Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädval corssover och superx
-
Brädval corssover och superx
Publicerad av pure på 26 april, 2006 vid 18:57Sitter och funderar en del på vad jag ska ha för bräda när jag skall spendera mina surt förvärvade pengar (ilands problem). Följande kritereier har jag lyckats få fram.
* Bra fart i…
* Skall gå att köra i lättvind (insjö) 4-6 m/s 8kvm segel
* Skall gå att köra i hårdvind 10 m/s o upp
* Kunna göra lite hopp och små trix
* Lära mig att gippa på
* (Kanske åka i lite småvågor)Jag själv kan:
* väga mig och se att jag väger 75kg
* Vattenstart,stroppar, plana
* Inte gippa (än)Så då har jag kommit fram till att jag behöver en super-x eller crossover bräda
eller freemove på ca 115 liter. Har kollat lite i tidningar och så och hittat följande
modeller som fått bra betyg (se bild).Självaste frågorna som jag skulle behöva hjälp med:
1. Verkar jag va på rätt spår?
2. Om jag är på rätt spår.. vilken av dessa brädor rekomenderas?
3. Om inte.. vad tycker du?Tackar…
(Kanske framstår som lite overkill att göra en lista i excell men vill verkligen få rätt prylar )
bergelin svarade 18 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Tror du kommer bli nöjd med vilken bräda du än väljer av dom där. Förvänta dig dock inte att plana med 8.0 och 4 m/s… Då behöver du formula…
Intressant att jämföra priserna sådär. Är ju bara fjolårsbrädor man tjänar pengar på att köpa utomlands…
-
Låter ju snarare som en JP Xcite ride (kanske 100-120l) om du är ute efter lättvind insjö åkning och enstaka ggr ute på havet. Sedan, visst, crossover brädorna är roligare på havet. Bytte själv till SuperX förra året och är toknöjd. Sitter som ett smäck på västkusten.
Du frågar hur jag hade gjort: En 120 l bräda för att täcka upp insjön och komplettera med en liten freestyle bräda för att ha roligt 10 m/s o uppåt på havet. Lär dig gippa på den stora brädan och se till att ha kul när det börjar blåsa lite mer. -
en 05 Tabou X Rocket 61 på 105liter för 639€ är ju som klippt och skuren för dig..
-
Jakob_S wrote:en 05 Tabou X Rocket 61 på 105liter för 639€ är ju som klippt och skuren för dig..
Ja det kanske hade varit en bra ide. Vet du om det är stor skillnade på Rocket och X-Rocket. 6000:- är ju inte speciell dyrt om man jämför med andra brädor.
-
Tjena!
Jag rekommenderar INTE Mistral Syncro 115.. det är en riktigt dålig bräda och den shapen är inte gjord för så stora brädor.
Egentligen den enda Mistral-bräda som jag inte skulle rekommendera.. väljer isf hellre den lilla Screamern.. men då försvinner hela idén med att gör hopp etc. Men den är grym för lättvindsförhållanden och du slår typ alla brädor i speed i de förhållandena. Kan även köras med mindre segel.
Rekommenderar däremot mest Syncro 103.. Helt underbar bräda.. funkar med stora segel.. (max 7.5) och ner till 4.7 kanske..
// Erik
-
Knatte
Gäst27 april, 2006 vid 19:16Bergelin wrote:Tjena!Jag rekommenderar INTE Mistral Syncro 115.. det är en riktigt dålig bräda och den shapen är inte gjord för så stora brädor.
Egentligen den enda Mistral-bräda som jag inte skulle rekommendera.. väljer isf hellre den lilla Screamern.. men då försvinner hela idén med att gör hopp etc. Men den är grym för lättvindsförhållanden och du slår typ alla brädor i speed i de förhållandena. Kan även köras med mindre segel.
Rekommenderar däremot mest Syncro 103.. Helt underbar bräda.. funkar med stora segel.. (max 7.5) och ner till 4.7 kanske..
// Erik
Note: Screamers olika modeller 2006 har fått dålig kritik i alla tester jag har läst hitills. Testförlorare både i windsurf/Board i år.
Screamer är ju också den Mistral modell som inte SP tar in, vilket kan ha ett samband :tongue: :tongue:Däremot har Syncro 105 och 115 fått bra kritik och utklassat screamern poängmässigt i de gemensamma storlekarna. Jag har bara läst tester och har ingen erfarenhet här…
-
Knatte wrote:Bergelin wrote:Tjena!
Jag rekommenderar INTE Mistral Syncro 115.. det är en riktigt dålig bräda och den shapen är inte gjord för så stora brädor.
// Erik
Note: Screamers olika modeller 2006 har fått dålig kritik i alla tester jag har läst hitills. Testförlorare både i windsurf/Board i år.
Screamer är ju också den Mistral modell som inte SP tar in, vilket kan ha ett samband :tongue: :tongue:Däremot har Syncro 105 och 115 fått bra kritik och utklassat screamern poängmässigt i de gemensamma storlekarna. Jag har bara läst tester och har ingen erfarenhet här…
Tjena!
Körde de båda hela förra sommaren när jag jobbade med Mistral på Karpathos. Den stora Syncron känns stor och klumpig och inte alls speciellt snabb. Men då tror man ju att den ska vara skön att jippa och göra icke-freestyleövningar på men det är den inte heller.
Screamern var många kunders stora favorit (snabb och skön att göra alla sorters jippar med) och de körde på den dag efter dag. De valde hellre den än den stora syncron som ofta låg oanvänd. Så vill man bara ligga och bränna och vara snabbast så rekommenderar jag screamern (inte en av mina favoriter visserligen eftersom jag helt enklet inte gillar så stora brädor. Mistrals bästa bräda enligt mig är den lilla Beasten, helt underbar (gamla Moreno))
Däremot är de andra storlekarna på Syncron grymma och det var en av anledningarna till att jag köpte en 103 liters själv.
// Erik
-
Hej.
Har precis kommit hem från El Yaque där jag hyrde på Mistralcenter och har testat många Mistralbrädor och jag måste säga att 115l Screamern var bland det grymmaste jag kört. Den planar hur snabbt som helst, går som en raket och är oerhört lättgippad. Jag, som är en halvmedioker seglare, lyckades t o m göra näst intill fullfartsgippar med den. I vindar upp till 10-12m är den helt outstanding.
Jag blev i alla fall så imponerad att jag har beställt en 2006 från surfshop-looping.de
// Jörgen -
Knatte
Gäst28 april, 2006 vid 16:47Som sagt var :laugh: Jag har inte seglat brädorna, utan bara läst testerna på 2006 i board/Windsurf.
Och där rekommederades bara Screamer brädorna till nybörjare/medelgoda, då de upplevdes som lite slöa och inte lika roliga, jämnfört med de andra alternativen i testen.
Det kanske är stor skillnad på 2005 och 2006 modellerna?? -
Det stämmer nog att den kan passa nybörjare/medelgoda bäst. Har själv seglat sen 1980 men känner mig oftast som en nybörjare. Borde då passa
Pure då han säkert tillhör den kategorin. Att brädan känns slö är inget jag vill hålla med om. Den var definitivt en av dom snabbaste i vindar kring 8-10m/s
(kan bero på seglaren men det är jag ytterst tveksam till). Jag tycker i alla fall att det är synd at inte SP tar in den. -
Om definitionen av ”slö” är att den inte är känslig vid snabba gippar etc. så är det helt rätt. Skillanden som jag tycker mellan 2005 och 2006 screamer är att de nu endast är till för att surfa snabbt och göra långa fullfartsjippar.. 2005 var mer formad som en bräda som skulle kunna annat men det kunde den inte.. Så den nya shapen är shysst. Körde med den nya screamer 95 toköverriggad i somras och den var riktigt RIKTIGT snabb.. (testa om ni får möjlighet) Kul att de gör en bräda med den shapen med låga volymer så att man verkligen kan bränna som fan i lite starkare vindar utan att man tappar alltför mycket känsla.
// Berka
-
Tycker det var mycket märkligt att screamern fått så dålig kritik.. Den har ju varit testvinnare i wsurf tidigare år. Har dom fuckat upp shapet totalt till 06. Vilka andra brädor var med i testet? Det var inte ett slalom-test?
-
Knatte
Gäst29 april, 2006 vid 08:19manno wrote:Tycker det var mycket märkligt att screamern fått så dålig kritik.. Den har ju varit testvinnare i wsurf tidigare år. Har dom fuckat upp shapet totalt till 06. Vilka andra brädor var med i testet? Det var inte ett slalom-test?Är det ingen som sitter Ezine-utgåvorna, så att jag slipper skriva ut testresultaten ??
Windsurf 2006 April: Freeride brädor 112-122 liter 14 testade brädor Där fick Screamern 115: lägst totalsumma ihop med BIC Techno Evolution classic.
De skriver att Screamer had a complete rework for 2006. De anser att brädan är en stadig plattform för nybörjare (intermediate) Men låg sämst av alla brädor på fart och top end control.Windsurf Mars 2006:
Small freeride Baord. Screamer 105. Minst poäng igen. Samma omdömme ungefär. easy dependable plug and play performance, för intermediate sailer.Board March 2006
Slalombrädor/the freeride Mistral screamer 95
Omdömme, Mistral har försökt med några olika design trick på denna brädan, men vårat omdömme är att den fungerar bäst för intermediates freeride för friåkning. Brädan delade testarna i sina omdömmen, beroende på nivå. -
Har läst samtliga testerna på screamern. Att säga att den är testförlorare bara för att den inte får toppresultat i speed är väl att ta i. Den får däremot toppresultat i kontroll och att vara lättseglad. Dettta är vad 90 % av alla vindsurfare behöver. 90% av alla vindsurfare är inte inne på konfen, rippar vågor seglar +30 knop etc etc. För de flesta är screamern en grym bräda!
Logga in för att svara.