Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Brädstorlek

• Brädstorlek

Publicerad av jaco på 21 juli, 2009 vid 19:14

Hej. jag vet att detta är ett frekvent diskuterat ämne men jag har ändå inte hittat det jag vill.
    Jag är en nybörjare så det skriker om det och ska bestämma storleken på min första bräda. Längd och brädd känns ju som det finns massa olika dimensioner, och det kanske är lättare att välja en lite för stor än för liten i början?

Jag väger runt 65 kg och är väl runt 175 lång. Kör med en crossbow 9.

Alla svar och tips är uppskattade =)

thorn svarade 15 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mania

Medlem
    21 juli, 2009 vid 20:28

Ingen under 128 cm och ingen över 140 cm, om du nu bara ska ha 1 bräda.

• skotten

Medlem
    22 juli, 2009 vid 09:50

its true.

• jaco

Medlem
    22 juli, 2009 vid 17:04

Aight. Tack så mycket.

Så då behöver man alltså inte bry sig speciellt mycket om bredden på brädan utan bara längden?

• mania

Medlem
    22 juli, 2009 vid 17:59

Bredden spelar roll men den är hyfsat standard på alla storlekar jag nämnde.
    Runt 37cm till 45cm kanske.

Kolla runt lite på affärer som t.ex. surfers.se så ser du.

• skejtar_henke

Medlem
    22 juli, 2009 vid 18:58

Breddan är super viktig den med. Sen är det ju massa andra parametrar som spelar in som rocker outline tex. Men köp runt 130 och 39-41 bred om jag skull råda dig till nått…

• gadget

Medlem
    22 juli, 2009 vid 19:08
    mania;560824 wrote:
    Bredden spelar roll men den är hyfsat standard på alla storlekar jag nämnde.
    Runt 37cm till 45cm kanske.

Sen när är 37-45cm standard?
    Det är som att säga att standardlängd är mellan 1-2 meter.
    Normalt är väl som skejtar_henke säger mellan 39-41.
    Förstår inte varför man ger sådana tips när man uppenbarligen inte har en aning själv.

• mania

Medlem
    22 juli, 2009 vid 20:31
    Gadget;560843 wrote:
    Sen när är 37-45cm standard?