Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Brädseglarförbundet ny klass i SSF? Kan någon reda ut begreppen?
Taggad: racing
-
Brädseglarförbundet ny klass i SSF? Kan någon reda ut begreppen?
klang svarade 16 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 48 Svar
-
Så har jag inte fått det förklarat. Jag har fått höra att det räcker att vara med i en vindsurfingklubb som är ansluten till Svenska Vindsurfingförbundet och som har en ansvarsförsäkring för sina medlemmar.
Det vore intressant om några från förbunden redde upp begreppen här…
Frid.
/Richard
PS. Jag har också varit med i JBSS. (mitten av 80-talet till mitten av 90-talet) Var nere vid Görväln och seglade den 30 augusti i år. Såg inge roligt ut. Stranden i dåligt skick och stugan sönderslagen & spillrorna spridda runt om. DS
-
@Miracle 504635 wrote:
PS. Jag har också varit med i JBSS. (mitten av 80-talet till mitten av 90-talet) Var nere vid Görväln och seglade den 30 augusti i år. Såg inge roligt ut. Stranden i dåligt skick och stugan sönderslagen & spillrorna spridda runt om. DS
Off topic!
Vi har en överenskommelse med kommunen att de skall frakta bort stugan. Området kommer att se bättre ut efter detta. De mest aktiva JBSS seglarna brukar segla vid Kallhällsbadet där vi också har containrar.
/Jona -
Off topic!
Nu var det ju inte bara stugan som var problemet… Området är ju fullt av busk & halvväxta träd också. Vi var mycket folk med grejor där förut. Nu skulle det rymmas 1/3 på sin höjd. Man måste ju hålla efter lite hela tiden, annars växer det igen & gräset dör.Frid.
/Richard
-
@Miracle 504635 wrote:
Så har jag inte fått det förklarat. Jag har fått höra att det räcker att vara med i en vindsurfingklubb som är ansluten till Svenska Vindsurfingförbundet och som har en ansvarsförsäkring för sina medlemmar.
Det vore intressant om några från förbunden redde upp begreppen här…
Frid.
/Richard
För att tävla i nationella cupen SKA du vara med i SVF och en klubb som är ansluten tll SSF. Detta gäller även för att tävla internationellt.
Detta gäller de klasser som SVF har under sina vingar. Vad SBF har för stadgar vet jag inte.
SVF har i medlemsavgiften en ansvarsförsäkring som gäller vid tävlande.
Klubbar har det inte i sin medlemsavgift mig veterligen. -
Ok. Tack för besked! 🙂
Så en vindsurfingklubb är normalt sett ansluten mot SSF å inte SVF?
Kan jag alltså ange SÖSS (SÖderhamns SegelSällskap) som jag är med i som klubbtillhörighet på mitt medlemskap i SVF?
Jag trodde det skulle vara en vindsurfingklubb.Frid.
/Richard
-
Ok. Tack för besked! 🙂
Så en vindsurfingklubb är normalt sett ansluten mot SSF å inte SVF?
Frid.
/Richard
-
Precis.. Tror inte att någon klubb är ansluten till SVF utan alla klubbar är anslutna till SSF. Tror att det är så i rena båtklubbar också. Därav behöver du inte vara med i en vindsurfingklubb utan endast en klubb som är ansluten till SSF, sen krävs ju medlemskap i SVF för att tävla i nationell cup och internationella tävlingar.
-
Joachim, nu har du haft rätt många dagar på dig att kommentera. Med tanke på din normala forumfrekvens så har du sannolikt läst den här tråden. Vad är Svenska Brädseglarförbundet och varför? Målsättningar? Verksamheten? Nu har du chansen att göra reklam får Kona i en tråd där det efterfrågas! 🙂
Det är väldigt sparsmakat med information på nätet, det nya förbundet nämns på din hemsida samt i en kommentar på Svenska Seglarförbundets hemsida.
Jag antar att du är inblandad på något sätt såsom ägare av företaget Kona Nordic?
/Jona
-
@Miracle 504392 wrote:
Det finns ju surfare på detta forum som vill skilja på Vindsurfing & Brädsegling å de har härmed fått sin vilja igenom.
Frid.
/RichardMan kan ju hoppas att enstaka foruminlägg och åsikter på ett fristående internetforum INTE ligger till grund för att starta ett nytt förbund utan att det är andra rationella anledningar. Så är säkert också fallet.
Surfzone är inte sportens officiella forum även om många aktiva segel och websurfare går in och läser inlägg här regelbundet.
/Brädseglare Ljungström
-
Hemma från Karpathos starka vind efter en extremt intensiv säsong i Sverige.
Vad är viktigt? att många har kul, att fler kommer i kontakt med sporten eller som alla vet brädsegling/vindsurfing är ett livseleksir.
Brädsegling i Sverige har ingen bredbas att stå på, ganska få som deltar i arrangemang, få aktiva klubbar och många som inte får ihop det.
När jag själv kom tillbaka till sporten 2005 upplevde jag att sporten blivit en extremsport som den inte var på 80-talet i stora hela.
Konasfären har ju kort tid haft stora framgångar genom fokusering och samarbetet, men framförallt haft väldigt roligt ihop med andra likasinnade.
Vi vet också att vi har utbildat och skapat massor av nya framtida stjärnor i Kona ONE klassen.
Vi startar eget förbund föratt utveckla Kona ONE klassen i Sverige och internationellt.
Kona ONE söker också medlemskap i ISAF, vem vet Kona ONE (eller liknade) kanske är OS-klass 2016 inget är säkert.
Vi har faktiskt nästa 1000 st seglare på världs rankingen (troligtvis flest just nu)
Namnet på det nya förbundet kommer att bli Svenska Kona ONE Förbundet inte brädseglarförbundet (namnet var jag själv emot från början)
Precis som på 80-talet gör detta att vi kan fokusera mera på att utveckla vår klass, vi är gärna med och skapar bra arrangemang inom brädsegling och windsurfing.
Vi tror Kona ONE kan vara klassen som bygger en helt ny bottenplatta inom brädsegling/windsurfing runt världen som även bygger andra klasser inom windsurfingsfären.
Själv tycker jag många andra grenar inom sporten är skitkul, syns säker på banorna runt om i Sverige även i andra klasser och då tar jag med mig flera från Kona klassen..
mera info här: http://www.konanordic.com/News.aspx?nId=8caf8d29607e9e3&nPi=0
All Winds Are Kona Winds!
Joachim -
Vi har faktiskt nästa 1000 st seglare på världs rankingen (troligtvis flest just nu)
Vi är över 1700 på rankingen på GPS-speedsurfing.com..
-
Ursäkta mig Jester!
Ska nog försöka komma och delta någon gång i speedtävling, men framförallt kommer jag införkaffa en GPS som man kan låna i Varamon och på våra centers som öppnar runt Sverige.
Snabbast i Varamon typ….
Man kan ju ha olika klasser.
Kona ONE, kort bräda osv…ska försöka läsa på lite….
Alla Vindar Är Kona Vindar!
Joachim -
@Joachim_Larsson 506979 wrote:
Hemma från Karpathos starka vind efter en extremt intensiv säsong i Sverige.
Vad är viktigt? att många har kul, att fler kommer i kontakt med sporten eller som alla vet brädsegling/vindsurfing är ett livseleksir.
Brädsegling i Sverige har ingen bredbas att stå på, ganska få som deltar i arrangemang, få aktiva klubbar och många som inte får ihop det.
När jag själv kom tillbaka till sporten 2005 upplevde jag att sporten blivit en extremsport som den inte var på 80-talet i stora hela.
Konasfären har ju kort tid haft stora framgångar genom fokusering och samarbetet, men framförallt haft väldigt roligt ihop med andra likasinnade.
Vi vet också att vi har utbildat och skapat massor av nya framtida stjärnor i Kona ONE klassen.
Vi startar eget förbund föratt utveckla Kona ONE klassen i Sverige och internationellt.
Kona ONE söker också medlemskap i ISAF, vem vet Kona ONE (eller liknade) kanske är OS-klass 2016 inget är säkert.
Namnet på det nya förbundet kommer att bli Svenska Kona ONE Förbundet inte brädseglarförbundet (namnet var jag själv emot från början)
Precis som på 80-talet gör detta att vi kan fokusera mera på att utveckla vår klass, vi är gärna med och skapar bra arrangemang inom brädsegling och windsurfing.
Vi tror Kona ONE kan vara klassen som bygger en helt ny bottenplatta inom brädsegling/windsurfing runt världen som även bygger andra klasser inom windsurfingsfären.
Själv tycker jag många andra grenar inom sporten är skitkul, syns säker på banorna runt om i Sverige även i andra klasser och då tar jag med mig flera från Kona klassen..
mera info här: http://www.konanordic.com/News.aspx?nId=8caf8d29607e9e3&nPi=0
All Winds Are Kona Winds!
JoachimJag har lite svårt att förstå varför man ska starta ett eget förbund kopplat till en typ av bräda (jag kan förstå det ur ett rent kommersiellt perspektiv för Kona Nordic….)?
Att ha en egen klass inom SVF borde väl räcka till alldeles utmärkt?
Alla (eller dom flesta) som är på något sätt kopplade till sporten jobbar väl för att få den större? såväl våg, speed, formula fristil eller långbrädesåkare… -
@MacTS 507064 wrote:
Jag har lite svårt att förstå varför man ska starta ett eget förbund kopplat till en typ av bräda (jag kan förstå det ur ett rent kommersiellt perspektiv för Kona Nordic….)?
Att ha en egen klass inom SVF borde väl räcka till alldeles utmärkt?
Alla (eller dom flesta) som är på något sätt kopplade till sporten jobbar väl för att få den större? såväl våg, speed, formula fristil eller långbrädesåkare…Håller med helt..
Och om man nu måste skapa ett förbund av en enskild klass så borde man ju inte gå och kalla den något generellt som brädseglings förbundet.
Svenska Akademiens Ordbok:
Vindsurfa = t åka på sådan segelförsedd bräda osv. som drivs av vindenSå om man har åker på en bräda som är segelförsedd vilket förbund skall man då va med i?
-
Nu är det så att Kona klassen väljer detta spår för att få fokus på klassen, då det finns många olika viljor i SWF och att skapa en klass som heter Svenska Kona ONE förbundet är ju igentligen inte konstigare att det finns ett laserförbund, optimistjolleförbund osv…ytterligare en röst på seglardagen för brädsegling, vad är felet?
På 80-talet fanns, windsurferförbundet, mistralförbundet, Dufourförbundet osv, det fungerade väl aldeles utmärkt eller?
Mera tryck framåt…..
Alla Vindar Är Kona Vindar!
joachim
Logga in för att svara.