Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Brädstorlek VS 95-100kg ?
-
Brädstorlek VS 95-100kg ?
Publicerad av badt på 23 februari, 2012 vid 22:04Någon som kan informera mig om en Naish thorn 2009 132X39 funkar till en kille som väger mellan 95-100kg ???
Kan någon tipsa om brädstolekar kontra ( kg ) så vore det till stor hjälp !!!
pjoter svarade 12 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Det funkar helt klart. MEN, du kommer få en bräda som vill ha mkt vind.
Rent generellt skulle jag rekommendera en bräda runt 140*41-42 till dig istället men det beror ju på hur du vill köra, om du har någon annan bräda och vilka kites du kör.Gillar du att köra överriggad och hoppa högt blir det en bra storlek men vill du poppa, ha ett stort vindregister etc så borde du sikta på något större.
Det bästa alternativet är att precis som med kites ha flera brädor, en lättvind, en vågbräda och en vanlig/lite hårdare vind TT, men då börjar det kosta mkt pengar. 🙂
-
Så då borde jag behålla den menar du…och samtidigt inhandla en till???
Har du någon rekomendation på en 2011 eller 2012 bräda??? Helst allround bräda…och då följer jag dina mått på 140 * 41-42.
-
Lite sent svar….
Är det en bräda du redan har låter det som en bra ide att komplettera med ytterligare en för lite lättare vindar. Ska du behålla din hade jag kompletterat med en större än 140cm, det är lite för tätt för att vara bra.
Hur duktig är du och vad vill du få ut av din surfing?
Är det vågor som gäller så är det lika bra att satsa på en vågbräda, medans det är bättre med en större TT om du mest kör och vill köra plattvatten och chop.Som riktlinjer, vågbräda ca 6′
TT 145-160 * 41-45. Beroende på utformning och vad du vill få ut. Ska du bara få ett så stort vindregister som möjligt och göra vanliga hoppa hade jag siktat på en stor bräda medans om du vill offra lite lättvind mot att få en livligare och roligare bräda siktat på en mindre variant.Ett annat alternativ är en racebräda om man skulle vara intresserad av en riktigt effektiv bräda för längre turer och eventuellt lite tävlingar framöver.
Logga in för att svara.