Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädförslag?

• Brädförslag?

Publicerad av anonym-anvandare på 16 januari, 2002 vid 07:37

Tänkte köpa en begagnad bräda från typ -97 eller senare.
    Har kollat lite på BIC Vivace. Jag är väl inne lite på freeridebräda…

Har någon nåt tips? Vill ha en bräda på ca 110 liter.

pete svarade 22 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 januari, 2002 vid 10:02

Jag valde mellan den och Fanatic Gecko när jag köpte bräda senast (1995 blush.gif), och det blev, efter råd från Skidsport i Stockholm, en Gecko 278, som jag fortfarande är supernöjd med. Geckon sades vara lite livligare och bättre på manöver, medan Vivacen var mer racebetonad, dvs snabbare, men mer krävande vad gäller manövrar (dvs svårare att gippa, dåligt för mig som efter 20 år som surfare fortfarande bara sätter varannan gipp på en bra dag)…

Provade senare en Vivcace 290 (?) som en kompis skaffat, och den kändes för stor, men den mindre är nog helt OK.

• Knatte

Gäst
    16 januari, 2002 vid 11:33

lite från ämnet, men…..Jag har även haft en Gecko 278 och jag var extremt nöjd med denna brädan. Har aldrig testad Vivance serien, men en snabbare bräda en Gecko 278 behöver du inte..

• pete

Medlem
    16 januari, 2002 vid 11:59

Kul att höra! Jag har en Gecko278 inköpt -97 som jag fortfarande med glädje kör på när förhållandena tillåter – bump n jump i Stockholm. Däremot har jag sällan testat modernare brädor i samma klass. Fråga: hur står sig Geckon mot dagens brädor i dessa förhållanden (+10m/s, 1-1.5 m vindvågor)? OM man skulle byta till en nyare bräda – vilken typ? Varför?

/Peter

• anonym-anvandare

Medlem
    16 januari, 2002 vid 12:24

Vore kul att höra om tips om byte, även om jag som sagt är nöjd, och ännu inte är klar med denna bräda.

Jag bytte den medföljande fenan mot en större och rakare, och det blev oerhört mycket bättre. Förra året bytta jag också segel från ett äldre (~95) Sailworks Race 6,1 till ett Simmer Zero-5 6,4, också det blev mycket bättre. Vilken glädje att rigga ett segel utan cambers och annan skit, och vad lätthanterligt det var…

• anonym-anvandare

Medlem
    16 januari, 2002 vid 13:11

Jag har själv inte seglat på särskilt många olika brädor, så jag har inte så mycket att jämföra med. Hur som helst köpte jag ny bräda 98 och det blev då en Fanatic Gecko ClassX på 105l och 278 cm lång. Innan det stretade jag på med en liten vågbräda från början av 90-talet.

För mig var den brädan alldeles ypperlig. Det finns flytkraft i den som jag saknat tidigare och den är lätthanterlig och förlåtande. Det finns tillräckligt med fart i den för att man även i dag skall slippa bli frånåkt till höger och vänster.

Som sagt, jag har inte så mycket att jämföra med så där får du luska vidare på annat håll. Skulle du dock fastna för denna bräda har jag av en händelse(!) en till salu. (Har själv köpt en fasligt dyr jätteny bräda som jag inbillar mig jag skall bli bättre surfare på). Är du intresserad så maila till psundst1@volvocars.com.

• Knatte

Gäst
    16 januari, 2002 vid 17:27

Geckon står sig fortfarande bra mot nyare brädor. Jag bytte min mot Tiga X-271 (widestyle) för att få segla mer och kunna ta större segel.
    Men spontant så tycker jag att vid +10 m/s och mer så börjar väl geckon bli lite stor och ohanterlig. Den är snabb, men börjar bli bökig tyckte jag. Jag bytte alltid till en mindre bräda när 5.0 Kvm började bli stort. Nyare bräda, innebär oftast att du planar tidigare, då nyare brädor oftast är relativt sett bredare och har mer volym.

• fjant

Medlem
    16 januari, 2002 vid 19:01

Jag har inte mycket att jämföra med, men jag är mycket nöjd med min Mistral Flow (115liter). Jag trodde aldrig att jag skulle klara av att segla den, men den var mycket lätt att hantera, trots storleken.
    Brädan har även fått beröm för att vara snabb och lätt-gippad, enl. tidningarna…

• pete

Medlem
    17 januari, 2002 vid 08:55

Ja, under 5.0 börjar Gecko278 kännas lite stor. Jag seglar oftast ett 5.8-segel med mycket twist i på Geckon och det tycker jag känns ganska optimalt. 4.7 och 4.4 har jag oxå använt på Geckon men jag funderar på att skaffa en mindre bräda till dessa segel. Har ni några bra förslag (bra beggat)?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädförslag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.