Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädpriser 2010
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Brädpriser 2010
pedersen svarade 15 år, 3 månader sedan 39 Medlemmar · 110 Svar
-
Jesper_B;570618 wrote:Sen har vi ju miljönpåverkan också; en Asienbräda som skeppas till Sverige skitar ner djädrigt mycket – support your local shaper!
/JB
He he det är näppeligen någon miljövinst när det gäller Uffe Larssons brädor, där slipspånet gått ut i naturen under många år.
-
RRD;570771 wrote:Bilresonemanget tvivlar jag starkt på, försiktigt uttryckt.
Var har du sett denna “gamla klassiska affärslogik”?
Jag har också hört denna “klassiker” från anställd på biltillverkare – om man t.ex. fördyrar ett materialval med 100 kr måste det öka försäljningspris med ca 1 000 kr.
-
10% stämmer bra på billigare bilar upp till typ 200.000, men tar du en för 500.000 så är tillverkningskostnaden 7-8%.
Nu vet ju alla att bilbranschen trots detta inte är särskilt lönsam, det är säkert inte heller brädbranschen just nu.
-
Är väl lite konstigt att göra sådana beräkningar. Vad tror ni tillverkningskostnaden för en cpu eller ett läkemedel är. Det beror givetvis på hur dyr R@D som ligger bakom.
-
Tar man verkligen hänsyn till utvecklingskostnaderna/investeringarna i hårdvara/pressverktyg osv när man menar att en bil kostar 20000 kr att tillverka?
-
CPU, läkemedel, bilar…. kan vi inte spåra in på typ vindsurfing 🙂
Snart får vi snacka issurfing Kinetic, då skall vi testa Vindsökarens nya svensktillverkade serieproduktion av isbrädor, blir kul att se om de kan matcha Piratbrädorna från ungern. Prismässigt tror jag de blir en del dyrare trots närheten till billig råvara (trä och metall). Men det är ju på isen slaget skall stå 🙂
Kanske tobbe laminerar en prototyp i Svennes nya surffabrik i höst så den blir styv och fin. Äkta svensk träkärna och svensk epoxi laminat, det är grejer det.
-
Nu ramlade i alla fall Surfers news in så nu behöver vi inte spekulera mer om priserna. RRD verkade ha gått upp med en tusenlapp jämfört med motsvarande 09:a, JP har gått upp med 1500.
På segelfronten verkar Simmer ha blivit nån hundring dyrare, medan NP har infört ett nytt Xply-material som innehåller dyneematrådar och har gjort seglen 20 % lättare och 6-700 spänn dyrare än förra året.
-
kinetic;570860 wrote:Tar man verkligen hänsyn till utvecklingskostnaderna/investeringarna i hårdvara/pressverktyg osv när man menar att en bil kostar 20000 kr att tillverka?
Nej det är bara den rena produktionskostnaden, t ex om man skulle låta någon annan fabrik tillverka produkten typ Magna , men pressverktygen ingår dock i kalkylen.
-
Bicless: Vi får hoppas det blir bra med is i år…Vad jag förstått så håller Pirate på att utveckla en ny version av brädan, men de har en bit kvar innan allt är klart, mest beroende på att is-säsongen inte är såååå lång.
-
Knatte
Gäst28 augusti, 2009 vid 15:46kinetic;570860 wrote:Tar man verkligen hänsyn till utvecklingskostnaderna/investeringarna i hårdvara/pressverktyg osv när man menar att en bil kostar 20000 kr att tillverka?Vad har du fått denna siffran ifrån? I alla fall En volvo’s rena materialkostnad är dyrare än så.. Har hört siffran och den är betydligt dyrare bara i materialet och då är R&D-kostnaderna inte medräknade
Men Tata Nano kan du köpa för 20000 kr eller så färdig, så en superbillig bil så stämmer det ju bra -
Kanske om man räknar priset i “järnmalmsstadiet”?
Att det verkar finnas olika uppgifter på detta beror just antagligen på att “materialkostnad” är ett tämligen oprecist begrepp eftersom det kan vara allt från priset på själva “naturresursen” i råformat till priset på alla de enskilda delarna (inkusive utvecklingskostnader för dem).
Jag citerar en dilog från Stinsen brinner, filmen alltså.
-När kommer tåget?
-Om fem minuter – en timme
-Kan du inte säga det mer exakt?
-Jo, tretton och fyrtitvå.
-Kommer tåget då?
-Nej, men jag kan inte säga det mer exakt. -
Ola H.;571105 wrote:Kanske om man räknar priset i “järnmalmsstadiet”?
Perfekt uttryckt! Dom här produktkalkyleringsmodellerna känns helt unika och kan förklara det mesta företagsekonomiskt. Fritt tänkande – Kanske ska SAAB söka hjälp med sin prodkalkylering på konfen!
För övrigt var det 4.2 i Lejet för en timme sen
-
Skulle gissa att en Volvo kostar någonstans mellan 80 – 100 kSEK i produktionskostnad. Inte helt orimligt att råvarukostnaden landar runt 20 kSEK.
Utveckling ligger kanske runt 5-6% av omsättningen, dvs 15-20 kSEK om bilen kostar 300.
Marknadsföring 20 +/- 5%, dvs i storleksordning 60 kSEK.
Vad har vi mer, transport, lager, HR, IT…
Kanske att det blir någon liten krona till bonusar också. -
Har surfers slutat med Fanatic? Kan inte se att dom lagt upp deras 2010 modeller på webben.
-
Kanske dom bara har kommit lite senare än de andra företagens 2010-modeller? Eller så har Surfers så mycket Fanatic i lager att dom väntar lite…
Logga in för att svara.