Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Brädseglarförbundet ny klass i SSF? Kan någon reda ut begreppen?

Taggad: 

• imported_macts

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:43

@Joachim_Larsson 507074 wrote:

Nu är det så att Kona klassen väljer detta spår för att få fokus på klassen, då det finns många olika viljor i SWF och att skapa en klass som heter Svenska Kona ONE förbundet är ju igentligen inte konstigare att det finns ett laserförbund, optimistjolleförbund osv…ytterligare en röst på seglardagen för brädsegling, vad är felet?

På 80-talet fanns, windsurferförbundet, mistralförbundet, Dufourförbundet osv, det fungerade väl aldeles utmärkt eller?

Mera tryck framåt…..

Alla Vindar Är Kona Vindar!
    joachim

Nja, fel å fel….undrar ändå om inte vindsurfing får mer att säga till om om man står enade som ett förbund samt att det borde kunna förenkla för gemensamma arrangemang mellan olika klasser (tex gemensamma, formula, KONA, slalom, speed-race).
    Men det kanske gynnar sporten detta, även om jag har svårt att se det.

• pure

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:46

@Joachim_Larsson 507074 wrote:

Nu är det så att Kona klassen väljer detta spår för att få fokus på klassen, då det finns många olika viljor i SWF och att skapa en klass som heter Svenska Kona ONE förbundet är ju igentligen inte konstigare att det finns ett laserförbund, optimistjolleförbund osv…ytterligare en röst på seglardagen för brädsegling, vad är felet?

På 80-talet fanns, windsurferförbundet, mistralförbundet, Dufourförbundet osv, det fungerade väl aldeles utmärkt eller?

Mera tryck framåt…..

Alla Vindar Är Kona Vindar!
    joachim

Jag fattade som att det nya förbundet hette brädseglarföbundet ?

• hanko

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:47

Åhhh så trött man blir…..!! Alla dessa sjuka regler o div annat som gör att den “lilla” sporten i Sverige inte är smidig att utöva om man dessutom vill tävla…! Nej……keep it simple så blir allt roligare. Thank you…

• imported_macts

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:50

En till fråga:

Jag tävlar idag i speedklassen och har tidigare kört en del formula och är då medlem i SVF.

Om jag skulle vilja kombinera speed (och för all del slalom) med att köra i KONA-cupen (som jag tycker borde kombineras med formula cupen, men det är en annan fråga), måste jag då gå med i ytterliggare ett förbund?

• hanko

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 13:17

Bra talat som alltid McTs!!!

@MacTS 507064 wrote:

Jag har lite svårt att förstå varför man ska starta ett eget förbund kopplat till en typ av bräda (jag kan förstå det ur ett rent kommersiellt perspektiv för Kona Nordic….)?
    Att ha en egen klass inom SVF borde väl räcka till alldeles utmärkt?
    Alla (eller dom flesta) som är på något sätt kopplade till sporten jobbar väl för att få den större? såväl våg, speed, formula fristil eller långbrädesåkare…

• jesper_b

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 13:41

Jag tycker INTE det är fel med ett Kona One-förbund. Men det ÄR grymt FEL att döpa det till något annat än Kona One-förbundet, och helt åt väggarna grymt fel att döpa det till något som för många är den generella termen för all vindsurfing, dvs brädsegling – brädseglingsförbundet.

Gör man så tigger man om det, hajar man inte det är man rätt begränsad i sin intellektuella förmåga. Så är det!

Fel, fel, fel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/JB

• svennebanan

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 13:58

@Joachim_Larsson 506979 wrote:

Namnet på det nya förbundet kommer att bli Svenska Kona ONE Förbundet inte brädseglarförbundet (namnet var jag själv emot från början)

Att det inte kommer att heta brädseglarförbundet är väl utrett nu?

• jesper_b

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 15:11

Sorry – hade missat det totalt. Dåligt påläst av mig!

Då tycker jag inte det är så mycket att snacka om. Om nya Konaklassens företrädare inte tycker svf var tillräckligt stödjande/tillmötesgående eller om det handlar om en ovilja till samarbete från konaföreträdarna (måhända med kommersiella motiv)kan man ju undra lite om. Men jag tycker nog att vilken klass som helst, må vara jolle, kölbåt, eller vindsurfingbräda, måste ha frihet att göra som dess aktiva vill, till exempel att bilda ett eget förbund.

Dessutom tycks ju konaklassen vara på stark frammars. All energi som får folka att sluta springa runt i köpcentrum, sitta på kontor och i stället komma ut på vattnet ÄR bra energi!

/JB

• imported_macts

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 15:21

@Jesper_B 507142 wrote:

Sorry – hade missat det totalt. Dåligt påläst av mig!

Då tycker jag inte det är så mycket att snacka om. Om nya Konaklassens företrädare inte tycker svf var tillräckligt stödjande/tillmötesgående eller om det handlar om en ovilja till samarbete från konaföreträdarna (måhända med kommersiella motiv)kan man ju undra lite om. Men jag tycker nog att vilken klass som helst, må vara jolle, kölbåt, eller vindsurfingbräda, måste ha frihet att göra som dess aktiva vill, till exempel att bilda ett eget förbund.

Dessutom tycks ju konaklassen vara på stark frammars. All energi som får folka att sluta springa runt i köpcentrum, sitta på kontor och i stället komma ut på vattnet ÄR bra energi!

/JB

Håller med om att allt som får folk ut på vattnet är bra! men jag tror fortf att det är bättre om vindsurfing har ETT starkt förbund än två halvstarka…men såklart är det fritt att starta eget förbund!

• styret

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 15:28

@MacTS 507147 wrote:

Håller med om att allt som får folk ut på vattnet är bra! men jag tror fortf att det är bättre om vindsurfing har ETT starkt förbund än två halvstarka…men såklart är det fritt att starta eget förbund!

Jag hade gjort som ni, vem fan vill ha med SVF att göra?

• imported_macts

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 15:33

@styret 507154 wrote:

Jag hade gjort som ni, vem fan vill ha med SVF att göra?

Jag vil ha med dom att göra. Tycker att dom gör ett jättebra jobb med speedtouren! Tror det skulle bli ännu bättre om vi var fler aktiva som hjälpte till!

• joachim_larsson

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 16:35

Kolla här så är det nu fixat!

Highlights från SSFs styrelsemöte den 3 oktober

http://www.svensksegling.se/t2.asp?p=82713&x=1&a=1147493

Sitat: Det nystartade Brädseglarförbundet kommer att ändra namn till Svenska Kona One Förbundet.

Namnet kommer inte betyda något, det är vad som görs bakom som är det viktiga och Kona ONE klassen finns ett starkt styre som kommer göra bra saker för sporten.

//Joachim

• pure

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 16:56

Skönt att man har tänkt till och fixat till namnet..

önskar lycka till till Svenska Kona One förbundet (helt seriöst och ingen ironi)

• imported_macts

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 16:57

@Joachim_Larsson 507184 wrote:

Kolla här så är det nu fixat!

Highlights från SSFs styrelsemöte den 3 oktober

http://www.svensksegling.se/t2.asp?p=82713&x=1&a=1147493

Sitat: Det nystartade Brädseglarförbundet kommer att ändra namn till Svenska Kona One Förbundet.

Namnet kommer inte betyda något, det är vad som görs bakom som är det viktiga och Kona ONE klassen finns ett starkt styre som kommer göra bra saker för sporten.

//Joachim

Lycka till!

Fick aldrig svar på frågan om man måste va med i ett till förbund nu om man vill tävla i KONA-klassen?

• joachim_larsson

Medlem
    10 oktober, 2008 vid 17:11

@MacTS 507199 wrote:

Lycka till!

Fick aldrig svar på frågan om man måste va med i ett till förbund nu om man vill tävla i KONA-klassen?

Från och med nästa år måste man var med Svenska Kona ONE Förbundet för att tävla, avg kommer att bli symbolisk då vi redan har finansiering för förbundets ekonomi i stort redan klart.

mera info inom kort…

/7Joachim

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Brädseglarförbundet ny klass i SSF? Kan någon reda ut begreppen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.