Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › brädförslag
-
brädförslag
Publicerad av anonym-anvandare på 11 januari, 2002 vid 14:48Funderar på att skaffa ny stor bräda till våren.
Väger knappt 85 kilo och vill kunna flyta bra och plana tidigt. Än så länge låter det som att jag borde köpa en formula, eller hur? Kruxet är bara det att jag tycker att det är roligare att gippa än att åka rakt fram och inte har något direkt behov av att segla med större segel än 8 kvadrat… En stor freestyle ropar nu säkert alla i kör, men jag vill flyta bättre än vad jag gör på en 110-liters bräda…Minst en 130 liter vill jag nog ha, gärna mer, om det nu inte är så att bredden på exempelvis en TT-max gör att den är lika stabil stillaståendes som en gammal 130-liters. Vad säger ni?
Då är alltså frågan, vad fan ska jag köpa??? Har funderat på 130 och 150-litersmodellerna av Starboards, RRDs och JPs freeridemodeller… Några andra förslag? Någon som kör en liknande bräda själv? Behöver absolut inte vara 2002 års modell, snarast en fördel om det är en 00:a eller 01:a. Blir det 2002 får den nog inte kosta mer än 10000.
Tackar!!
anonym-anvandare svarade 23 år sedan 4 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Jag köpte en Lorch sista sesongen, 272×71,145 liter,vikt 7,5 eller 7,9 kg enligt modell.Den är nestan lika snabb som en snabb slalombräda och jippar lätt. Den seglar bra med ett 9,4 segel,fungerar bra även med Diablo 7,2 m2, men kan seglas med mindre segel beroende på vågstorleken.Den har race/slalom liknande scoop/ rocker line, men med tillräkligt noskurava för inte att vurpa inn i en våg på slör inn med vågorna.(mycket snabb freeridebräda). Priset vet jag inte nu, men kolla på uniquestore.
-
Kolla in AHDs Freediamond linje. De är grymt sköna att segla. Har testat FD77 och FD70. Komplettera med en extra fena så får du ett grymt vindregister.
Annars gör bredden på RRD TTmax att du lätt kan köra 8.0 på den. Sätt då även på en lite större fena uppåt 36-38 så får du riktigt kul i lättvind! Men det är ingen speedmaskin direkt!
-
Tjena
Kompisen seglade på en Mistral SLE 130 liter, 290cm. Den är byggd av CLS i Varberg dvs kolfiberbygge som gör den mkt lätt o även styv. Den är lättseglad, mycket bärig, lättplanad och lättgippad. Den är även grymt snabb speciellt på slören, det bara ökar… Den tar segel på ca 8,5m2. Han o även jag seglade med ett Simmer zeroseven 7,4, men ett 8,5:a och ett 7,0 gör sig nog bäst.
Insåg med tiden att det var roligare att hoppa o trixa vartefter det blev freestyle för hela slanten.Brädan är från -98 vilket kanske är ngt för gammalt men om du skulle va intresserad så finns den kvar och är till salu.
0708-536313
-
Jag gick i samma tankar som du i våras och fattade till slut mod och beställde en AHD Free Diamond 77 och det är avgjort ett av de bästa brädköp jag gjort.
Den är otroligt lättseglad och rolig att segla på. Jipparna är en barnlek och den är till och med möjlig att hoppa med. Den känns ungefär som en förvuxen freestylebräda.
Jag har ett 7.8 och ett 9.7 som jag använt på den och det är den brädan som jag fått flest timmar på i år. Jag kan gå ut från 4 m/s och plana. Det är bara att pumpa lite så hoppar den upp som på en luftbubbla. Sedan accellererar den till full planing. Topphastigheten är väl inte den allra mest imponerande jag känt men jag har nog varit uppe i en bra bit över 20 knop med den. Dock är det ju bara de värsta Formula-freaksen som klår mig. Och då inte i fart utan i höjdtagning. Jag skall skaffa en större fena än 58 cm som följde med och då blir det nog ändring även på det.Dessutom tål den stryk som ingen annan Formula-bräda skulle palla. Helt klart ett en stor fördel!!
Modellen har funnits i två år nu så det borde gå att hitta en begagnad på annons.
-
Jag har kollat på AHD FD också, och de verkar trevliga! På bilder verkar 70:an vara betydligt mindre än 77:an, med en häck som bara är en bråkdel av storleken hos den andras. Det tycker jag tyder på att 70:an borde vara mycket roligare att segla än 77:an, och kanske t.o.m. gå att hoppa med, men att 77:an antagligen planar mycket tidigare. Vad märkte du för skillnader mellan de två?
Tack för svaret!! -
Tyvärr är jag trött på racebrädor, det är därför jag ska byta nu… Tack i alla fall!!
-
Har fått för mig att AHD 77 är lite väl stor, men jag har kanske fel. Funderade du på 70 också? Vad gjorde att du bestämde dig?
Kul att planera ny bräda!!! -
Jag hade en AHD Diamond Race 62 innan och kände att den var för liten för lättvindsförhållanden. Jag hade ett 8.1 stort segel till den men det behövde ändå blåsa minst 8 m/s för att jag skulle kunna plana och ha kul. Dessutom är Diamond Race-serien designad för tävling vilket inte gjorde den så lättseglad och rolig som en Free Diamond. Måste man inte ta höjd som en tok hela tiden så är en Free Diamond mycket roligare att segla på helt enkelt. Den är gjord för att seglas på halvvind.
Free Diamond 70 är inte så mycket större och därför för liten för att kunna plana i så lätta vindar som 4-5 m/s. Jag hade inte kunnat segla så många dagar förra året om det inte vore för 77:an.77:an är den bräda som sålt bäst bland AHDs större modeller och det är den som folk letar efter som begagnad.
-
Lorch Silver Breeze som rekommenderas av någon är en mycket lättplanande freeridebräda (finns testbräda till salu).
I år så kommer LORCH Silver Dolphin ut som är en kombination av en Freeride och Formula bräda -dvs mycket tidig planing men med hållbarhet och seglingsegenskaper som en freeride. Borde passa dig perfekt!
mvh
Johan /Surf Unique (länk nederst på sidan) -
Var inne på er sida men det var inte många länkar som var igång så här under vintern. Vad kostar silver breeze som ny och test?
Vad gäller delfinbrädan så tycker jag att 88 cm bredd känns lite stort… Dessutom kommer jag åtminstone den här sommaren ha 7.5 som största segel. -
Bic Techno e large, kanon bräda!
Tänk på att en formulabräda “kantar” mycket och är svår att hålla ned på halvvind där vi “gliders” ofta befinner oss!
Lycka till!! -
Har funderat lite på den också, men jag har faktiskt inte varit så nöjd med de bicbrädor jag testat (vivace 282 och saxo 270), någon som vet om det är samma shaper som har hand om Bic fortfarande? Det som jag tycker är problemet med ovanstående brädor är att de blir jobbiga i chop, vilket ju kan bero på att de är slalomorienterade och dessutom lite till åren. Jag har inte någon direkt enorm erfarenhet av många olika brädor, så det är möjligt att det är brädtypen och inte märket som är problemet. Saxon var trevlig att gippa, det måste erkännas, och inte heller vivacen är dålig på den fronten. Båda är dessutom snabba, vivacen kan komma upp i grymma farter i rätt förhållanden!
Hur är e large att segla, förutom att den är kanon? Hur är fart, gippar, hoppmöjligheter, känsla?
Jag uppskattar verkligen all hjälp jag får här!! Tack allihop!!
-
Hej,
Jag kan kommentera lite på AHD FD-77 samt Bic Techno E-large. Jag har haft dessa brädor:
FD-77: Lättseglad, går väldigt lugnt i vattnet, lättgippad för sin storlek, känns dock ganska stor, har mest kört 9,7 på den.
Bic: Känns mycket mindre än AHD´n (tja, den är ju 8 cm smalare, har smalare häck). Planar inte lika tidigt, en dröm att gippa. HAr kört den med 8,5 och 7,4.För mig (tung, ca 100 pannor) så känns AHD´n mer som en lättvindsbräda, medans BICén är mer som en stor freestyle. Jag planar nästan lika tidigt med en Fanatic Skate 63 som med Bicén.
Båda brädorna kan jag rekommendera, är det lättvindscruising du vill år så är AHD´n kanon. Vill du ha mer freestylekänsla och en bräda som är otroligt lättgippad så känns BICén rätt.
-
77an är klart mer lättvindsbetonad och tar större segel. Är du ute efter tidig planing å fart är väl den bättre än 70. Fast då tycker jag personligen att man kanske nästan kan börja kika på en “riktig” formulabräda…
Själv kör jag AHD FD 70 och är mycket nöjd. Och ja, jag hoppar med den. Inte den bästa, men det går… (man kan iofs hoppa med en formula oxå, men då föredrar jag nog en FD 70… 😉
Har skrivits en del om AHD FD 70 här på konfen, läs här
Andra brädor som kan vara värda en liten spaning är Starboard Carve (135), Fanatic StingRay å X-ray (samma bräda, olika material), JP Freeride. Och det finns fler… F2, Drops, Lorch, RRD å Mistral…AHD har ju även förnyat Free Diamond-serien med bland annat FD 68 å 74…
Men själv gillar jag FD70ans kombination av tidig planing med hyfsad manövrerbarhet.
Lycka till å Surfa På!
Logga in för att svara.