• Brädval?

Publicerad av basse på 18 juli, 2001 vid 09:31

Nu känns det som att det är dax att skaffa sig en ny bräda. Har varit borta från surfet ett tag men skall ta tag i det igen. Sitter på en BIC Vivace 290 från långt tillbaka. Vill börja komma igång med lite mera frestyle och kanske en eller annan liten våg.
    Har kollat en del på AHD Maxx Ride. Är det ett bra alternativ før mig??
    Hur fungerar lite äldre segel på de här nya brädorna?

Jag väger runt 85-90 pannor! Någon som har lite erfarenhet och kan dela med sig.

Tacksam för svar.
    ~Basse

voodoo svarade 23 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    18 juli, 2001 vid 12:50

jag klev i en mistral vision 131 i våras, ingen frestyle bräda precis, men suverän att bränna omkring på med 7,0-8,5

• adde

Medlem
    18 juli, 2001 vid 13:01

Känner igen mig ganska väl. Var själv borta från surfet mellan 95′ och 00′, och började surfa igen ungefär såhärårs ifjol. Jag körde några vändor på mina gamla grejer och fattade inte hur jag kunde ha slutat och så investerade jag i lite ‘halvnya’ prylar från 99′. Jag sattsade på en freestylebräda på 95 liter, väger ca 80-82 kilo. Funkar jättebra med 4.4-6.5, 3.7 har jag kört (det gick men inte bra) men 7.5 borde fungera bra om man vill ha mera timmar på vattnet. Är bättre på ALLT jämfört med mina gamla prylar. När det gäller att blanda prylar med olika ålder så kan det vara problem. T.ex. ett segel före no-nose ‘revolutionen’ och en no-nose bräda kan vara en dålig kombination även om det bara skiljer två år. Medans ett segel från 99′ fungerar jättebra på en 02′ bräda osv.

En freestyle bräda på kanske 105 liter tror jag passar dig bra, om du kan segla hyffsat (vattenstart osv).

Köp begaggnat, det tjänar du stort på!

/adde

• dr-masse

Medlem
    18 juli, 2001 vid 20:35

Håller med adde här. Spana in en freestajl bräda på 100-110 liter så får du nåt som kan hantera det mesta och som du kommer att ha mycket kul med. Visst, du kanske får lite mindre segling än med en lite större “widestyle” bräda (typ Mistral Vision, Fanatic Stingray/Bee, AHD FreeDiamond) men kan träna manövrar och ha skoj i mer vind.

Tänk dock på några saker innan du slår till:

Vilken segling är du ute efter? Vilka segelstorlekar kommer du att köra mest med? Hur är förhållandena när du seglar mest? Kommer du att komplettera med en till (eller flera…) brädor i framtiden?

Bra att ha koll på när du skall köpa. Beggat finns det säkerligen!

Lycka till å surfa på!

• voodoo

Medlem
    18 juli, 2001 vid 21:58

Hej Masse har du varit i Portugal ännu?? om så är fallet vill jag höra ALLT : )

Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juli, 2001 vid 07:42

Kan varmt tipsa om Tabou 3S 258. Har tillräckligt med volym för att träna trick i lite mer tveksamma vindar och när det väl blåser så är den helt perfekt med 6.7-5.0!

• dr-masse

Medlem
    19 juli, 2001 vid 08:42

Jajamensan fattas bara! Bra segling fick jag, mer detaljerad “reseskildring” kommer… (sitter på lånedator just nu).

Själv då, fått någe bra segling? Har inte du varit på Kanarieholmarna?

Surfa På!

• basse

Medlem
    19 juli, 2001 vid 08:46

Var finner jag dessa och vad kostar de? Hur stort kan jag segla med? 7.5?

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juli, 2001 vid 10:16

megascene har tabou.. http://www.megascene.nu

• voodoo

Medlem
    19 juli, 2001 vid 10:27

tjena Masse , skulle varit på GC nu men fick inget bra boende (läs billigt) så den blev inget av..fick några dagar i V-berg annars har det varit lugnt!! ser fram emotdin reseskildring : ) kanske blir det Guincho nästa år!

Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.