Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädor 105 liter…
-
Brädor 105 liter…
Publicerad av toka på 17 juni, 2004 vid 07:31Hej!
Hinner inte surfa runt på nätet utan tänkte låta er sköta jobbet. Får en känsla av att flera här gärna ägnar en vindstilla dag åt sådant nämligen…?!
Jag har tänkt köpa en bräda på runt 105 liter, bredd 60-65 cm (som jag har klurat ut borde klara både 4.7 segel och svenska förhållanden…). Kan ni komma med en lista på brädor från -03 och framåt som hamnar i den här kategorin?? Vilka märken har släppt/håller på att släppa 05:or?Tacksam för hjälp!
/KöpToka (som nyss fått löneförhöjning…)zehlertz svarade 20 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
rrd twintip 105.
galet grym bräda både enligt tester och ägare. -
har precis beställt en Proof freestyle med måtten 245*64*105L segel 5.0-7.0
http://www.proofboard.com/boards/freestyleline.html -
Sumo 105an e grym!
64 bred tror jag och ca 250 lång…
toknöjd med den! -
Nej men vad jag hört så ska det funka utmärkt!
5.2 går problemfritt iaf!
-
-
Låter som att du är ute efter en JP Freestyle 103 liters 03:a (63 cm bred och 258 cm lång)! Passar in klockrent på din beskrivning. Snabb rolig bräda som funkar bra med 4.7 till 7.0 ungefär.
Irie Man
-
Jivlar vad snygga de är då…. kan välja vilken färg man vill va?
Vad får du pejja för en sådan going? -
Rekommenderar Exocet Original Wave 105 liter -04, 63 bred och 250 lång. Klarar 4.5 till 6.7 och är perfekt för svenska förhållanden.
-
Den är nog rätt lik Mistral Shift 104 från 03. Lite bredare iof…. någon cm.
-
Finns massor av alternativ läs på deras hemsida
http://www.proofboard.com/en/index.html
kolla in brädor/design du kan kombinera färgerna precis som du vill.
pris direkt hem till dörren 1595 euro el cash and carry direkt på GC i butiken 1375 euro. -
Lyckades till slut få ihop 13 olika brädor i ungefär samma storleksklass. Efter en hel del strykande (fel fenbox, för smal, för dyr, för ful, fel märke…) så blev jag först kvar med fyra brädor (JP:n, Shift03, Playmate och Sumo). Playmaten tror jag kan vara lite liten och varför jag plockar bort JPn kan jag inte riktigt förklara själv. Känns tråkigt lik min sambos bräda kanske…
Shift03:an är kvar bara för att den går att få så billigt, 499euro hos Keppler. Den kan nog kännas lite smal och svår för mig som går från min förstabräda på 130 liter. Sumon verkar himla spännande och bra. Förlåtande freestyle borde ju passa, fast så är den dubbelt så dyr…Hmmm, ni känner igen problemet va´?! Chansa på billigt, eller låta det svida i plånboken. Du har inte lust att sälja din Sumo, TaBi???
Ångesten kvarstår. Men det är ju onekligen ett rätt kärt problem…
-
Inte köpt nåt än… Lånar en F2Air nu en stund för att testa lite (Freestyle, 115 liter och 63 bred). Bara testat en gång hittills och i dålig vind, men rolig var den! Borde funka bra med mindre också tror jag. Lurar på Shiften mer och mer då den är så billig. Vet ju ändå inte vad jag vill ha! Någon sa att freestyle-brädor är bra och förlåtande när man går ner från större. En annan sa att en freestyle lätt kan bli lite obekväm om man mer är ute för att åka fram och tillbaka än att satsa på Willysar och Vulkanisar och andra roligheter som dessutom tar sönder brädor…
-
Ja det finns ju freestyle och FREESTYLE brädor. Vissa brädor fungerar utmärkt till att åka fram och tillbaka med, medans andra är mindre lämpade för ”vanlig” segling. Visserligen tror jag att man kan sätta på en lite rakare och längre fena och få även den mest sladdriga extrem-freestylen att bete sig normalt. (Många) Extrema freestyle brädor (och fenor för den delen) klarar inte så mkt tryck på bakfoten som det lätt blir vid freeride segling.
Airen är väl rätt så lung och trevlig tror jag. Men du borde kunna krypa ned mot 100 liter. Bara du får i bakfoten så…
/adde
Logga in för att svara.