Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › brädköp
-
brädköp
Publicerad av anonym-anvandare på 22 februari, 2004 vid 17:20Tänkte bara fråga om 13800 kronor är ett bra pris för en JP freeride 144 FWS -03 bräda inklusive rigg NP supernova 7.0, allt helt nytt och oanvänt. Funderar starkt på att köpa detta. Lite åsikter och synpunkter på brädan och riggen skulle inte heller vara fel, så någon som äger eller har erfarenhet av denna bräda eller rigg kan gärna skriva en rad eller två. Tack på förhand //Thomas
anonym-anvandare svarade 20 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Om du menar rigg komplett mast/bom osv från 03 samt bräda för 13800:- är det ett bra pris…. Men brädan skulle jag max betala 8000:- för och riggen 4000:- så sikta på 12000:-
Jag tror det kan vara svårt att sälja så “feta” freeride brädor som inte är Formula, med tanke på hur bra beggade Formula brädor du kan hitta som är några år gamla och ca 80-90cm breda. hälsar, Peter -
Att bedöma priser på beggade prylar, även oanvända sådana, är ju otroligt svårt.
Var grejorna säljs, hur många som kan tänka sig att köpa, skick på prylarna och, kanske framförallt, säljarens övertalningsförmåga, egen prutkonst samt grad av köpsug påverkar tokigt.
Så – att säja om det är värt 13800:- eller inte är ju egentligen helt upp till dig. Men några gruntips kan väl vara värt att ge…
– Kolla upp på webben där brädan prylarna säljs, verkar priset rimligt i förhållande till pris på fjolårsprylar?
– Verkar det svår eller lättsålt? Gör en bedömning, om du är ensam köpare är ju prutläget ganska mycket bättre än om tolv pers slåss om prylarna…
– Vad har du för alternativ till samma pengar? För nära fjorton tusen kan du ju köpa bra men kanske något äldre bräda med uppemot tre fina segel, för att ge ett alternativ.Så – 13800:-? Ingen aning, men ta dig en funderare och köp om det känns rätt!
Både bräda och segel är ju fina grejor, frågan är mest vad du skall ha de till och vilka dina förväntningar är.
Surfa På!
-
Tack för svaren! Tänkte precisera lite. Paketet gäller alltså en JP freeride 144 full wood sandwich bräda med ett NP Supernova 7.0 segel, NP X3 460 mast, NP X3 bom, mastfot och förlängare och också en hängsele NP(billigaste modellen), allt från 2003 och priset 13800. Skulle gärna vilja veta om detta paket generellt är värt pengarna, är värdeminskningen enorm och om det finns någon begagnatmarknad för paketet.
Själv (ca. 80kg) är jag ganska ny inom vindsurfing och kommer att använda brädan till att lära mig allt från vattenstart till lite enklare trix, vilket jag TROR att brädan passar ganska bra till. //Thomas -
Glömde bort! Åtminstone brädan i fabriksförpackning.
-
Jag skulle säga att du gör en bra deal med tanke på att dom här prylarna nya säkert går på 20000 spänn. Det blir förmodligen inte någon större skillnad på priset om du köper samma grejjer begagnat. Mitt advice är att du ska go for it, det blir lättare att lära sig med schyssta grejjer!
Häng löst!
Tobbe -
Okej, försöker mig på ett svar här. Försök, alltså, inget facit… 😉
Till de förväntningarna så är nog brädan inte dum alls. Nu är det ett tag sedan jag körde på brädor av detta slag, men det är nog ett rätt säkert kort. Har haft en JP 2002, och från min sida fanns det inget att anmärka på avseende kvalitet. Möjligtvis att det allra yttersta färglagret “chippade” lite väl lätt, men det är ju en småsak. I övrigt en mycket bra bräda med fina detaljer (stroppar, pads, fena). FWS är ju dessutom “värst” för denna bräda i JP-familjen.
Segel, mast, bom och alltihopa är ju fina grejor som passar bra tillsammans. Lämplig mittenstorlek för brädan, oxå. Du kan senare komplettera med både mindre och större segel för att täcka ett större vindregister, men sexhalv – sjuhalv är nog en bra utgångspunkt. Sjunoll inte dumt för någon i din viktklass. Längre fram kan du köra typ sexnoll för mer vind/manöverträning och nio-tio kvadrat för full fart i lättvind.
Ser vi till paket (OK, JP Freestyle 2003, men hyggligt jämförbart) från Surfers Paradise hemsida så är priset över 3000:- lägre än i butik, du får dessutom med hängsele. Då är det ett rätt OK paketpris från början, tycker jag.
http://www.surfersparadise.nu/build/brador_komp.html
Så – helt fel är det ju inte. Begagnat marknaden är rätt bra för vindsurfprylar, min erfarenhet är att det brukar vara lite extra bra för prylar av det här slaget (fina freeride-grejor). Du bör nog kunna sälja dina grejor om ett par-tre år till halva eller lite bättre än halva priset mot idag skulle jag gissa (obs! gissa är ordet) på.
Så – om du kan få ännu bättre pris är väl mest upp till din förhandlingsförmåga och säljarens is i magen… 🙂
Du kan säkert få mer begåvade synpunkter från andra här på konfen. Hoppas jag, ah!
Lyckat till å Surfa På!
-
Vill bara dela med min bistra erfarenheten. Det gäller både wind ock kite surfingen. Du får tyvärr vara realistisk och inte förvänta dig få mer än hälften av de pengarna du en gång i tiden betalade för prylar!!! fråga mig jag vet! Köpte fin pakett år 2002 som nu fick knappt såld för 45% av priset. Fösökte kränga först till ett högre pris men då var det ingen jävel som ringde. En del av pakettet var dessutom aldrig använd pga vindförhållanden. Känns iofs jä…gt surt å pröjsa 17 papp och sen efter 2 år få bara 8 tebax men men.
Bara nåt å tänka på!
mvh -
Du har väl inte missat våra paket där du får ett komplett 2004 års brädpaket för 13 999:-? Då ingår en komplett North-Sails Drive 7.0-rigg tillsammans med en AHD Inspiro eller F-Type.
Detta paket är perfekt för dig som nybörjare eller lite ringrostig men som vill ha en utrustning att “växa” med. Inget nybörjarpaket för surfskolor mao…
Vi kommer ställa ut med detta och ytterligare 3 WS-paket under stockholmsmässan som börjar i helgen. Gå in på vår hemsida och ladda ner broschyren med våra paketerbjudanden. http://www.activesports.se
Mvh,
Gustav Enocksson
Wallén Active Sports
http://www.activesports.se
http://www.north-sails.com
http://www.wallen.se -
Tackar för svaren! Verkar som om jag inte blir helt blåst om jag köper paketet. Tror att det får bli detta att blåsa på med i sommar . Lika bra att köpa nu så är man beredd sen när isen försvinner, tror inte att det blir billigare att köpa i sommar. Dessutom är det ju bara pengar… //Thomas
-
Tjena! Jag tycker att det verkar vara en fair deal. Det du sparar framför allt är en del tid på att “hitta” och välja prylar om du köper paketet. Kika här på begagnat marknaden senare oxå om du kanske behöver mindre segel osv. Det är många som gärna byter upp sig redan första året. Så prylarna som säljs är oftast i bra skick. Vad det gäller brädan tror jag att du gör ett bra val. Det blir mycket surf för pengarna med den kombinationen. Och tröttnar du på att ligga i drickat för att vattenstarta nån gång kan du alltid dra rigg på den brädan utan problem. Att sälja prylarna senare blir nog inga problem, men som sagt förvänta dig inte att få mer än hälften efter ett par år. Men som du säger själv det e ju bara pengar.. Det är värt allting när du är ute på vattnet.
MVH Edvard -
Nu finns det ingen återvändo längre, paketet är beställt.
Att hitta och välja prylar är som sagt lite av ett helvette som ska bli skönt att slippa. Jag hade i och för sig tänkt mig en lite billigare begagnad bräda, men det är alltid en speciell känsla med nya oanvända prylar som nog är värt sin del av kakan. Så nu är det väl bara att slappna av och vänta på öppet vatten //Thomas -
Kul! Hoppas du får många njutbara timmar på vattnet i år och blir rejält nöjd med grejorna!
Surfa På!
-
Grattis! du kommer inte att ångra dig!!!
Nya prylar är kul! lycka till. -
Grattis. Har precis en sådan bräda som jag köpte ny förra året….du kommer inte att bli besviken
Logga in för att svara.