Jo jo…alla vurmar vi ju för våra egna varianter av brädsporter. Windsurfing är spektakulärt på många sätt och vis. Men att avfärda vågsurfing (brädsporternas moder) med argument som “varför krypa när man kan gå” osv. är ju bara att bevis för att Nemo själv inte upplevt den mycket speciella känslan av att rida en våg utan något annat än en bräda under fötterna. Hur det än är så kan man aldrig jämföra känslan. Visst kan man rida vågor down the line med en windsurfingbräda. Men för oss som behärskar båda sporter är det som att jämföra äpplen med päron. Nog om detta.
Det jag egentligen vill ha sagt är att det finns ett inbyggt problem med windsurfing. Tillgång på vind! Jag var i Varberg under waveclassic helgen i år och fick gång på gång bevis på hur “smal” vår sport egentligen är. Det blåste några ynka sekundmeter och man genomförde en slags “freestyle tävling” med stora centerbords brädor utan planing. Det är bra att man genomförde tävlingen. Men! Parallelt med detta genomförde man olika uppvisningar på stranden med BMX i ramp, skateboard, motorcross superjump osv. Trots att jag är inbiten windsurfare kunde jag inte annat än konstatera att alla dessa “sporter” upplevdes som 100% mer radikala och spektakulera än det trista exempel på windsurfing som pågick på vattnet. Det var show, rockmusik och action hela tiden. Publiken var vild när crossåkarna utförde konster 10 meter upp i luften, BMX killarna kickade ass i rampen. Kort sagt! Dessa andra sporter fick windsurfing att framstå som en tam fritidssysselsättning för solvarma, lata dagar på stranden.
Faktum är att windsurfing (i Sverige) ofta är som bäst en blåsig, regnig dag sent i oktober. Vi som seglar är helt ensamma på stranden och står och fryser och huttrar mellan seglingarna. Visst, vi tycker själva att det är skitkul och bryr oss inte så mkt om det kalla vädret. Men att få dit TV sporten att filma en avlägsen framåtloop mellan regntunga skyar är inte det lättaste. Fördelen med nästan alla andra brädsporter (undantaget vågsurfing) är att dessa går alltid att genomföra oavsett yttre omständigheter.
Windsurfing är som häftigast på Hookipa beach park och liknande platser. I alla fall för åskådare. En regnig, kall och blåsig dag utanför Borrbystrand är inte vad jag kallar för publikvänlig sport alternativt en vindstilla dag i Varberg när man guppar runt på centerbordsbrädor. Tyvärr! Jag har full förståelse för den magra mediabevakningen under dessa förutsättningar. Säger du åt TV att komma och filma wakeboardtävling ett visst datum på en sjö, kan man åtminstonde garantera att det blir av. En inomhusramp med skatare är inte beroende av väder och vind för att fyllas med action.
Tack för ordet.