Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädfunderingar ???

• Brädfunderingar ???

Publicerad av anonym-anvandare på 10 februari, 2003 vid 15:00

Är ute efter en bräda som skall vara optimerad mellan
    5,4-6,7. Borde väl då bli 105-115l.

Vet ej vad jag skall leta efter men vill ha något modernt som tar hyfsat med höjd men som är någorlunda lättsvängd och rolig. Vill dock ej ha någon tvålkopp.

Skall man gå på freeridehållet eller skulle en modern freestyle funka för mera raktframåkning som jag tror det kommer bli ???

Om nå´n kunde rekommendera några bra märken/modeller inom de sista åren hade det varit kanon.

confused.gif

martin svarade 21 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • oskie

Medlem
    10 februari, 2003 vid 17:35
  • anonym-anvandare

Medlem
    10 februari, 2003 vid 18:35

Tror att RRD TT one o five -03, är bland det roligaste man kan hitta på marknaden för dessw segelstorlekar.
    Enligt tester sägs den vara den mest allrounda av alla -03:or, och lättare än de flesta konkurenterna.
    -Om du hade tänkt att köpa nytt vill säga.
    Tror att många nyare freeride brädor är bra latjo de också, tex fanatic cross -02, ganska korta och breda, snabbare än freestyle.
    Lycka till med brädköpet.

• dr-masse

Medlem
    11 februari, 2003 vid 11:05

Jag har en JP FS 115 som är inhandlad utifrån ungefär samma önskelista. Dock är väl höjdtagning sådär, men ingen någorlunda manövervänlig bräda är väl någon höjdtagningsraket, precis. Fast ibland funderar jag på att skruva i en mer freeride-orienterad fena för de där dagarna när jag skulle vilka kunna ta lite bättre höjd (typ en 36-38 fena istället för den 30 fena som används nu). Lite andra fenor än vad brädan kommer med är ju ofta ett enkelt sätt att bredda brädans register.

En stor fördel som JPs freestylebrädor har, tycker jag, är att de både är skojiga för enklare trick (min nivå, typ) men samtidigt är skoj att åka rakt fram på. Tack vare snäppet mindre “extrem” design (jag jfr med exempelvis Naish Flying Pig, Mistral Twister) och möjlighet till både mer free-ride orienterad och manöverorienterad placering av fotstropparna så kan man ha mycket kul med de. Visst, ibland saknar jag den där riktiga “svängen” i brädan, men får i gengäld en bräda som är hyggligt snabb och skoj rakt fram. Lätthoppad är den oxå, det gillar jag.

För de segelstorlekar du anger skulle nog en JP FS 105 kunna vara nåt (eller 103 som den heter i år). Jag upplever min JP FS 115 som lite stor för 5.4 och du anger ju 6.7 som störst. Misstänker du att det kommer att bli mer raktframåkning än svängande och trickande så kanske du skulle fundera på något som en JP Carve 104 som ju är lite mer fartbetonad.

Andra tillverkare har ju fina brädor oxå, det jag försöker peka på här är att en “normal” freestyle kan vara ett hett alternativ om du vill ha hygglig fart med mycket manöver. För mer fart kan något som en JP Carve vara bättre för dig.

Se brädorna lite som exempel och något jag råkar ha erfarenhet av, kanske kan det vara något att utgå ifrån.

Lycka till å Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 februari, 2003 vid 15:16

Har nu surfat runt lite och sett många trevliga brädor med hjälp av ovanstående inlägg.

Vet dock ej fortfarande om jag skall gå mot freestyle eller freeridekategorin. (livrädd för små tvålkoppar)

De jag hittade var JP freeride carve 106 eller starboard carve 99 (såg förresten en till salu på säljes.åsikter?)

eller

Twintip m, Jp freestyle 105, cross 100 samt RRD:s avantstyle och avantmove (har aldrig hört att någon har de två síst nämnda)

Åsikter eller fler förslag mottages tacksamt.

Hade eg. siktat in mig på 2-3 år gammal bräda men………..

• oscar

Medlem
    11 februari, 2003 vid 16:54

Ska du speeda fram och tillbaka, lära dig enklare trick som 360s och duckgippar eller ska du träna willscippers, spocks och flakas var 50:e meter?

Förstnämda = freeride annars freestyle.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 februari, 2003 vid 13:04

Oscar och ni andra: Då menar ni att man inte alls skall titta mot typ TT M eller de andra inom den kat. om man bara vill ha en rolig brännaruntbräda som är lättsvängd. Jag som fick för mig att de var rätt allrounda. Tur att konfen finns.

Då gott folk, vet ni vad jag är ute efter, typen
    cross, carve,avantmove(style) eller liknande mittemellanbräda runt 100-110l.

Det är bara att sätta ut om ni funderar på att sälja,
    för nu är jag köpsugen.

ps finns det någon i detta land som har en RRD move eller style bräda, verkar inte så eller ?? ds

• endy

Medlem
    12 februari, 2003 vid 14:08

Jag måste säga att jag tycker oscar hårddrar det lite, en jp freestyle tror jag skulle passa fint, om du är ute efter en blandning, tt m skulle oxå funka, kanske lite mer freestyle än jp men ändå, beror på vad du vill göra som sagt..

• oscar

Medlem
    12 februari, 2003 vid 16:01

Klart jag hårdrar det lite. Men jag tycker nog att om man inte har några som helst ambitioner att lära sig vulcans och spocks så är en freeride bättre i alla avseenden, speciellt om man vill åka fort.

• endy

Medlem
    12 februari, 2003 vid 16:40

Ok, i detta fallet har du rätt smile.gif

• voodoo

Medlem
    12 februari, 2003 vid 17:24

Kanske yttrar mig lite tidigt då jag inte seglat en ren freestylebräda ännu (kommer en freestyleline 248*59*95L inom kort)men volcans och spocks är väl inte de enda manövrarna som man har fördel med en freestylebräda, den är väl förhoppningsvis till för “lek” på vattnet!

• martin

Medlem
    12 februari, 2003 vid 17:24

Jag kör på en JP Freestyle 260 (95 liter) från -01. Den tycker jag ligger helt perfekt i storlek för segling med de storlekar du nämner. Jag har ett Soul 6.6 och ett NR 5.3 till den och det känns balanserat och bra med båda de seglen. Med 7.0 börjar brädan bli liten och med 5.0 är oftast vattnet för stampigt. Jag bytte ut en Custom Flow 266 -00 (typisk förra generationens freeride) mot JP:n och jag tycker att JP:n slår Flowen på de flesta punkter inklusive ren freeridesegling, småvågor och höjdtagning. Farten är likvärdig, men balansen i brädan och seglet är grymt mycket bättre med JP:n. Med flowen köpte jag ständigt olika fenor och mastfoten och stropparna flyttades fram och tillbaka för att det skulle kännas bra, men jag hittade aldrig rätt på den. Sedan testade jag JP:n på Haga och det kändes rätt direkt. Jag hade köpt den oavsett om det hade stått fullrace, flygnasse, freestyle, freecarver eller eldboll på däcket. Jag har testat en del andra freestylebrädor som Mistral Score 99 och Fanatic Skate -02, men de har inte passat mig. Det skiljer enormt mycket i känsla mellan olika märken, trots att de tillhör samma kategori.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädfunderingar ???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.