Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädval corssover och superx
-
Oscar wrote:Har läst samtliga testerna på screamern. Att säga att den är testförlorare bara för att den inte får toppresultat i speed är väl att ta i. Den får däremot toppresultat i kontroll och att vara lättseglad. Dettta är vad 90 % av alla vindsurfare behöver. 90% av alla vindsurfare är inte inne på konfen, rippar vågor seglar +30 knop etc etc. För de flesta är screamern en grym bräda!
WORD!
Oscar vi syns på Roxen så snart det brallar på!
// Erik
-
Knatte
Gäst29 april, 2006 vid 09:26Oscar wrote:Har läst samtliga testerna på screamern. Att säga att den är testförlorare bara för att den inte får toppresultat i speed är väl att ta i. Den får däremot toppresultat i kontroll och att vara lättseglad. Dettta är vad 90 % av alla vindsurfare behöver. 90% av alla vindsurfare är inte inne på konfen, rippar vågor seglar +30 knop etc etc. För de flesta är screamern en grym bräda!Förlorare och förlorare :blush: I samtliga testerna så fick ju screamern minst antal sammanlagda poäng ( Förutom Bic Techno classic), om man räknar ihop summan. Då måste den väl ligga under förlorarkategorin ??
Eller jag kanske skall modifiera mitt uttalande lite 😉 De andra brädorna hade genomgående högre betyg på alla parametrar
Ex. var de bara Starboard S-type och Exocet S-cross, som hade sämre betyg än screamen på kontroll och att vara lättseglad. Alla andra hade lika bra eller bättre betyg där. Om man ser till pengarna, så framstår Mistralen överprisad och dålig. Då Bic techno 2 118 kostar 250 £ mindre och för jämnare och bättre resultat.Jag har absolut inget emot Mistral Screamer, utan jag bara tolkar 3 tidningars testresultat. Jag kan bara inte få ihop det, att Screamern skulle vara ett speciellt prisvärt alternativ.
För samma pris, finns betydligt bättre prylar enligt dessa tester.
Mistral Syncron fick genomgående bättre betyg på alla parametrar och franstår ju som ett bättre köp. Den markerades som prisvärd !!
Nu pratar jag bara 2006 år brädor 🙂 -
Som jag försökt säga och vad Oscar förkortade ner till en mening: Screamern är extremt lättseglad och det är ganska svårt att misslyckas med basic surfing på den.. därför blir den mångas favorit.
Syncro 115 är fortfarande ett dåligt köp enligt mig som iallafall har 15-20 effektiva timmar på den då det inte fanns några andra brädor att tillgå för tillfället. Det spelar inte någon roll hur många tidningar som säger annat, jag ändrar inte uppfattning.
Tävlade mot en polare med Screamer 115 mot Syncro 115 på ”snabbast runt klippan” (Den lilla klippan på Karpathos som ligger mellan Afiartis och Amoopi <-- jävligt långt) och vi hade samma segel etc. (7.5 tror jag) och det blev ingen riktig match.. iof kanske inte så viktigt här, men screamern är tillräckligt snabb. Rekommenderar även lite äldre versioner av screamern. Jag fick med mig en screamer 133 -04 hem för 15 euro och den har jag fått ganska sköna surfdagar på. Bra timmar på vattnet/krona ratio. 🙂 Mycket snack men lite hockey kanske? Men jag vet att folk som testar brädan gillar den, och har då kvantitativt bevis på det. Inte en testpanel som förmodligen är vanare vid lite mer extrem segling än plattvatten 7 m/s och 7.5 kvm?? // Erik
Logga in för att svara.