Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädnoja… lättplanad ca:110 l "vågbräda"

• kapten-k

Medlem
    26 juli, 2013 vid 10:55
  • macedu

Medlem
    31 juli, 2013 vid 18:58

Hepp,

jag innehar en aero i nyskick och kan säga att den är kanon. Den har jag seglat med 4,0 naish boxer samt med 8,0 sprint naish. Olika fenor givetvis. jag väger 95kg och är 187cm. Lika najs oavsett vind och lätt upp i planing. 232 lång/kort vilket jag gillar för att få min “liten känsla”. Här i Mälaren får man ju passa sig när man är ute (punka 🙂 ). Därav vill jag ej gå längre ner. KUL att höra att det var en bra sticka. Köpte den för 1,5 år sen i princip ny.
    Den jag har är i wood (finns nog bara) och är jäkligt krispig precis som de skall vara. Jämför jag finishen med 2013 års futura på 131l som inköptes nyss så är det mkt bra kvalite i starboard brädorna (säkert många mer). Men den har en bra bredd och har bra placeringar för fötterna.
    Det fanns en 127 ute för ngt år sen men den gick.
    Har för mig att starboard modell 2013 har lite najsa stickor. Kolla med surfspot de har bra koll och kan ge bra råd (som många andra oxå).

/mac

• ola-h

Medlem
    1 augusti, 2013 vid 07:34

127:an är rätt mycket segare i känslan tycker jag. 117 var en fullträff. Så om du kan hålla dig tills en sådan dyker upp så är det en bättre idé.

• kapten-k

Medlem
    4 augusti, 2013 vid 22:19

Kom och tänka på “wave-course” brädan som jag byggde 2000, den var rolig i småvågor och planade riktigt tidigt, fast det var lite mycket volym i den kanske 120liter

• macedu

Medlem
    5 augusti, 2013 vid 12:59

Smyger in en egen fråga…..

Aeron på 117 har jag ju som bekant och sen innhar jag en 13l Starboard futura plus en bic core på 160l ala 250lång (den funkar alltid :- )..
    Funderar på att införskaffa en Naish freestyle anno 2012 115l. Skall jag då cutta aeron eller hur är skillnaden på dessa?
    Naishen har jag inte seglat men jag anar att outlinen är totalt olika.
    Tanken är att min minsta bräda skall vara lite mer wavig, speed är kul men jag vill väl kunna carva och mekla runt lite?
    Jag befinner mig i insjövindar och seglar mest just nu i Ässundet.
    Jag väger 95kg och är 188 lång. Mao vilken har jag mest nytta av OM jag hamnar på västkusten eller på östkusten om det brallar på. (jo jag vet att BRALLAR det i Er benämning så skall man klä på sig en under 100 liter. Men att köpa en 100 litar för att ha 2 ggr är bara dumt).
    Segellinjen är fet från Boxer 4,0 upp till Redline på 8,8 (allt möjligt däri).
    Ngn som har ngt att inflika?

Mac

• dr-masse

Medlem
    5 augusti, 2013 vid 13:07

Hmmm… eftersom du har Futuran och söker något som du kan carva runt lite med… vad är det du vill förbättra med ditt köp? Är det något med Aeron som du skulle vilja var annorlunda?

Jag tycker att det luktar ‘stor freestylewave’ lång väg här, även om jag själv kört freestyleplanka i vågor när det är halvdana förhållanden ibland.

• svennebanan

Medlem
    5 augusti, 2013 vid 15:37

@MacEdu 713861 wrote:

Ngn som har ngt att inflika?

Vafan Mackan, sitter du och käkar svamp i husbilen? Aero 117 är ju perfekt, om än inte lika vass som min Cross 118;-.

• macedu

Medlem
    6 augusti, 2013 vid 10:05

Haha, Magic one´s slinker ner när man stannar här och där :-). Min areo “äger” din cross :-). Och snart är mitt hår längre än ditt. 🙂

Ja, skall jag vara ärlig så surfas det nog för lite för att exakt veta det är eftersom jag inte seglat ngn freestyleplanka innan. Funderar bara på vad jag byter bort om jag swappar dessa. Eller vad man säkert kan säga att jag tappar med aeron.
    Tex, jahapp du seglar insjö behåll aeron då den planar lättare och du vet att du kan segla en 8 kvadratare på den. Den klarar bra vind och är inte mkt sämre i carve än naishen….
    Aeron tar inte choppigt vatten lika bra som naishen eller tvärt om.

Sen har det nog i grund och botten att göra med att jag hellre har en naish än ngt annat :-). Hur lät det då……..?!?!!
    Och varför köpte jag då aeron och inte en naish…jo ett bra köp och bra creds på den och jag ville inte dega 12 000sek för en ny naish och det fanns inga naish ute på begmarknaden. Sen behövde jag en mindre sticka.

Gräset kanske inte är grönare på andra sidan. Sen är det alltid lockande att byta för att man kan byta.

Tanken är att ha just ngt med 230 mått så att känslan är “liten bräda” sen att jag inte går ner mer på den “lilla” stickan är väl för att snika åt sig möjligheten att använda den i gränsfall men ändå kunna klara sig hem, dra rigg om inte vattenstarten funkar i ngn skitvind. (sen säger ju folka att det går att dra rigg med 100 liter och manvikt på 95kg men fan då får man inte ha artros i höften som jag har!).

Litet men fegsäkert…..

Kan man säga ngt vetenskapligt 🙂 om dessa 2 brädors utforming? 🙂

/mac

• svennebanan

Medlem
    6 augusti, 2013 vid 11:42

@MacEdu 713902 wrote:

Och snart är mitt hår längre än ditt. 🙂

Så länge din mage är rundare än min;-!

Det är faktiskt en Örebronx snubbe (Fredrik) som precis skaffat en Naish Freestyle 115. Innan du bestämmer dig ska du nog pallra dig ner till Ässundet och ta en titt. Jag kände på den häromdan och tyckte att den kändes påfallande liten av någon anledning. Iofs anar jag att du gillar prylnojjandet/dealandet mer än själva åkandet, men dopaminpåslag som dopaminpåslag;-.

• jlhp

Medlem
    9 augusti, 2013 vid 18:47

Om det är av intresse… :-)! Tänket bakom låter lite som det jag är ute efter!
    @dr Masse 713441 wrote:

Det känns onekligen som om det dykt upp och dyker upp brädor i 95-110 liters klassen som verkligen fungerar i vågorna och samtidigt är all-round. Mina intryck från den Freegal 100 som nämns ovan finns här, om det är av intresse:

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?88432-Framtiden-%E4r-kort&p=713440#post713440

• jlhp

Medlem
    9 augusti, 2013 vid 18:50

@Ola H. 713677 wrote:

127:an är rätt mycket segare i känslan tycker jag. 117 var en fullträff. Så om du kan hålla dig tills en sådan dyker upp så är det en bättre idé.

Tack för input!:-) Ska försöka…

• jlhp

Medlem
    9 augusti, 2013 vid 18:56

@thomme-tack för info:-), kom gärna med mer när du har fått köra mer på den…

• macedu

Medlem
    9 augusti, 2013 vid 19:14

Häromdagen…….vafan hörde du ej av dig…. jag har skaffat Starboarden inflatable winsup:en by the way! Den skall invigas poolen imon! Bilder kommer. Kände på en upp pumpad på surfspot vid upphämtningen, GRYMT styv, kan bli en hit när artrosen hackar in och vinden uteblir :-).
    DU har nog rätt om dealandet :-). Bilar, husbilar, a fan allt funkar…..

• jlhp

Medlem
    28 augusti, 2014 vid 10:30

Hej alla! Nu försöker jag väcka tråden till liv igen. Har fortfarande inte blivit några pengar spenderade…

Utöver freestylewave brädor i 110 l klassen funderar jag till och med på freeridebrädor typ JP SuperX 116, JP X-Cite Ride 110! De gippar fint i alla fall, och det är ju en form av skärande sväng… så det kanske skulle kunna funka ok för mig. Bära 6,9 med tidig planing, bekvämt rakt fram och lite simpel vågridning i mestadels lama vågor.

Men så upptäckte jag den här:

http://www.star-board-windsurfing.com/2014/products/boards/black-box

finns ju i 107 l med 65 cm bredd, skall enligt databladet ta upp till 7,0 segel – låter ju som gjord enligt mina önskningar!

Men alla brädor är ju kompromisser, så var ligger nackdelarna (eller kanske snarare, vilka och hur stora är nackdelarna?). Framförallt undrar jag hur tidigt den planar upp och bär ett 6,9 segel? Det här “testet” låter ju lite hoppfullt i alla fall:
    http://www.kulingvarning.nu/?p=20671

Eller är BlackBox 107: an enbart till för tyngre seglare så att jag med mina 70 kg passar bättre på en (jätte)stor freestylewave?

Vad skiljer BB 107: an från Masses 100 l Freegal?

• cosmosurfer

Medlem
    28 augusti, 2014 vid 19:20

Sorry, men det låter faktiskt som om du skulle få dina önskningar uppfyllda med en Firemove!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädnoja… lättplanad ca:110 l "vågbräda"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.