• Brädköp

Publicerad av hildur_ på 26 augusti, 2007 vid 17:19

Hej!

Jag är på jakt efter ett komplett windsurfingkit.

Tidigare har jag surfat på farsans 27 år gamla bräda men nu i sommar tog jag en kurs i Åhus och fick känna på en modernare freeride-nybörjarbräda.

När jag diskuterade med min instruktör, Janne, tyckte han att jag skulle satsa på en 130-140 liters freeridebräda med 6-7 kvm segel.

Jag har lagt ut en köpesannons här på steffo men utan framgång. Jag har inte heller hittat något direkt överrensstämmande på säljes. Hittils har jag enbart fått svar på en tidningsannons. Han har en 117 liters Mistral Screamer med 6,7 kvm Neil Pryde segel. Han sa att det var fem år gammalt. Tror ni det kan vara något att satsa på i mitt fall?

Annars är min fråga till er vad ni tror är lämpligt att köpa. Jag har som sagt inte surfat jättemycket men jag kan alla grundliga manövrar och är villig att utvecklas. Därmed vill jag hellre lägga mig lägre än högre i volymklass.

Värt att tillägga angående vad jag ska köpa är att jag framförallt kommer att surfa i Habo Ljung, vad som nu är lämpligast att surfa med där.

Har ni något tips eller har ni kanske rentav ett överrensstämmande windsurfingkit till salu? I såfall får ni gärna skriva eller maila. Jag är extremt sugen på att komma ut på vågorna:laugh:

//Anton

nlc svarade 17 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    26 augusti, 2007 vid 17:44

Screamer 117 funkar säkert bra om du inte väger 90-100 kilo. Antagligen är den lite smalare och därmed mer svårseglad än en modern 120-litare men skillnaden är liten.

Det intressanta är nog priset.

• nlc

Medlem
    26 augusti, 2007 vid 18:06

Hittade följande bräda & segel på köp&sälj som kanske kan passa?
    Fanatic XX 119 – 04 – inte så jättebred för nybörjare (65 cm), men kul bräda att fortsätta med. Tar 5.0-7.5 i segel. Två fenor.
    Neil Pryde Saber 6.2 – 04 – passande segel.
    Mast, bom köper du nytt eller beggat. Mastfot, förlängare, tampar, upphalslina kan du lika gärna köpa nytt

Om du vill ha nya men billiga grejor så rekommenderar jag Bicless surfoutlet (http://www.surfspot.se)

• fastlandsguten

Medlem
    27 augusti, 2007 vid 11:45

Jag har en Starboard Carve 130 liters till salu, jag mailar dig.
    hälsar, Peter

• hildur_

Medlem
    29 augusti, 2007 vid 16:16
    Rasmus_W;408787 wrote:
    Screamer 117 funkar säkert bra om du inte väger 90-100 kilo. Antagligen är den lite smalare och därmed mer svårseglad än en modern 120-litare men skillnaden är liten.

Det intressanta är nog priset.

Han sa att den var fem år gammal. Vad kan vara rimligt pris då?

• Knatte

Gäst
    29 augusti, 2007 vid 16:34

@Hildur_ 409778 wrote:

Han sa att den var fem år gammal. Vad kan vara rimligt pris då?

Screamer 117 är ju från 2003 och är väl en bra bräda och är ju 65 cm bred, så om du inte är helt grön så borde det väl funka för dig.

Menar du pris för enbart brädan eller en komplett rigg till??

Enbart brädan borde väl hamna på 3000 pix ± 500 kr beroende på skick kanske??
    Ingår segel och och en komplett rigg så ökar ju priset några tusenlappar om det är skapligt nya grejer och allt är helt mm. Men svårt som tusan att värdera saker, utan bilder eller mer info. Så detta är bara väldigt ungefärliga priser:smirk:

• rasmus_w

Medlem
    29 augusti, 2007 vid 17:27

@Knatte 409782 wrote:

Screamer 117 är ju från 2003 och är väl en bra bräda och är ju 65 cm bred, så om du inte är helt grön så borde det väl funka för dig.

Tar och rättar mig själv. Jag kanske borde skrivit ”marginellt smalare” och inte ”lite smalare”. Brädorna har ju blivit lite kortare och bredare för en given volym sen 2003 men det rör sig ju inte om några större skillnader. Min gamla RRD ligger nog nånstans kring 110-120 liter volymmässigt och då snackar vi skillnader, bredden ligger nånstans runt 55 cm.

• hildur_

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 17:11

okej. ja det är ju frågan hur gammalt man ska ha. Min instruktör sa att det viktigaste var att den inte var äldre än 2000.
    Har det hänt så mycket de senare åren att man bör lägga sig runt nått enstaka år gammalt? man vill ju att det ska hålla ett tag.
    Vilka är de viktigaste förändringarna som hänt nu de senaste åren?

• supergleiter

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 19:40

Finns en bra guide här på steffo. överst på forumet. testa de här länkarna:

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28891

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50813

själv skulle jag inte rekommendera äldre än 2002 och ej smalare än 65cm eller mindre än 130l att börja med. Sen kan man behålla den brädan som lättvindsbräda eller ha o öva segeltrick på. kanske därför det inte finns så många till salu…

• tea-bag

Medlem
    3 september, 2007 vid 15:16

Min första bräda var 69cm tror jag och med facit i hand skulle jag valt en lite bredare. Min nuvarande Mistral Explosion 76cm och den har bättre stabilitet + tidigare planing. Möjligen svårare att åka i studsigt vatten men fördelarna överväger.

Robert

• Oregistrerad

Gäst
    3 september, 2007 vid 15:30

Själv köpte jag ett komplett paket på Stadiumxxl i Göteborg.

F2 138L förr 10000, nu 5999. Kanon pris tyckte jag.

köpte även till ett riggpaket med F2 Glide 6.5 för 4000.
    Totalt för ny utrustning 10000 kr.

Andreas

• nlc

Medlem
    3 september, 2007 vid 21:02

Kanske det här paketet passar? (känner mig nästan lite tjatig, men det är en jäkla rolig bräda det där)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.