-
Brädnoja… lättplanad ca:110 l "vågbräda"
Så var det dags för brädnoja igen!
Har kommit på att jag behöver/vill ha en lättplanad bräda runt 110l som till skillnad från min nuvarande gamla freestylebräda kan svänga såpass att det går att rida lite vågor.
Krav: måste funka med mitt NP Excess 6,9 segel. Nästa steg ner: 5,4+88l vågbräda. Plats västkusten + andra vågställen. Egentyngd: 0,7 kN. Hittills har jag hittat fyra intressanta alt.: Witchcraft Chakra 105/110, JP Freestylewave 111, JP Single/thruster 106, Exocet x-wave 111.
Jag tror det är lagom med ca 110 l, tre fenor och ca 64-65 cm bredd (ja, jag vet att freestylewaven bara har en fena men det går ju att lägga den på slaktbänken… och de tester jag läst om den med de mindre modellerna som har tre fenor låter ju mycket bra).
Och, ja, jag vet också att de flesta anser att 110l är groteskt stort för min vikt, och det skall SUP:as hit och Firemovas dit men jag råkar gilla att plana och rida vågor och har på senare år upptäckt att det faktiskt funkar med min 110l bräda trots att det är en freestylebräda som överhuvudtaget inte kan svänga så därför mina funderingar. Alternativet för mig är därför istället möjligen “the forbidden word”-kite+directional vågbräda.
Någon som vet hur mycket det skiljer i planing/sväng på JP brädorna? Ngn som vet ngt om Witchcraft/Exocet. Andra alternativ (utom SUP/Firemove:wink:)? Hur launchar man en kite ensam när det blåser crossoff-guppa ut med 6,9/precis planing därute?
Hmm, det är kanske inte så många som orkar med en sådan här uppsats till fråga men kom igen nu – “give it to me”!
Hälsningar John
Logga in för att svara.