• ola_p

Medlem
    26 februari, 2002 vid 15:52

Det är nog ganska okej på båda brädorna, men om man ser till segeltyper så är det snarare freeride än freestyle så det kan ju vara värt att betänka. Med 5.2 kommer förmodligen båda brädorna att kännas stora och studsiga, men det är sånt man får stå ut med om man skall ha en såpass stor bräda. Köra 7.4 är det nog helt rätt storleksklass för. Är du lätt skulle en mindre bräda kanske vara ett bättre alternativ, det beror ju på i vilka förhållanden du är ute, om du bara är ute när det blåser ordentligt så är kanske en 90-95 litare bättre val, då förlorar man dock möjligheten till 7.4.

• oscar

Medlem
    26 februari, 2002 vid 16:14

Säg inte det! En 7.4 KAN funka på en bra mkt mindre bräda om man är lätt. Jag är INTE lätt (87kg) och körde HELA förra säsongen på en 85 l bräda med segel upp till 6.9.

Tycker det låte lite overkill med 115L för en 65 kg kille. Flowen är ju riktigt stor med sina 285 cm. Jag skulle satsa på ngt lite mindre, men det beror ju på din kunskapsnivå. Fast funderar du på en TT så måste du ju kunna segla. Varför inte en customflow 276, tycker jag låter som ett bättre val en den stora flowen. Har en kille på klubben som väger 80 kg och kör den lätt med sitt Simmer Zero 7.4.

• vatternjohan

Medlem
    26 februari, 2002 vid 17:46

Menar ni att TT:n är svårseglad?…

Jag kör med hängsele och stroppar, gipparna sätter jag en del… tänkte lära mig dom ordetnligt denna säsong.
    Kör mycket Vättern, och insjöar runt omkring, (bifogat fil,seglingsförhållande, plattvatten) och en hel del västkust på sommaren….

så så är det med seglingsförhållanden och hur duktig jag är. och OJ vad jobbigt detta är smile.gif

• oscar

Medlem
    26 februari, 2002 vid 18:14

Nej för dig är TTn inga problem. Den är faktisk mkt lättseglad, ställde mig bara lite frågande till varför du väljer mellan en TT på 96l och en flow på 115l. Väger du som sagt 65 kg så ser jag inte direkt nyttan med 115l om du bara ska använda 7.4 och ner och dessutom kan segla.

• ola_p

Medlem
    26 februari, 2002 vid 20:45

Jo, ju mindre ju roligare. Och det har väldigt mycket att göra med brädtyp hur stora segel man kan ta. Jag är själv lätt(typ 60kg) och tog problemfritt 7.8 på en 111 litrare. Dock är det viktigt att fenstorleken blir precis rätt, det händer lätt att man får problem med att brädan reser sig på häcken(sk tailwalking). Om du seglar när du har tillräckligt med vind skulle jag satsa på en 90 el. 95 liters bräda. Senaste numretav BOARDS hade test av den storleks klassen på brädor. Efter det har jag bestämdt mig för att jag vill ha en skate 59:a för att funka i den lätt byiga platta viken hemmavid samt de gånger jag är i Apelviken och inte kan använda min Powerwave på 72 liter.Dvs. den blir mest här hemma. BOARDS brukar ha mycket bra artiklar om design och vad som händer från år till år. Alltså köp senaste nummret av BOARDS(kostnaden försvinner ju ändå i det stora när du köper bräda) Och ju mindre bräda ju roligare men det är ju inte kul att behöva simma hem heller.
    Lycka till, och försök att sträck på armarna i gipparna i fortsättningen!!! smile.gif
    (Jag skall definitivt säga att jag INTE är mycket bätre på armsträcket själv…)

• adde

Medlem
    27 februari, 2002 vid 06:36

Han siktar väl dessutom på den ‘stora’ TT:n dvs den på 104 liter.
    Jag har seglar mediumen på 96 liter och den borde ta 7.4, om man skaffar en lite större fena.

/adde

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.