Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Brädtips? (90-tals slalom)
-
Köpte en likadan ubaldi RRD custom årsm 2000 för 800 spänn inför karpathos 2009 för att jag inte hade ngt att segla på, men den brädan var mkt mkt sämre än rrd 271:an på alla punkter. Ångrar att jag inte tog med mig 271:an ner istället..
271:an går högre i vattnet och är betydligt snabbare..
-
Carl R;572424 wrote:Åfan, trots att den är bredare och har mer volym?
bredd och vol är inte lika viktigt som rockerkurvan, en bra bräda på 47 cm bredd typ carbon art 47 kan ta 7.2 utan problem med farter över 40 knop medans en bräda på 55-60 cm bredd kan bli hopplöst nedtryckt i vattnet av ett 7.2 segel..
RRD 271:an har en speedrocker enl Bringdal dvs hög rocker men ändå rak, umbaldibrädans rocker är för låg vilket resulterar i stor våtyta, bra ner det är slalom dvs halvvind i chop men vågar du gasa så är 271:an 4-5 knop snabbare i hårdvind..
Har gärna kvar 271:an som extrabräda men lämnar den vidare om ngn ska börja speeda med liten budget..
-
Carl R;572273 wrote:Å så var man ägare till en 5,8 kg ”Maurizio Ubaldi” då. 🙂
Vi vill ha bildbevis, annars så tror vi inte på dig!
-
Hm…E de en custom så lär den knappast va likadan…Den Carl R har kan mycket väl bete sig på ett helt annat sätt, kan ju vara som så att den du hade Petter var en bräda som Bringdahl inte va nöjd me så därför byggdes en ”likadan” till fast annorlunda:-)
-
P Malmkvist: Haha….de e ju precis en sån scoop/rocker ja har på ”min egen designade” bräda:), högt scoope(ca 19), ingen rocker men ”kort” plan yta o sedan ett scoop som stiger ganska brant i början…Inte optimalt för planingsegenskaperna har jag märkt*haha*, däremot så funkar det utmärkt uppe i fart:-)
-
Carl! Orkade inte läsa hela tråden så jag kanske är fel ute nu. Men är du fortfarande intresserad av en screamer så har ju jag en som sagt. Såg att det var ett par stycken som åker från gbg till sthlm nu i dagarna framöver. Kanske kan någon där ta med sig den till en billig peng.
Var för övrigt ute en sväng med brädan igår, den går som ett skott alltså!
-
upplevde umbaldi rrd:n som snarlik ab+ 58 från 2003 dvs helt ok upp till 32-33 knop och plattvatten men sedan blir det vobbel och tvärstopp i accelerationen om man försöker pressa mer..
seglade umbaldi rrd:n i 29-31 knop, och carbonart 47 i 34-35 knop på 250m banan på karpathos i ungefär samma förhållanden..
-
P Malmkvist;572473 wrote:upplevde umbaldi rrd:n som snarlik ab+ 58 från 2003 dvs helt ok upp till 32-33 knop och plattvatten men sedan blir det vobbel och tvärstopp i accelerationen om man försöker pressa mer..
seglade umbaldi rrd:n i 29-31 knop, och carbonart 47 i 34-35 knop på 250m banan på karpathos i ungefär samma förhållanden..
Mistral RTX var shapad av Ubaldi, snarlik AB+ 58, inga problem att segla den i +35 knop i choppiga förhållanden.
Det kanske handlar om vem som står på brädan också :).Date Monday, 29 August 2005
Spot Dalaro, Stockholm, Sweden
Board Mistral RTX
Sail Simmer Sails TP Formula 7.2
Fin Christian Koester ProAm Slalom 30
GPS type Garmin Geko 201
Average speed 31.74 knots ( 32.29 32.02 31.59 31.48 31.32 )
Max. GPS (display) 33.91 knots
Max. 2 sec. (software) 35.21 knots
100 m run 33.42 knots
250 m run 31.48 knots
500 m run 30.62 knots
Nautical mile 23.7 knots
1 hour 15.6 knots
Distance 79.6
Windspeed 20 knots
Gusts 25 knots
GPS type Garmin Geko 201
Doppler
Remarks
First time over 35 knots!
Choppy water and gusty winds.Torö på Fredag?
-
Jag har iaf konstaterat idag att jag inte behöver ha en bräda med mindre volym ännu.
Och att jag ska ge fan i att ge mig ut på den om det är under rätt segelstorlek. 😉 -
hellgren;572439 wrote:Carl! Orkade inte läsa hela tråden så jag kanske är fel ute nu. Men är du fortfarande intresserad av en screamer så har ju jag en som sagt. Såg att det var ett par stycken som åker från gbg till sthlm nu i dagarna framöver. Kanske kan någon där ta med sig den till en billig peng.
Var för övrigt ute en sväng med brädan igår, den går som ett skott alltså!
Jag tror jag lugnar mig så länge. Stort tack för att du frågade!
Jag ska lära mig den här röda leksaken nu. 🙂 -
Knatte
Gäst3 september, 2009 vid 04:40Carl R;572653 wrote:Jag har iaf konstaterat idag att jag inte behöver ha en bräda med mindre volym ännu.
Och att jag ska ge fan i att ge mig ut på den om det är under rätt segelstorlek. 😉Vart det med dålig planing idag med andra ord 😉
-
Du kanske känner igen när man vill testa nåt fast man vet att det inte kommer att funka, för att förhållandena är fel. Men man testar ändå bara för att ha gjort det? 😉
-
Knatte
Gäst3 september, 2009 vid 08:23Carl R;572721 wrote:Du kanske känner igen när man vill testa nåt fast man vet att det inte kommer att funka, för att förhållandena är fel. Men man testar ändå bara för att ha gjort det? 😉Japp :laugh::smirk:
Logga in för att svara.