Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädfrakt till Marocko???

• brädfrakt till Marocko???

Publicerad av frippe75 på 25 februari, 2005 vid 14:48

Hittade till min glädje billiga flygstolar till Marocko i sommar…. 3300 :- via Challe de Gaul eller vad det heter…

Det var ju toppen… Frågade vad det kostade att frakta vindsurfing utrustning… Det går som övervikt… Fan…..

150 krono / kilo…

1 bräda + 3 segel +master +övrigt = 25 kilo ???

3700 !!!!!!!!!!!!

Är det någon som har ett bättre förslag… Flygstolarna var med Air France….???

jeppo_f svarade 19 år, 8 månader sedan 17 Medlemmar · 46 Svar
  • 46 Svar
  • andreas-f

Medlem
    25 februari, 2005 vid 15:20

Mysko. Du sade väl aldrig att det var vindsurf va? Jag har redan beställt biljetter. Fick beskedet från Airfrance (från två olika håll dessutom) att det var fast pris på 60 euro, eller om det var 50, för en surfutrustning (ej vindsurf, det ordet nämnde jag aldrig!) med maxlängd 3 meter och vikt under 30 kg. Men som vanligt avgörs ju allt på flygplatsen… Mina prylar är inbokade som bagage nu i alla fall. Egentligen borde man väl ha papper på vad som är sagt om priset, vilket jag inte har, men jag vet i alla fall vilka det är jag pratat med på Airfrance. Kanske borde ringa igen, om jag orkar… Har redan pratat med dom typ väldigt många gånger. Skulle det strula tänker jag ställa till med värsta scenen på flygplatsen. Jag hade ju knappast köpt biljetterna med dom villkoren som du har fått om prylarna.

När hade du tänkt åka?

• andreas-f

Medlem
    25 februari, 2005 vid 15:22

glömde säga att det var 60 euro enkel väg.

• _frippe_

Medlem
    25 februari, 2005 vid 15:31

Vi flög ner med BA för några år sedan. Dom hade samma härliga priser. Vi funderade på alla möjliga lösningar, men hittade ingen bra (toppnoteringen var DHL som skulle ha ca 125.000 SEK för tre utrustningar smile.gif ).
    Det slutade med att vi packade lätt, en boardbag och en segelbag + ett handbagage. Det enda vi lastade på planet var alltså boardbag och segelbag, men det vägde ändå över gränsen. Med lite tur och några snälla leenden slapp vi dock betala övervikt överhuvudtaget. Värt att nämna är att det räcker med ca 4.0-5.0 i Marocko om man är av normalvikt, man behöver alltså inte släpa med hela segelarsenalen utan max tre segel räcker.

• _frippe_

Medlem
    25 februari, 2005 vid 15:33

Jag har förresten för mig att vi var tvungna att förvarna om bagaget för att vara säkra på att få med det. Vi fick ett nummer ut till Arlanda som vi skulle ringa ca två veckor innan om jag minns rätt. Det viktiga då har jag för mig var att berätta måtten på grejjorna (10 kg hit eller dit spelar nog inte så stor roll).

• rasmus_w

Medlem
    25 februari, 2005 vid 15:36

En variant jag har funderat på om man är flera är följande:

En person packar surfbussen full med allas prylar och kör ner till Marocko. Alla delar på bensinkostnaden.

Övriga flyger.

Har nån testat? Funkar det? Rymmer surfbussen allas prylar?

• andreas-f

Medlem
    25 februari, 2005 vid 16:00

Det är väl alltid så att det är väldigt viktigt att man har bokat in prylarna på planet för att försäkra sig om att det finns plats och såna grejjer. Detta påverkar inte ett dugg vad man i slutänden kommer att betala, det kan mycket väl sluta med att det blir gratis, om har tur.

Jag flög hem från Portugal i mitten av januari och hade med en vågsurfbräda som jag inte hade förvarnat om, då var dom tvungna att kolla med packarna så att det fanns plats och det var inte alls säkert att jag skulle få med den, men det löste sig. Att jag sen fick betala 50 euro för en bräda som vägde kanske 7 kg totalt med emballage var lite surt. Men det är ju fast pris för surfutrustning, oavsett storlek…

• andreas-f

Medlem
    25 februari, 2005 vid 16:04

Det är nog jäkligt grymt att göra en sån roadtrip. Jag skulle dock vara rätt skraj för att bussen skulle paja ohjälpligt. Funkar väl om man litar på bussen och/eller är duktig på att meka. Men lite trist att köra själv hela vägen till Marocko? Rymmer inte bussen alla prylarna inkl kompisarna? Man behöver ju knappast ta med formulan.

• rasmus_w

Medlem
    25 februari, 2005 vid 16:09

Inte om man har byggt om bussen så den går att bo i, då får väl bara de som ryms i framsätet plats, och en buss borde väl kunna rymma utrustning åt ett tiotal surfare, om inte mer?

• andreas-f

Medlem
    25 februari, 2005 vid 16:14

Sant. Borde finnas pengar att spara om man lyckas samla ihop ett så stort gäng.

• s

Medlem
    25 februari, 2005 vid 16:20

Svar till:

Hittade till min glädje billiga flygstolar till Marocko i sommar…. 3300 :- via Challe de Gaul eller vad det heter…

Det var ju toppen… Frågade vad det kostade att frakta vindsurfing utrustning… Det går som övervikt… Fan…..

150 krono / kilo…

1 bräda + 3 segel +master +övrigt = 25 kilo ???

3700 !!!!!!!!!!!!

Är det någon som har ett bättre förslag… Flygstolarna var med Air France….???

[/ QUOTE ]

Du har inte lärt dig att man alltid måste kolla med flygbolagen vad det kostar att resa med prylar innan man bokar? Lever inte du och din bräda i symbios? Är inte din utrustning en del av dig? Har du inte förkropsligat den? Eller kanske materialiserat dig själv? wink.gif

Skämt å sido. En lärdom jag gjort är att billiga biljetter brukar innebära dyr frakt och tvärt om.

Vi brukar flyga med BA till Marocko. Med dem är det fritt att ta med sig vindsurfingutrustning (man skall dock förvarna innan) SÅVIDA PACKNINGEN INTE VÄGER MER ÄN 23kg TOTALT!
    Det går ju aldrig!
    Vår utrustning inkl. allt brukar väga 40-50kg.
    Men grejen är att med BA blir det aldrig tjat om att man FÅR ta med utrustning, det är helt OK. Med andra bolag brukar det starta där, vad man får eller inte får ta med sig PLUS att man sedan får tjata om övervikten!

Men övervikten kan bli en fråga även med BA. De varnar för det varje gång, vi har dock aldrig behövt betala något. Och jag har varit i Marocko sex gånger. Aldrig ett problem varken i Sverige eller i Marocko. I Sverige har de ifrågasatt en gång om de skulle få in grejerna i planet (då kom vi fem killar samtidigt ;-). Men efter att de pratat med en lastare som bara ryckte på axlarna och sa: “De e la inga problem” (Göteborgare) så var det OK.
    Då vi åkt från Köpenhamn så har de inte ens höjt på ögonbrynen. Och lastarna i Danmark är öldrickande grabbar som är mycket starka! De brukar bara flina då vi kommer svettiga, släpandes med våra packet wink.gif

Nu skall jag åka med Air France till Maui. De har ett fastpris på 80 Euro per väg för utrustningen + övervikt. Men över atlanten så får man ha med sig 2*32kg så det är inga problem.

Lycka till!

Läs lite om Marocko på http://www.apelviken.nu/vvk.index.html Kolla under ARTIKLAR.
    Du kan även läsa på http://www.surfdagboken.se

/Staffan

• andreas-f

Medlem
    1 mars, 2005 vid 13:35

Nu har jag ringt och pratat med Airfrance, igen… Efter väldigt många turer erkände dom tillslut att dom gett mig fel uppgifter om priset för brädfrakten. Det var 15 euro per kilo som gällde, inget annat. Vi får tillbaks vartenda öre för biljetterna eftersom dom gjort fel, hyggligt av dom men det var en hel del strul och många samtal innan jag lyckades komma dit.

Nu blir det nog deutschekvalität-Lufthansa istället.

• s

Medlem
    1 mars, 2005 vid 14:39

Svar till:

Nu har jag ringt och pratat med Airfrance, igen… Efter väldigt många turer erkände dom tillslut att dom gett mig fel uppgifter om priset för brädfrakten. Det var 15 euro per kilo som gällde, inget annat. Vi får tillbaks vartenda öre för biljetterna eftersom dom gjort fel, hyggligt av dom men det var en hel del strul och många samtal innan jag lyckades komma dit.

Nu blir det nog deutschekvalität-Lufthansa istället.

[/ QUOTE ]

Det verkar som om det är ett generellt problem i branschen att de inte kan ge raka och klara besked. Vi har fått fyra-fem olika bud från flygbolagen då vi skall till Maui… Sedan vägrar de alltid att lämna beskeden skriftligt! Jag har aldrig lyckats med att få det skriftligt trots att jag tjatat. Vi får helt enkelt se vad vi hamnar på då vi väl står på flygplatsen. Hua… wink.gif

/Staffan

• basse

Medlem
    1 mars, 2005 vid 14:41

Tar ni med allt också Staffan?? Vi har tillslut fått tag på en dubbelbag som kanske kan passa.

• jeppo_f

Medlem
    1 mars, 2005 vid 15:26

Det blir inte Lufthansa till Marocko, ser du! Dom fånen tar 200 euro extra enkel resa för att ta med utrustningen. Då får den iofs väga 50 kilo, men vad hjälper det…

BA låter som ett mycket vettigare alternativ.

/jeppo

• s

Medlem
    1 mars, 2005 vid 15:27

Svar till:

Tar ni med allt också Staffan?? Vi har tillslut fått tag på en dubbelbag som kanske kan passa.

[/ QUOTE ]

Det känns så. Det blir en boardbag var med bräda och två-tre segel.
    Den lär inte väga mer än 32kg st om vi lägger alla tunga fenor och grejer i den ordinarie packningen.
    Jag hade ungefär samma grejer med mig till Marocko förra sommaren och det vägde mindre än 50kg inklusive alla annan packning också.

/Staffan

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädfrakt till Marocko???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.