Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädhjälp
-
Brädhjälp
Publicerad av anonym-anvandare på 2 februari, 2003 vid 21:42Jag vet att jag tjatat om det här förut men snälla hjälp mig med lite tips igen.
Jag har lärt mig segla på en 125L slalombräda, 58 i bredd. Började i somras och lärt mig rätt snabbt. Vattenstarten sitter inte ännu. Väger 70kg. Har ett 5.0 och ett 6.8 segel. Har även en Tiga på ca 88L som jag ej provat ännu.
Jag vill segla så mkt som möjligt och lära mig snabbt.
Vad ska jag köpa??? En nyare freeride bräda med samma volym?? En större och bredare, ca 130L? en mindre ca 110L? kanske mot freestyle hållet??
Funderat på carv 123, cross 110 skate 64 bic 283(273?) saaatan vad lurigt det är. Kollade på en cross 110 och lämliga segel var mellan 5,8 och 6,4. Känndes som ett väldigt smalt vindregister!?!
Om man köper ca 130L så borde man ju kunna vara ute i mista bris och köra, men måste man då sitta och kolla på så fort det blåser på lite?? Eller kan man kanske lära sig att segla på 88Liters Tigan?? Känns som ett stort steg mellan 130 och 88. Är det bättre att ha en bräda runt 110 och man på så sätt kan köra både lite bris och vågor?? Finns det en gyllene medelväg eller ska man sikta in sig på att man behöver 2 brädor? Behöver man 2 är man ju dum om man köper en mitt i liksom…
Det här blev krångligt, men det är så jag känner
HJÄÄÄÄÄLP!!
/Matta
bogge svarade 21 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
En freestyle på ca 105-110 liter borde kunna ta från 5.0-7.5kvm segel. Åtminstånne gör min Kinetic El Nino 61 det. Sedan under 5.0 så kör med Tigan.
Väljer du freeride som är större så kanske du blir begränsad vad det gäller manövrar men kan ta större segel.
Ett problem, men det hänger helt på vilken typ av segling du kommer att ägna dig åt i framtiden. Plattvattenracing eller lite mer vågor. Plattvattensegling gör att man kan ta mindre segel på större bräda utan att det blir allt för jobbigt.
Jaja helt upp till dig in the end…
/J
-
Jag tycker du ska köpa en bic three style på 110l en jävligt snabb och rolig bräda. Den är ganska bred och har många bra egenskaper.
-
Du kan säkert (fortsätta) lära dig segla på din Tiga, skillnaden mot att skaffa dig en större bräda är ju att du med nödvändighet kommer att lära dig vattenstarta fortare. Det finns ju lixom inga genvägar med 88l… Mitt summerade intryck av alla brädbyten jag gjort under 15 år är att skillnaden inte är så stor i praktiken. Samtliga brädor jag har haft har gått att segla på, och de marginalvister man gör (dvs möjligheten att segla i lättvind) med en större bräda måste matchas med betydligt större segel än de du har. Därtill kommer ny mast och bom.
Den praktiska skillnaden mellan en Screamer-91:a på 102l med 6.5:a med 5 cambers från 1993 och en Fanatic Bee (144 liter) från 2001 med 9kvm/4cambers från 2002 är en sekundmeter… dvs seglingsbart från 7m/s istf 8m/s. Prisskillnaden är enorm…
Sen är mitt intryck att mindre brädor(=fenor) alltid spöar större, oavsett vad reklamen säger. Jag har blivit frånåkt av kompisar med vågbräda med hajfena när det har brallat i rejält. Och så står det ju inte i surftidningen…
Små grejer är roligare, större lite enklare att hantera i början. Dessutom är möjligheten att slänga in brädan i bilen otroligt värdefull. Takpackning är ett skitgöra!
-
klockrent
“Den praktiska skillnaden mellan en Screamer-91:a på 102l med 6.5:a med 5 cambers från 1993 och en Fanatic Bee (144 liter) från 2001 med 9kvm/4cambers från 2002 är en sekundmeter… dvs seglingsbart från 7m/s istf 8m/s. Prisskillnaden är enorm… ”
-
Tack så mkt för hjälpen alla hjälpsamma.
Alltså…egentligen skulle jag kunna fortsätta köra på min gamla 125L slalombräda?? skulle inte märka nån jättestor skillnad mot en nyare bräda med samma volym? Ev. byta ner sig lite i Volym för att kunna ta lite mer vågor plus att jag i princip skulle kunna köra i samma vindförhållanden med en 110L som min nuvarande. Har jag summerat rätt??
/Mats
-
Knatte
Gäst4 februari, 2003 vid 05:46I sak gäller detta som du säger…
Men det borde väl vara lite större skillnad? Det känns som du borde plana lite tidigare än 7 m/s med Bee och 9.0 KVM. Men som alltid när man byter upp sig så följer det med mängder av oväntade kostnader -
Jag har haft en Bee 289 med 8.5 rigg. Jag planade bra mkt tidigare än 7 m/s. Så jag tycker att du har fel. Och hur tung och tråkig är inte en rigg från 93 med 5 cambers??
-
Självklart planar man under 7 m/s med en Bee 144, (.. och Screamern planar även under 8 m/s) men vinden är som bekant sällan konstant, och blåser det i snitt ca 6-7 så hamnar man ofelbart i läget att den inte blåser “alls”. Vem gillar att plana 30% av tiden, någon? Bättre att sitta hemma i soffan och flukta i gamla nummer av Surfsport..
Jag vill påstå att löftet om mer seglingsdagar med större gjejer är något av en schimär! När det blåser tillräckligt för vettig segling har man lika kul på en gammal Screamer som med nya större prylar. Man kan inte köpa sig immunitet mot dåliga förhållanden, jag har försökt några gånger..
En i god konf:sk ovetenskaplig anda empirisk studie av mig och en polares 15 åriga karriär på sjön och vår skilda materialstrategi visar att jag trots många nya brädor och segel i bussen sällan fått mer eller roligare segling än min snåle polare som envisas med att köra omkring med en lila-grön Stinger, 265 och en HOT 5.7 waveslalomrigg inkl blytung rosa glasfibermast…
Inte för att jag tänker sluta att köpa nya prylar med motiveringen att jag får mer seglingsdagar, men insikten om självbedrägeri lurar runt hörnet.
“Remember, snow is only frozen water”
/Jens -
Det där med hur roligt man har på vattnet beror ju även på hur man vill segla. vill man rejsa runt i viken så kan slalombrädan vara klart bra val men om man om något år eller så vill köra lite freestyle så är det nog ingen bra bräda. Behåll slalombrädan tills du kan mera och byt då.
Dock så kan jag inte påstå att segla under 7m/s skulle vara så kul i vilket fall. Tar man hellre en golfrunda.
Att köpa nya grejor för att få mer surf har man lagt av med, men för att hitta andra sätta att segla så krävs det nog. Ingen vill väl ge sig ut i 18m/s i 2m vågor med en screamer. Inte den frestylebrädan jag har skulle vara bra i den vinden heller, då är den tokstor. Man får köpa prylar efter typen av segling istället. En 88l vågis borde funka i dom förhållandena tex.
/J
-
Intressant diskussion! Självbedrägeri är fina grejor och ger oss många fina argument till diverse investeringar här i livet. 🙂
Det här blir ju helt och hållet utifrån min erfarenhet, så det är ju bara att kasta sig över mina tankar kring detta (vetenskapligheten är väl sådär halvrisig… eller helrisig… )
Helt klart är ju att “äldre” segel (typ mer än 5-6 år gamla) gick igång tidigare. Frånsett annorlunda design så gjorde annorlunda böjkurva på masterna, tighta akterlik samt mer buk i seglen att typ en äldre sexhalva går igång lika tidigt som en modern åttanolla, typ (egen erfarenhet av freeride/freerace segel med cambers, ART, Neil Pryde och Gaastra). Samtidigt har det moderna seglet ett mycket bredare vindregister och betydligt bättre kontroll när vinden tilltar.
Numera seglar jag titt som tätt (eller, öh, när det väl händer) med ett 7.0 freestyle-segel i vindstyrkor som för inte allför många år sedan var givna för mitt grymma 5.8 slalomräjsing segel. Sedan kan man ju alltid diskutera om man egentligen inte skulle vilja köra mindre segel då, men jag uppskattar mycket att seglen är såpass stabila att ganska stora vindökningar många gånger går att hantera genom att dra lite i uthalet. Viss skillnad mot förr, för min del i alla fall…
Löftet om mer seglingsdagar med större grejor tycker i alla fall jag är ett löfte som till stora delar håller. När jag gick från en Bee 274 (ca 105 liter) och sjunoll till en AHD FreeDiamond 70 och åttahalv så utökades min tid på vattnet REJÄLT. En försiktig uppskattning är att tid med planing under liknande förhållanden utökades med ca 50%. Detta eftersom känsligheten för “vindhål”, vinden är ju som vi alla vet mycket sällan konstant, minskade radikalt. Dessutom gav det större seglet i kombination med bredare bräda och djupare fena höjdtagningsegenskaper som Been inte var i närheten av. Mycket skoj att kunna bränna runt och utöka sina spots, tyckte jag. Och då hade ju inte jag några särskilt “stora” grejor…
Och ger man sig på riktigt stora grejor, riktiga formula-prylar eller liknande, så kan man plana och åka fort i nästan löjligt lite vind. För att inte tala om höjdtagningen, det är en upplevelse. (jag har bara testat formula ett par gånger med tio kvadrat som störst)
Men visst, en upptäckt var ju att AHDn och åttahalvan blev riktigt skoj först i en sju-åtta sekundmeter och då hade ju även Been och sjunoll funkat… 🙂
Fast vill man ha mer planing och dagar på vattnet så måste jag säga att moderna segel och brädor har kapaciteten att ge just detta. Och dessutom fungerar när det blåser mer. Att köra en 80-100 cm bred sak (freeride eller formula) med nio-tio kvadrat rigg från fyra+ till åttanio sekundmeter funkar mycket bra. Helt realistiskt, i min ögon, är att gå från nio kvadrat (eller större om vi pratar räjsrigg) till typ sexnoll-sexhalv (beroende på segelmodell).
Fast trots att jag tycker att moderna “lättvindsgrejor” funkar och ger mer segling så har jag till del valt bort det. Ibland förundrar jag mig själv genom min oerhörda inkonsekvens 🙂
Jag har en Freestyle 115 liter och sjunoll som störst numera. Och hur kommer det sig? Någonstans bestämde jag mig för att pröva lite annan typ av segling och lära mig lite nya manövrar. “Utvecklas”, var det viss nån som sa. Beslutade mig även för att ha en “största” bräda som skulle kunna funka bra för hopp, även om AHDn gick helt OK att hoppa med så var den liksom inte avsedd för det. Dessutom upptäckte jag att med lite teknik så fick jag en Freestyle-bräda med sextvå att gå igång i bara knappt ett par sekundmeter mer vind än med min AHD och åttahalv. Det var en ögonöppnare, faktiskt. Så jag bestämde mig för att “ta” smällen att plana mindre till fördel för att ha mer skoj när de där vindbyarna väl kom. Således är jag numera helnöjd med att plana 30% och roar mig med diverse lättvindsträning där emellan. En, för mig, helt annan typ av segling men det har varit väldigt skoj.
Om jag blir omseglad? Jajamensan, precis hela tiden.
Så – allt det här är ju lite en fråga om filosofi och vilken typ av segling man är ute efter. Samt hur biffig man är som grabb (jag är tunn å klen).
Vill man åka runt och få ut många seglingsdagar så skulle jag rekommendera typ 75-85 bred bräda (farligt, det här med mått, det ändras ju hela tiden 😉 med en nionolla på. Den kör man på tills det är dags att ta klivet ner på smågrejorna, vilket mycket väl kan vara en 85-90 liters sak med sexnoll-sexhalv och mindre. Eller så kan man träna roliga trick med sextvåan på bredbrädan, skoj det med.
Med två brädor och fyra segel kan man idag täcka in oerhört mycket segling, anser jag (utgår från mina 75 kilo och förhållanden) med ett modernt “brännarunt” kit:
1 st bredbräda för att bränna runt med (75-85 bred, 120-150 liter, bredd viktigare än volym)
1 st onshore-vågis/liten freestyle/liten freeride (runt 85 liter)1 st runt 9.0 räjs/friräjs segel
1 st 6.0 – 6.5 freestyle/våg/freemove segel
1 st femnoll – femhalv våg
1 st fyrhalv vågAlternativet, som jag valt, är att gå mot en något mer “manöverorienterat” kit och snickra ihop något som (mitt “kit” inom parentes)
1 st stor freestyle/freemove (JP FS 115 för mig)
1 st 85 liters bräda (en RRD fiftyfive finns i förrådet)med segel som
sjunoll – sjuhalv freemove/freestyle segel (NP Soul sjunoll)
sexnåt, femhalv, fyrhalv våg-segel. (NP NR 6.2, 5.4 och 4.5)Funkar fint!
Bara för att exemplifiera (inte rekommendera!) och förtydliga så har jag roat mig med att översätta “brännaruntkitet” till “riktiga” prylar:
1 st Fanatic Sting Ray 170
1 st Fanatic Cross 901 st Neil Pryde V8 9.0
1 st NP Expression 6.2
1 st NP Expression 5.2Detta kan MED LÄTTHET bytas ut mot liknande grejor av andra fabrikat och är ett EXEMPEL! Även ÄLDRE (men inte för gamla) jämförbara grejor är ju TOKRÄTT att kika på om ekonomin, och många gånger förnufter, vill ha ett ord med i laget. Många kan med fördel snegla på riktiga formula-grejor, andra är mer betjänta av lite mer lättseglade och mindre omtåliga prylar. Och så finns det alltid dom som har möjlighet till riktig vågsegling när det blåser och behöver tänka på det.
Faktiskt så kan nog många skippa fyrhalvan (sparsamt använt segel för många i vårt land) och på så vis med tre segel täcka vindar från fem till typ femton sekundmeter. Inte illa, tycker jag.
Ja, det blev ju en himla lång harang det här. Igen. Egentligen ville jag bara säga två saker:
1. Moderna grejor GER roligare och mer segling så länge det passar en förmåga och förhållanden
2. Låna polarens lila-gröna Stinger nästa gång och låt honom köra på dina. Erbjud honom sedan ett kostnadsfritt byte och se hur han reagerar…Och till upphovsmannen av denna tråd; har du råd att ha två brädor med rätt riggar så ger det alltid mer varierad och roligare segling än att bara ha en. Jag har testat båda alternativen och två brädor är bättre. En för mindre vind och en för mer vind. En bredare och mer lättseglad bräda kommer att hjälpa din utveckling, framförallt om du har råd med en lite större rigg till den. Dock kan du med fördel börja med det du har och känna hur det funkar. En Cross 110 tycker kanske jag ligger väl “nära” den bräda du har i storlek.
Ytterligera en fundering jag har är hur gammal din Tiga är? Och vad är slalombrädan för modell?
Självklart kan du köra vidare på din 125 liters bräda. Det bästa du kan göra är nog att försöka få tillfälle att testa en modernare bräda och se hur du upplever skillnaden. Först då kan du nog avgöra om det är värt att köpa nytt.
Mycket tyck å tänk här, vi får väl se vart det tar vägen… Det SNÖAR ute.
Surfa På!
-
Tack för det inlägget. Jag räknar mig nog till återfallssurfare efter några år av andra huvudintressen och barnfödande. Jag har kvar min gamla Mistral Stinger (min är ljust blå där den inte är Mr Zogs-skitig) och mina tankar har varit att den planar med 6.0 i 8 m/s och funkar skapligt ända ner till 3.5 så varför byta ut den?? (bättre svängprestande, bättre fördelad volym på nya brädor säger vän av ordning) Nej Stingern kör jag på tills jag har kört sönder den. Därför har jag sneglat mest mot lättvindsgrejor för att få mer tid på vattnet (och kunna “uppfostra” nästa generation). Kittet med en Stingray 170+9.0-segel i kombination med att behålla befintliga “smågrejer” är nog något som skulle fungera för mig.
Planar man i typ 5-6 m/s med Stingray o 9.0?? (Min vikt 70kg)
-
Ja, du borde plana i 5-6 m/s med nionoll och en bräda som StingRay eller liknande (Stingray 150 eller 170 i alla fall). Naturligtvis spelar faktorer som hur byig vinden är, om vi pratar 5-6 m/s som minst och hur vattnet är. Platt och fint = lättare att plana i mindre vind. Tror att det kan vara ett fint komplement till din “lilla” bräda.
Jag är tämligen säker på att jag “gick igång” i just 5-6 m/s med min AHD FreeDiamond 70 och ett 8.5. Och med snäppet större (9.0), lite bredare och modernare bräda (Stingray) samt djupare fena och mindre vikt än mina 75 kilo så…
Är du nöjd med din Stinger så är det klart att du skall köra vidare på den! Ibland är det så skönt att ha gamla trotjänare som man “kan” och gillar, min RRD Cultvåg lär nog hänga med ett tag.
Surfa På!
-
Du planar nog rätt lätt i 5-6 vind med din vikt. Är själv oxå tillbaka som återfallssurfare efter barnafödande och har skaffat en Stingray 170 (hade först en x-ray 150 men fick inte ut det där sista av minivindarna så jag bytte.
Väger 85 och kommer själv igång vid 5-6 ung. Till det har jag en 7,9:a men är inne på att skaffa ett diablo 9,0 till den.
Som kompl. har jag en 89 l freestyle med 4,7 5,4 och 6,3. Är även inne på att byta bort den lilla till som dr säger en cross fast 100 (blir 110 för nära ???)Segel till det blir nog bara 2st exempel 5,2-5,4 och 6,6-6-9. Borde kunna hoppa den biten.
-
Huruvida cross 110 blir för “nära” eller inte beror väl på vilken typ av segling du vill att brädan skall premiera. Om det är segling med 6.6-6.9 så är det ju den som gäller. Är det däremot viktigt att den är fin med femtvå så är ju den mindre modellen förmodligen bättre.
Min erfarenhet är att när det väl tutar i (stadigt över åtta-nio sekundmeter) så kan man ofta åka lite mindre bräda än man kanske tror och ha skoj!
Du väger ju tio kilo+ mer än mig så en Cross 100 bör du kunna köra i rätt mycket vind å ändå ha mycket skoj på. Du har inte funderat på en liten freestyle, förresten? Typ en WaveSkate? Kanske lite liten? Men skoj!
Kul med återfallssurfare! Själv har jag precis fått andra barnet och lär få en lite “annorlunda” säsong… men snart är vi tre istället för en som surfar i familjen!
Surfa På!
-
Har en freestyle på 105l som tar 5.5-7.5. Skaffade segel på 5.2 och 6.3 till detta. Mindre segel bör man nog inte ha samt att jag tänker komplettera med ett 7.5 så småning om.
Jag har täckt in mitt behov av surfing så här iaf. Behöver inte gå ut när det blåser 20 m/s utan klarar mitt surfabstinens i 8-15m/s. Man är inte 17år längre.
Har mindre gammal vågis med men den används mest som wakeboard typ. Askul att åka surfbräda efter motorbåt. Sätt en liten fena på vågisen och prova om du har båt.
/J
Logga in för att svara.