• brädkval

Publicerad av anonym-anvandare på 21 maj, 2002 vid 21:38

Jag funderar på att skaffa en ny bräda men vet inte riktigt vad.Jag vill ha en bräda som planar tidigt men ändå är rolig att segla
    Jag funderar antingen på en lättplanad feting på ca 150 liter eller en lite mindre ca 120 liter.

Jag har ett 9.0 segel så den måste passa med den. Funkar det seglet på en bräda som är 172 lång och 62 bred och på ca 120liter, rekommenderat maxsegel till brädan är 8.0 men skulle man inte kunna pressa det lite?

anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • dr-masse

Medlem
    22 maj, 2002 vid 07:54

Antar att du menar 272 lång, 120 liter å 62 bred. Sponant blir svaret “nej” för nionoll på den. Visst, det går men ger inte mycket. Seglets vikt och storlek i förhållande till brädan gör att du kommer igång lika tidigt med något runt åtta kvadrat.

Skall du köra nionoll så titta på något större. Typ minst 70 brett och 130 liter, gärna mer (främst bredd). Räkna med att brädan bör kunna ta en femti cm djup fena, ungefär.

Nu vet jag inte din vikt, dina övriga segel, var du seglar och vilka ambitioner du har men spontant låter en “lättplanad feting” som en bättre bräda om du vill segla mycket och använda den nionolla du redan verkar ha.

Lycka till å Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    22 maj, 2002 vid 08:11

Jag har själv en Lorch 272 (272×72 och 145 liter).
    Det är en snabb och bra bräda.Polla upp den

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.