP, Starboard, RRD och Fanatic att föredra. Vill du dock spinna som en kung välj AHD. Mitt val hade nog blivit Starboard Freesex 2003 då en är bra på allt.

• ola_p

Medlem
    27 juli, 2003 vid 17:04

Ok… jag får väl ge med mig lite om maxxriden då.. Får erkänna att den och freesexen är de brädor som jag har sämst koll på… crazy.gif
    Men det där med TTn, visst var det väl så att de bytte inriktning lite på dem iaf 03orna, till lite livligare freestylebrädor?

Ang. FreeSEXen så var det väl så att den fick ganska ljumma omdömen i början? men det klingar en klocka när du säger att de bytt till classic.. Vilket jag iofs tycker är ganska kass… Men.. laugh.gif Kan vara så att senaste modellerna lyft sig, men det var väl inte så att 03 bräda var aktuellt egentligen..

Jag håller nog fortfarande fast vid JPn framför freeSEXen, mest för att den är bättre bräda att bara bränna omkring på. Vilket nästan alla gör… Även de som seglar freestyle… smirk.gif

Jag har mest skrivit ur minnet… så dessa var lite dimmiga… Vilket innebär att det inte är nåra jag själv funderat på.. wink.gif

• styret

Medlem
    28 juli, 2003 vid 12:14

och jag skulle vilja kommentera det du säjer angående att det är lugnare vatten med mera.

Jag upplever skillnaden i fler trick än segelsnurrar.
    en bredare bräda är bättre med lite större segel och en 65 centimeter bred bräda har inga problem att klara ett 7.0

det är tillochmed så att det är lättare med lite större segel på bredare brädor.

jag surfar för bövelen på haga. blir det mer skvalp än en halvmeter där så är det ju galet stort. så vågproblem är inget jag upplever och alltså rä inte det någon ispelande faktor.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädbyte – Hjälp!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.