• walle

Medlem
    18 april, 2007 vid 15:37

@bohm 377033 wrote:

Jag har heller ingen vinning på att rekomendera ett visst märke… men jag klarar av att göra det utan att i samma mening nedvärdera ett annat märke. Klarar du det??

Förlåt om jag nedvärderade just den modellen lite, brukar försöka att låta bli det annars.

Cabrinha gör bra grejjor,och säljer som smör i sverige!
    Surfersparadise är dessutom en riktigt bra och trevlig affär.

Men det var en personlig uppfattning att det finns skönare brädor för samma peng.

• mes

Medlem
    19 april, 2007 vid 18:35

Svårt att fatta knattar!?… Frågan är vad har längden för betydelse?
    Planar upp tidigare?
    Trögare att svänga?
    Bätttre pop (även om jag inte fattat vad man ska med pop till på en kite som lyft upp av kiten)?
    Trögare att svänga?
    Upplys mig!
    🙂

• langens_kite

Medlem
    19 april, 2007 vid 21:11

@mes 377682 wrote:

Svårt att fatta knattar!?… Frågan är vad har längden för betydelse?
    Planar upp tidigare?
    Trögare att svänga?
    Bätttre pop (även om jag inte fattat vad man ska med pop till på en kite som lyft upp av kiten)?
    Trögare att svänga?
    Upplys mig!
    🙂

Köp en inte för dyr bräda 135-140 och lär dig att köra på den.
    Skit samma vad den heter bara den är fräsch och hel.
    Kommer att dröja ett tag innan du känner någon skilnad på olika brädor och då fattar du vad
    popet är bra till……
    Ut och träna

• pjoter

Medlem
    19 april, 2007 vid 21:40

ska du ha den till lättvind vill du ha en fet bräda med en rak outline och lite rocker. Alltså på ren svenska, en bred bräda som ser rätt fyrkantig ut uppifrån och som inte har mkt bananform från sidan.

Bredd: smal bräda är lätt att hålla kant med men sjunker igenom fort när man inte är så hort riggad, bred bräda gör precis motsatsen. Alltså bred till lättvind och smal till hårdvind.

Längd: lång bräda blir klumpig men flyter bra på vattnet.

Outline: Rak outline, brädan går renare genom platt vatten, ligger högre upp i vattnet och bromsar mindre. Håller kursen lättare men svänger trögt och kan köra fast i chop/vågor. böjd outline gör motsatsen.

Rocker: Liten rocker ger en snabb bräda som går lätt i vattnet. nackdelen är att brädan blir mer svårkörd och svänger segare.

Detta är en sjukt förenklad bild och saker som flex, stance, utformning av kanter mm spelar också stor roll. Fyll gärna på för jag känner jag har glömt en massa saker.

• skotten

Medlem
    19 april, 2007 vid 22:41

I have a used anton custom for 3000

http://www.anton-kiteboards.de/

• wiken

Medlem
    20 april, 2007 vid 08:19

@psychonauten 377176 wrote:

Måste rekommendera Liquidforce Element. Mums vilken bräda Riktig wakeboardkänsla i en kiteboard.

🙂
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=12488
    fina grejjer.

• cougar

Medlem
    20 april, 2007 vid 20:53

Är också i brädköpartankar och funderar över storlek och modell… Vad kan vara rimligt att anta att en tjej på typ 1.69 och 60 ska köra för bräda till en 11 c-kite? Eftersom man bor i sverige kan man väl inte räkna med några övervindar direkt…
    OCH, någon som vet någon som säljer en vettig bräda??

• wims_lkp

Medlem
    20 april, 2007 vid 22:17

kollade på köp&sälj när jag läste inlägget. finns ju en skit bra crasyfly. köp, fråga sen.

• tomw

Medlem
    21 april, 2007 vid 19:56

Köp nästan vad som helst för din första år. 135-150cm och runt 38 bredd, om du inte väger 90+kg, så ska den vara 40cm bredd.

MEN, efter några år komer du märka att det är stor skillnad mellan brädor som ser väldig lika ut.

Har byggt många brädor, kört en hel del, och kan säga att (när man kan åka) det handlar om vad man gillar för stil.

En bräda kan:

Rakt fram: Vara riktningsbestämd eller lätt att rikta som man vill.

Rakt fram: kanta och greppa lätt eller aldrig eller när man vill.

I svängar: EN bestämd svängradie, eller lätt att bestämma svängradie.

I svängar: sladdig eller greppig eller progressive (man kontrollerar det själv)

Jag väger 75kg och har fot storlek 41. Tycker att en bräda som är 34 cm !! är rätt. 38cm känns som en ladugådsdörr.

TW

• mr_skans

Medlem
    22 april, 2007 vid 12:21

När det ändå pratas brädor. Är det någon som har testat Nobile brädor. T.ex modellen Shinn.
    Vikt, flex ? Någon som vet eller har något annat omdöme.

/Henrik

• gh0st

Medlem
    22 april, 2007 vid 21:32

@Mr_Skans 378320 wrote:

När det ändå pratas brädor. Är det någon som har testat Nobile brädor. T.ex modellen Shinn.

/Henrik

Jag kör Nobile Shinn 06 och den är störtskön. Väger inte mycket och har lagom med flex, absolut inte för mycket men ändå riktigt nice för att köra i chop o samtidigt nice pop. Funkar bra i vågor och man kan ta sjukt med höjd. När det gäller dom negativa sidorna gillar jag inte tipparna speciellt, tycker man får lite onödig stänk i ansiktet o så klart priset är ju inte att leka med.

• nic

Medlem
    23 april, 2007 vid 06:38

@Mr_Skans 378320 wrote:

/Henrik

Just Shinn-modellen gillade jag skarpt det lilla jag provade men distributören i Sverige verkar frånvarande. Det suger fett när man vill köpa. Stay away.

nic

• gh0st

Medlem
    23 april, 2007 vid 08:26

Ja, tråkigt när distributören är kass. Köpte själv min från utlandet, blev hooked så fort jag provade den.

• edorf

Medlem
    23 april, 2007 vid 08:32

Nicke du lever.. var lite orolig för dig.. det var länngesen man såg eller hörde från dig..

• gh0st

Medlem
    23 april, 2007 vid 08:41

Jodå, i’m alive and kicking… med ena benet iallafall ; ) Åker in på operation igen imorgon.. suck.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.