Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Brädstorlek?

• Brädstorlek?

Publicerad av martin på 27 juli, 2003 vid 19:28

Jag ska inhandla en twintip, men är lite villrådig inför valet av storlek. Jag har tänkt att ha enbart en bräda och har endast en 14kvm kite. Eftersom draken inte är speciellt stor känns det som att man inte vill gå på en allt för liten bräda om det ska funka i lättvind. 160cm känns just nu som en bra kompromiss, men då kanske det blir för mycket bräda att släpa på när det väl är bra. Tilläggas bör kanske att jag inte är särskilt vass på att köra. Klarar att kryssa (och gippa med fart, men har inte börjat hoppa mer än nån meter högt ännu. Vad ska jag ha för storlek på brädan?

anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • sirgomez

Medlem
    28 juli, 2003 vid 06:03

jag kör med mina 65kg och 175 på en 145 brädan och mest med 16kvm- det funkar mest bra. man kan carva bra, har bra kantgrep (beror på brädan) och kan trixa lite i vågor med – och du har inte så mycket att bära till stranden och när du hoppar i luften.

• Anonym

Gäst
    28 juli, 2003 vid 06:59

Jag kör med en Cabrinha Prankster 172 med en 16 m2 drake. Jag väger 85kg, och för mig är det helt perfekt. Jag planar lätt i vindar på 4-5 m/s.

Med en mindre bräda måste du ha tryck i draken hela tiden för att inte sjunka igenom (naturligtvis beroende på din vikt, skicklighet etc). Är brädan för kort blir man lätt begränsad till drakens övre vindregister.

/Draken

• fredde

Medlem
    29 juli, 2003 vid 15:56

köp ingen pråm ialla fall det kommer du ångra när du väl har ordentlig snitts på hoppandet…
    140 kanske lagom?

FF

• anonym-anvandare

Medlem
    30 juli, 2003 vid 13:34

Jag har harvat med min TT170 (F1) nu ett bra tag (läs 2 år)och jag måste säga att jag är fortfarande mycket nöjd. Provade en Style150 nu i sommar men måste säga att skillnaden var mindre än jag trodde.
    Fast… man ser ju proffsigare ut med mindre bräda.

Backe

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Brädstorlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.