Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädval igen. snälla hjälp!

• brädval igen. snälla hjälp!

Publicerad av waterboy på 20 maj, 2004 vid 20:34

Hej alla glada!
    Jag har en AHD Free Diamond 70 på 129L 69b och 289l. Men nu ska jag köpa en mindre bräda eftersom jag flyger bort när det blåser bra. Och det är ju då jag vill surfa helst.

Så hur stort ska steget vara?
    Jag har pratat med en del folk o de säger nästan exakt 100l. Att 105-106 blir lite för stort o 95 lite för litet..

Jag väger 83kg och är 192 lång. Jag har 8,1 o 6,3 men ska definitivt köpa två mindre segel. Så 6,3 är största seglet jag kommer köra med brädan. Eller kan jag köra 8,1!?

Och hur stort hopp ska jag ha till nästa mindre segel.. Ett 5,5 o ett 4,7 kanske?

Nu drar jag dessutom till Turkiet imorn o tänkte att man kanske kunde köpa grejor av uthyrningen om man gillar dom? nån som gjort det?

Tacksam för svar, o säg hur ni tänker, om ni har erfarenhet av brädorna eller vet vad ni talar om 😛

surfa på så länge!

kamaaina svarade 20 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    20 maj, 2004 vid 22:05

Tja,

Ja skulle välja två brädor om du vill få ut max surf, en 115 liters och en 95liters. Men har du bara råd med en bräda så skulle jag med tanke på östra svealand och vinden välja en 105-110 liters freeride som borde fungera bra och ge dig planing för de mesta till skillnad från en (roligare i vind dock) mindre freemove el. likn.

Lycka till!
    Zurf

• kamaaina

Medlem
    21 maj, 2004 vid 07:58

Jag skulle helt klart köpa en 95L bräda, det kan låta lite. Men du har kört på 129L och om det är som du säger att du vill ha en bräda när det blåser lite mer. Så jag skulle göra mig av med 8.1 seglet oxå och ha 6.5 som största och sedan kan du utan problem köra ner till 4.5. Jag själv väger 70kg och om jag skulle ha en enda bräda så hade jag nog valt 85L så om du vill ha en livlig bräda som du ändå får väldigt mycket tid på vattnet skulle jag nog ta 95L, kanske till och med 90L. Men men det är bara min åsikt, naturligtvis beror det alltid på var du seglar, insjö, hav etc. Och har du råd att behålla din bräda så hade jag nog köpt ytterligare en mindre bräda än 95L
    Lycka till

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädval igen. snälla hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.