Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › brädlängd?
-
brädlängd?
Publicerad av krillos på 7 augusti, 2008 vid 13:52Vilken brädlängd är lagom för en nybörjare på 178cm???
135? 140? Tacksam för svar…surfstore-se svarade 16 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Är väll inte din längd som är intresant det är vad du väger. Brädan ska ju bära upp din vikt och inte din längd.
Väger du 70-80kg så hadde jag sagt en bräda runt 135cm lång. Har du en för lång så trötnar du snabbt
Jag personligen gillar korta brädor typ 128-130cm.
Lycka till
-
hehe… bra sagt…
hjärnan är väl fortf inne på snowboard…
tack för tipsen!:laugh: -
tja de är ganska snarlikt snowboard brädor . bygger egna brädor o de dem säger om bredden stämmer 1 cm extra i bredd motsvarar ungefär 3-4 cm i längd . och då som thörn sa att den ska klara hålla dig uppe , är man nybörjare så gissar jag på att du ska börja med något större sen när du fått upp tekniken att plana snabbt o kan hålla din edge så byt till mindre bräda , lite va du själv känner
-
dum fråga kanske, men man kan väll inte ha för kort bräda? Med tanke på längden då det blir lättare att få för mkt baktyngd o dra i vattnet?
-
Du kan ha för kort bräda.. tror nån skrev det. men 130-140 cm lång och kring 139-142 bred låter bra för dig. Korta brädor kräver mer tryck och poppar inte lika bra. Jag använder helst kortare brädor med men rekommenderar ändå lagom till nybörjare. Allt över 140 är skit.
-
@Milkman 488731 wrote:
Du kan ha för kort bräda.. tror nån skrev det. men 130-140 cm lång och kring 139-142 bred låter bra för dig. Korta brädor kräver mer tryck och poppar inte lika bra. Jag använder helst kortare brädor med men rekommenderar ändå lagom till nybörjare. Allt över 140 är skit.
139-142 bred är djävligt brett men om man tar bort 1an framför låter det bra:)
-
@JLundmark 489163 wrote:
aiit! så under 140 blir fint! Tack!
Tja om du vill testa lite olika brädor så har jag flera olika storlekar hemma på lager i Linköping som du kan provköra.
Hälsningar,
Björn
Surfstore.se
Logga in för att svara.