Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Brädtips? (90-tals slalom)

• Brädtips? (90-tals slalom)

Publicerad av carl-r på 29 augusti, 2009 vid 19:36

Jag kör i dagsläget på en 128 liters Mistral Explosion från -94-95 ca. Den trivs jag jättebra på, men jag skulle vilja ha en mindre. Jag tror nånstans runt 100 liter, men kan kanske vara ännu mindre.

Tanken är att man ska kunna köra överriggad på 6,7 och mindre på den. Den ska funka i knähög chop och inte suga fast på slören. Jag är helt ointresserad av att hoppa just nu.

Jag har liksom bestämt mig för ett bra tag sen att det är 90-tals prylar som gäller. Så det är där jag tror att ni har en massa gammal erfarenhet att bjussa på.

Hittils har jag mest haft ögonen öppna för mistral screamer, edge å energizer i samma generation som min explosion. Jag tycker att det är skitsmidigt att kunna justera mastfoten under körning. Jag tänker att den borde vara lik explosionen och equipen i känslan på nåt sätt. Dessutom har jag bara läst gott om screamer, och den tar alla fenor jag har just nu. (Powerbox alltså)

Men frågan är om det är nån annan bräda som jag borde ha med på min lista?
    Är jag på rätt spår med 100 liter? Borde jag ha ännu mindre?
    Funkar t ex sputnik i chop?

p-malmkvist svarade 15 år, 6 månader sedan 17 Medlemmar · 46 Svar
  • 46 Svar
  • dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2009 vid 19:56

På en så liten bräda kommer du inte att behöva justera mastfoten under körning. En modern bräda (senare än 2000…) kommer att ge dig ett helt annat vindregister och vara betydligt mer belönande att köra på.

Jag menar, en riktigt bra, modern, slalom runt 100 liter med fyra-fem-sex år på nacken får du tag i för ett par-tre tusen. Varför köpa sämre än det? Du kan lätt hitta lite ”smalare”, 90-tals inspirerade brädor även här.

En bräda, exempelvis, som jag verkligen kan rekommendera är Fanatic Hawk som kom under slutet av 2005. Jag körde Mistral Screamer (har haft två själv) på sin tid under 90-talet, och Hawken var bättre på precis allt. Allt. Liknande brädor som Hawken borde man kunna hitta för bra pris och få mycket bräda för pengarna.

Men – visst är det kul om någon hittar 90-tals brädor och fortsätter köra på de! Fast då missar man rätt mycket utveckling, och man behöver absolut inte ha det senaste för att hitta en vass slalom eller friåkningsbräda med mycket fart. Men efter typ 2002-2003 skulle jag verkligen rekommendera.

• surfan

Medlem
    29 augusti, 2009 vid 19:58

Gå in i 2000 talet och köp en Fanatic Falkon 90,91 eller 89!!!!!!!!! Den seglar du med 6,0-7,8.

• marden

Medlem
    29 augusti, 2009 vid 20:11

kan bara hålla med köp en nyare bräda
    har ju gått flera 05-06 brädor för 3000.
    och kan du vatten starta så är det ju lungt att köra brädor ner mot 55cm
    fanns lite lite på köp sälg nu utom björnens isonic som han säljer billigt men det finns nog fler osålda brädor om du frågar.

ps jag har iofs en energizer på vinden du kan få ännu billigare .

• carl-r

Medlem
    29 augusti, 2009 vid 20:13

Jag vet att det vore det förnuftiga, men jag har liksom gett mig fan på att jag ska segla fort med 90-tals prylar. Den dan jag är över 35 knop ska jag omvärdera. 😉

• oscar

Medlem
    29 augusti, 2009 vid 20:18

De 90 tals slalom jag seglat, copello och RRD har varit rent livsfarliga. Spinout och du exploderar. Så långa att nosen lätt flyger och de är svåra att kontrollera. Så lycka till med 35 knop. Men leta reda på en RRD 271 slalom så går det fort….

• carl-r

Medlem
    29 augusti, 2009 vid 20:24
    Oscar;571359 wrote:
    De 90 tals slalom jag seglat, copello och RRD har varit rent livsfarliga. Spinout och du exploderar. Så långa att nosen lätt flyger och de är svåra att kontrollera. Så lycka till med 35 knop. Men leta reda på en RRD 271 slalom så går det fort….

Jag var tvungen att skriva nåt ju 😉 30 knop är för nära.

RRD 271 låter ju inte som vad jag letar efter. Jag vill ju ha nåt som funkar i chop. ’cause chop is all i got. 😀

• kapten-k

Medlem
    29 augusti, 2009 vid 21:42

jag har en vivace carbon 279 från -98 som ligger om du tvunget vill ha 90tals prylar,den funkar fint i chop, folk har kört 35knop på en sån,
    279 lång 95 liter och 53 bred 5.7kg och tuttlebox.

Tror jag såg en manta 68 på säljes annars skaffa en sån så kan du slänga din explosion, körde 30 knop på min idag, med 8.2, 6.7 funkar nog fint det med!

• carl-r

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 05:57
    Kapten K;571376 wrote:
    jag har en vivace carbon 279 från -98 som ligger om du tvunget vill ha 90tals prylar,den funkar fint i chop, folk har kört 35knop på en sån,
    279 lång 95 liter och 53 bred 5.7kg och tuttlebox.

Kanske inte helt ointressant faktiskt…

Kapten K;571376 wrote:
    Tror jag såg en manta 68 på säljes annars skaffa en sån så kan du slänga din explosion, körde 30 knop på min idag, med 8.2, 6.7 funkar nog fint det med!

Och vips så är jag tvungen att försöka få upp just explosionen i 30. 😉 Hur lång tid det än tar.

• trefyrafyra

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 11:23

HEJ Carl
    Jag har en Bic vivace carbon 279 från -99 om du är intresserad.
    mailtillerik@yahoo.com
    Har har max tid på 35.8knop.
    http://www.gps-speedsurfing.com/mygps.aspx?mnu=mysessions&uid=713&StartRow=60

• mikaels

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 11:54

Eller köp min Fanatic Pure Gecko 278, 105 L, tjusigt röd från -95. Visserligen inte en slalom utan mer bump’n’jump, men ganska lika Screamern. Trimbox förvisso, men snabb och bra i chop.
    Billig 🙂

• Knatte

Gäst
    30 augusti, 2009 vid 13:41
    Carl R;571362 wrote:
    Jag var tvungen att skriva nåt ju 😉 30 knop är för nära.

RRD 271 låter ju inte som vad jag letar efter. Jag vill ju ha nåt som funkar i chop. ’cause chop is all i got. 😀

Min gamla RRD 271 är väl till salu uppe i Stockholm av Petter Malmqvist, om han inte har sålt denna ännu?? Men den är lagom hårig att segla:smile:
    Men den är det inga problem att segla i chop med.. Jag seglade bara i Chop I Björlanda och det var inga större problem..
    Men gamla Coppello Red Line, Fanatic Jag eller Mistral SLE är ju spännande också.

Jag vet ju din inställning till nya prylar, så jag berättar inte hur bättre nya grejer är :tongue:

• kapten-k

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 17:07
    trefyrafyra;571479 wrote:
    HEJ Carl
    Jag har en Bic vivace carbon 279 från -99 om du är intresserad.
    mailtillerik@yahoo.com
    Har har max tid på 35.8knop.
    http://www.gps-speedsurfing.com/mygps.aspx?mnu=mysessions&uid=713&StartRow=60

På Knarren? Det är ganska imponerande! Var det platt?

• kapten-k

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 17:10
    Carl R;571407 wrote:
    Kanske inte helt ointressant faktiskt…

Och vips så är jag tvungen att försöka få upp just explosionen i 30. 😉 Hur lång tid det än tar.

Jag menade att en modern 100 liters slalom ersätter både din explosion och en gammal 100liters, inte att det är svårt att köra 30 på någon av brädorna, troligen lättare på de äldre eftersom de är smalare, men 95% av tiden går du fortare på en modern.

• jester

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 17:42

Lämnade inte Petter kvar sin bräda nere på Karpathos?

Sputnikarna är snabba, men lättkörda är dom inte, iaf inte 265:an.. Helt livsfarlig bräda, men fort gick den…

Men gör dig själv en tjänst o köp nyare prylar. Det går o köra snabbt med många prylar, men det är f-n så mycket roligare o göra det med moderna prylar!

• carl-r

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:02
    Knatte;571499 wrote:
    Min gamla RRD 271 är väl till salu uppe i Stockholm av Petter Malmqvist, om han inte har sålt denna ännu?? Men den är lagom hårig att segla:smile:
    Men den är det inga problem att segla i chop med.. Jag seglade bara i Chop I Björlanda och det var inga större problem..
    Men gamla Coppello Red Line, Fanatic Jag eller Mistral SLE är ju spännande också.

Några speciella egenskaper på brädorna ovan?

Knatte;571499 wrote:
    Jag vet ju din inställning till nya prylar, så jag berättar inte hur bättre nya grejer är :tongue:

Jag vet hur bra nya grejer är. Jag är personligen helsåld på fanatic shark som är rent löjligt lättseglad och gör precis allt som man vill.
    Men det är bland annat av den anledningen som jag inte vill ha den. Jag gillar utmaningar. Säg till exempel den 7,5 som jag seglar just nu. När jag skaffade den tyckte jag att den var jobbig och bändig och hade för mycket drag när den kom igång. Idag körde jag den med fullt tryck och det kändes fullständigt perfekt balanserat. Mastfoten allra längst bak, nåt som jag inte alls fixade förra året. Lesacherfenan som jag aldrig gillade förra året funkar helt otroligt bra numera, och idag ryckte jag loss alla tendenser till spinout och planade nästan genom en gipp. Just nu sitter nog 70% av gipparna. På min slalombräda alltså. Ställer jag mig på en shark eller klubbens skolbräda så sitter nog samtliga. Men det är fan inte lika kul.
    Jag trivs skitbra med mina grejer och balansen just nu känns precis perfekt. Det har tagit år att trimmas in i prylarna. Jag vill inte hålla på att byta hela tiden för att det ska bli enklare, utan jag vill känna att jag lyckas få ut precis det som grejerna är designade för och om jag känner mig begränsad av det då, då kan jag byta.
    Sen att jag har en fascination för trekantssegel å tunga pråmar är en helt annan femma. Det är optimistjollekillen i mig som ystert tittar fram. 😉

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Brädtips? (90-tals slalom)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.