Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Brädtips? (90-tals slalom)

• Knatte

Gäst
    30 augusti, 2009 vid 19:37
    Quote:
    Citat:
    Ursprungligen postat av Knatte Visa inlägg
    Min gamla RRD 271 är väl till salu uppe i Stockholm av Petter Malmqvist, om han inte har sålt denna ännu?? Men den är lagom hårig att segla
    Men den är det inga problem att segla i chop med.. Jag seglade bara i Chop I Björlanda och det var inga större problem..
    Men gamla Coppello Red Line, Fanatic Jag eller Mistral SLE är ju spännande också.
    Några speciella egenskaper på brädorna ovan?

Skulle tippa att alla ovan brädorna är smala, bångstyriga, svårseglade men jäkligt snabba. Det krävs bra teknik och en hel del mod för att segla dessa fort och det gäller nog alla:laugh:

• trefyrafyra

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 20:16
    Kapten K;571546 wrote:
    På Knarren? Det är ganska imponerande! Var det platt?

Citat:
    Ursprungligen postat av trefyrafyra
    HEJ Carl
    Jag har en Bic vivace carbon 279 från -99 om du är intresserad.
    mailtillerik@yahoo.com
    Har har max tid på 35.8knop.
    http://www.gps-speedsurfing.com/mygp…13&StartRow=60
    På Knarren? Det är ganska imponerande! Var det platt?

Det var i TT
    http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&smnu=sessions&uid=713&StartRow=65

• carl-r

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 20:23

Det här med vivace är ju inte helt ointressant. Däremot är det annan fenbox och så blir jag orolig att jag kommer att tycka att min stora slalom är jobbig då eftersom den trotsallt är 4-5 år nyare. Eller? Hur mycket utvecklades grejerna mellan 95-00?

• tim-eriksson

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 20:33

Äh…

Jag hade en underbar dag idag på mammas gamla Mistral Energy 105 liters och 6.9 NP world cup slalom. Har inte seglat dessa prylar på 2 år och det var lika mycket åkglädje idag som när jag seglar freewave och vågsegel!

Angående vivace så hade far en sådan, och både han och jag tyckte mycket bättre om energyn ! Sålde vivacen till slut faktiskt

Slå till på en gammal slalomplanka, kostar en spottstyvel och tycker de är sjukt roligare! Nya prylar i all ära men så mycket har inte hänt på 10 år… Inte för en hobbysurfare som jag.

Ps. Har för mig att jag sett en mistral energy med modern fena som klockat 44 knop ! (Minns inte var)

• rasmus_w

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 21:26
  • p-malmkvist

Medlem
    31 augusti, 2009 vid 13:15

Halloj!!
    Du kan köpa min rrd 271, fungerar fint i chop och har seglat 36.1 knop avarage och 39.7 knop displaymax med den..
    Brädan är i fint skick..

Priset: är att du köper en juste boardbag och lämnar den till mig i Stockholm:cool2:

• carl-r

Medlem
    31 augusti, 2009 vid 13:46
    P Malmkvist;571828 wrote:
    Halloj!!
    Du kan köpa min rrd 271, fungerar fint i chop och har seglat 36.1 knop avarage och 39.7 knop displaymax med den..
    Brädan är i fint skick..

Priset: är att du köper en juste boardbag och lämnar den till mig i Stockholm:cool2:

Jag skickar pm. 😉

• carl-r

Medlem
    1 september, 2009 vid 11:46

Detta torde ju vara Knatte och Oåxens vita -97’a va?
    Är det knivigt att ta en 6,7 på den ni som har kört den?

• Knatte

Gäst
    1 september, 2009 vid 12:19
    Carl R;572095 wrote:
    Detta torde ju vara Knatte och Oåxens vita -97’a va?
    Är det knivigt att ta en 6,7 på den ni som har kört den?

Visst är det min gamla bräda, som hamnade hos Oåxens efter mig:tongue:
    Jag har aldrig kört större än 6.0 kvm med den brädan, men kanske Oåxen kan svara på den frågan??
    Men du kan kika på den beter sig med överriggad 6.0 kvm i denna snutt…
    http://www.knatteproduktion.se/Knatte_produktion/Filmer/Knatte_realspeed_headcam_oldversion.avi

Men brädan var speecad för 4.5-6.0 kvm när den såldes -97 Men segel/master och liknande är ju bättre och stabilare numera.
    Jag seglade på 30 och 31 cm fena och en 32 cm eller lite större kanske kan hantera 6.7 kvm…:confused2:
    Men det är fortåkarbräda som är gjord för downvind och fart 😉

• kinetic

Medlem
    1 september, 2009 vid 13:28

Vet inget om 271:an men efterföljaren RRD Avantslalom 268 (268cm, 52cm ca 72L år -99/00) tar segel upp till 7.0 utan problem, har kört 7.6 med men det är inte optimalt. Med 6.8 går brädan som tåget! Planar förvånansvärt tidigt. Ett krux är att om man har moderna brädor så blir det inte ”bra” med en äldre bräda i line-upen då dessa skall seglas med något annorlunda stil. Således har jag funnit att min stora bräda (245cm, 58cm ca 105 liter) är snabbare i de vindar (uppemot 15m/s) jag seglat hittills. Kan iofs bero på att man skulle behöva segla in sig på 268:an igen…

• Knatte

Gäst
    1 september, 2009 vid 13:57
    kinetic;572117 wrote:
    Vet inget om 271:an men efterföljaren RRD Avantslalom 268 (268cm, 52cm ca 72L år -99/00) tar segel upp till 7.0 utan problem, har kört 7.6 med men det är inte optimalt. Med 6.8 går brädan som tåget! Planar förvånansvärt tidigt. Ett krux är att om man har moderna brädor så blir det inte ”bra” med en äldre bräda i line-upen då dessa skall seglas med något annorlunda stil. Således har jag funnit att min stora bräda (245cm, 58cm ca 105 liter) är snabbare i de vindar (uppemot 15m/s) jag seglat hittills. Kan iofs bero på att man skulle behöva segla in sig på 268:an igen…

RRD 268 är 3 cm bredare, (271 är 49 cm bred :laugh: ) så det kan påverka lite att den fixar större segel.
    Annars är RRD 268 är speccad mellan 5.0-6.5 kvm enligt RRD själva.

Annars har väl Getwet haft både 271, 276 och 268 så han kanske kan bringa klarhet i vilka storlekar som kan användas??

Såg att Petter har seglat med 6.5 kvm med framgång i alla fall..

Quote:
    Monday, September 01, 2008
    Event 1st Greek GPS Speed Challenge
    Spot Karpathos, Greece
    Board RRD 271
    Sail Naish Stealth 6.5
    Fin Fins Slalom 28
    GPS type Amaryllo Trip Tracker

Average speed 35.9 knots ( 36.72 36.63 35.61 35.5 35.06 )
    Max. GPS (display) 0 knots
    Max. 2 sec. (software) 38.26 knots
    100 m run 37.58 knots
    250 m run 36.1 knots
    500 m run 30.04 knots
    Nautical mile 0 knots
    1 hour 7.95 knots
    Alpha racing 11.6 knots
    Distance 34 km
    Windspeed 0
    Gusts 0
    Remarks
    Hade lite otur med vindens jamnhet under min Karpathosvecka, byarna var starka men mitten av speedstrippen var vindfattig da vinden var for nordlig.. Grymt stalle iallafall och forhoppningsvis blir det lite langre vistelse nasta ar..

Quote:
    Date Saturday, July 05, 2008
    Spot Toro, Stockholm, Sweden
    Board RRD 271
    Sail Naish Stealth 6.5
    Fin Fins Slalom 28
    GPS type Amaryllo Trip Tracker

Average speed 33.15 knots ( 33.78 33.77 33.05 33 32.14 )
    Max. GPS (display) 0 knots
    Max. 2 sec. (software) 34.34 knots
    100 m run 34.02 knots
    250 m run 33.16 knots
    500 m run 28.31 knots
    Nautical mile 0 knots
    1 hour 9.71 knots
    Distance 36 km
    Windspeed 18
    Gusts 22
    Remarks
    Var och surfade på Blido (bromskarsbrygga).. Riktigt bra stalle som det kommer ga fort pa vid en kuling fran rak nordlig riktning.. Kan far tillfallet inte addera Blido till spotguiden..

• kinetic

Medlem
    1 september, 2009 vid 14:09

Mja…Vette katten om bredden spelar såååå stor roll, tror mer på bärigheten då det är ”oldschool” brädor…Körde ju Np Mk3 6.5 på min Bic Allegro utan problem (den e 45 bred med samma volym som RRD 271 resp 268, dvs 75 liter).

• oaxen

Medlem
    1 september, 2009 vid 14:22

Jag har en av Bringdals Custombrädor från 2000 till salu för 800 kr.

Ska fixa bilder ikväll och lägga ut den på K & S.

RRD Anders Bringdal Prototyp helt i kolfiber:
    Segelstorlek:5.5-7.0 kvm (optimalt 6.5kvm)
    Bredd: 55 cm
    Längd: 270 cm
    Volym: ca 90-95 liter
    Vikt: Vansinnigt lätt
    Årsmodell: 2000
    Stroppar:Ja
    Fena: G10 slalom 30 cm Tuttlebox + 1 st 29 cm
    Lagningar: 3 st helt täta, ingenting på undersidan

• carl-r

Medlem
    1 september, 2009 vid 15:34
    Oåxen;572139 wrote:
    Jag har en av Bringdals Custombrädor från 2000 till salu för 800 kr.

Ska fixa bilder ikväll och lägga ut den på K & S.

RRD Anders Bringdal Prototyp helt i kolfiber:
    Segelstorlek:5.5-7.0 kvm (optimalt 6.5kvm)
    Bredd: 55 cm
    Längd: 270 cm
    Volym: ca 90-95 liter
    Vikt: Vansinnigt lätt
    Årsmodell: 2000
    Stroppar:Ja
    Fena: G10 slalom 30 cm Tuttlebox + 1 st 29 cm
    Lagningar: 3 st helt täta, ingenting på undersidan

Det låter ju bättre i storlek egentligen.
    Och den är ”oldschool” i stilen att köra?

• carl-r

Medlem
    1 september, 2009 vid 21:06

Å så var man ägare till en 5,8 kg ”Maurizio Ubaldi” då. 🙂

Såg när jag kom hem att den var lite mjuk vid den större lagningen vänster fram, under skalet har kolfibern knäckts där och det är en kant på säg 6 cm. Inget som spelar nån roll antar jag förrän jag släpper masten rätt över det. 😉
    Då får man försöka sig på en snygglagning. Tejpen på nosen får sitta kvar tills dess.

Så, det ska bli väldigt intressant att
    A. se om man fixar att segla på den
    B. hur mycket det gör på farten…

Tur att det är fint badväder under hösten.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Brädtips? (90-tals slalom)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.