Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädval nybörjare
-
Brädval nybörjare
Publicerad av niclasa på 13 maj, 2007 vid 17:40Hej har svårt att veta var man ska börja med.:confused2: har testat en freestyle bräda på ca 110 liter kom upp och kunde segla lite grann och tycker det var skit kul:laugh: . så nu tror jag att jag lrtar äfter en bräda på 120 liter. vill ju inte köpa för enkel bräda så att jag trötnar på den diräkt. någon som har något förslag.
hampuss svarade 17 år, 7 månader sedan 16 Medlemmar · 34 Svar -
34 Svar
-
Hej jag är i samma sits som dig.
Såhär har jag resonerat: Goya 120liter FXR med FXR segel på 8kvm, skit samma om det är apsvårt att lära sig. Iaf har inte jag lust att lägga ut 15000 varje år på ny utrustning 😛 Dessutom vill man ju ha någon utmaning.Surfbutiken.nu:s paket nr 3 är det, 16995kr.
Annars verkar det som om Exocet Scross paketet dom har för ca 14000 är prisvärt. Dock är säkert FXR seglet slitstarkare eftersom det ska vara gjort i sån “x-ply”. Om man ska gå efter utseende tycker jag dessutom FXR paketet är grymt läckert…
Om man vill komma undan billigt är det verkligen begagnat som gäller!
-
Jag tycker själv att ni ska satsa på större. Ni “växer” inte från en bräda på 130-140 liter vilket borde vara ett minimum, utan kommer öka antal dagar på vattnet avsevärt.
När ni sen har behov av mindre prylar kommer det automatiskt ett habegär, men den större brädan kommer ändå till nytta (speciellt om du bor i Leksand). Nu vet jag inte hur mycket ni väger etc, men köp inte under 120 liter.Och som vanligt, samma svar finns om och om och om och om igen här på konfen. Search – and thee shall find…
@Spray: Du har registrerade dig för snart ett år sen, är det inte dags att få tummen ur nu? 😉
-
Jag har äntligen fått min tumme ur nu!! Oxå registrerad sen länge. Typ, återfallsurfare. Senast jag surfade var nittonhundraåttiofem….alltså 1900-talet.
Men nu åter på vattnet idag i Getskär (Stenunsund)…..gött!
Tyvärr en aning för stort (6.3) segel idag, men grunderna sitter i…..yyyyiiiiieeeaaahhh!!!!!!
Blir till att öppna plåntan för ett mindre segel. Får killa mormor under hakan, så får vi se.
Ville bara skriva av mig….tackohejäääh, va f–n……kunde inte vänta på mormor.
Det finns ju GE Money Bank!!! -
Jag köpte en 125 liters bräda och ett 6.9 segel i slutet på förra säsongen. Jag är på nivå kan segla dugligt men inte vattenstarta, tyckte dock 125 liter var lite vingligt, även om jag (75 kg) kan dra segel på den. Nu har jag köpt en 150l bräda för att få lite mer stabilitet i tillvaron, samt att min flickvän kan ta den när vi seglar tillsammans. Har även kompletterat med en 6.0 och ett något tveksamt 5.4. Nu ska jag bara införskaffa en varmare våtdräkt så är säsongen ett faktum! Ville också bara skriva av mig när tillfället gavs… tjo!
-
Ok ni tycker 120 liter är lite litet jag väger 75Kg det krävs ganska mycket vind för att lyckas segla med den eller är det “bara” det där med vattenstart somm är problemet. med mindre btädor?
-
Jag tror inte att det är nåt problem med 120 liter på 75 kg.
Men jag tror å andra sidan att windsurfing är svårt, och jag seglar normalt sett på en 97 liter och väger 86 och drar normalt segel (ett 6.8).
Ju större (läs bredare) bräda ju enklare.Köp begagnat. Du kommer iallafall inte veta vad du egentligen vill ha förrän du har seglat ett tag. Köp nåt billigt och brett. 😉
Och se upp med för “fina”/”rejsiga” brädor som är gjorda av äggskal och knäcks när du tappar bommen på den.
Köp inte de lättaste brädorna förrän du har kontroll på vart seglet landar. -
@Carl R 383501 wrote:
Och se upp med för “fina”/”rejsiga” brädor som är gjorda av äggskal och knäcks när du tappar bommen på den.
Köp inte de lättaste brädorna förrän du har kontroll på vart seglet landar.Har sett att det finns sånna “mastskydd” och kastskydd, hur mycket hjälper det?
-
Bomskydd, sånt här: http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_43&products_id=140&osCsid=95b92dae84664867b4b6686a31823857
Skyddar väl brädan mot nybörjarmissarna antar jag. Det blir ju inte metall eller hårdplast som smäller i brädan om man har otur. Jag brukar använda ett sådant. Det känns tryggare iallafall. 😉 Däremot vet jag inte hurpass den fungerar när duktigare seglare får kastfall i högre farter.Mastskydd: http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_43&products_id=138
Har jag ingen erfarenhet av. Det blir ju ingen “smäll” direkt så nära brädan. Den kanske skonar fötterna den gången man står intill masten och fäller den åt för tillfället fel håll, men jag kör nästan alltid med neoprenskor så jag har inte funderat kring sådant skydd. Jag tror inte att klämrisken är så stor, men är den stor nån gång så är det väl när man står de första gångerna och vinglar och drar segel och inte riktigt vet var man har fötterna.Dock ska det väl påpekas att är det tillräckligt tunnt skal (renodlad tävlingsbräda, byggd för endast det) kan man nog peta hål på den med hängselekroken om man häver sig upp och får tryck på den mot brädan.
Poängen är inte att skrämmas utan att tänka efter innan man köper det värsta. En dragracingmotor i jämförelse kanske inte är byggd för så många gångtimmar. 🙂
-
Jag har en 150 L RRD EVO 360. Med denna har jag lärt mig både strand och vattenstarta. Grymm att öva jippar med. Även om jag har en bräda till så är det EVO´n som får mest tid på vattnet. Kör allt mellan 4,5-7,5 på den och så länge det inte är för stora vågor så är den grym i hård vind.
Den är gjord i ASA plast, en hårdare plast än vanliga brädor men ändå lätt, för Face It, Ni kommer få framkasst och då vill ni ha nått som håller.
Gå in på Surfers och kolla in brädan och hitta sen nått motsvarande begagnat.
När ni väl vill köra på liten bräda är en större jyst att ha på lager, för sitta och titta på vattnet från stranden när det blåser 6m/s bara är det ju roligare att kunna va där ute och öva på jippar eller dylikt.Fixa plyrar nu gubs, för det blir ingen vatten tid om ni bara är här och tjatar om det 😉
-
Oregistrerad
Gäst16 maj, 2007 vid 06:36@NiclasA 383496 wrote:
Ok ni tycker 120 liter är lite litet jag väger 75Kg det krävs ganska mycket vind för att lyckas segla med den eller är det “bara” det där med vattenstart somm är problemet. med mindre btädor?
120 L är för litet, inga problem att dra rigg på eller så, och när det blåser marginalvind för planing är den rätt lätt att hålla balansen på den om man har koll på hur segel funkar, men när det blåser mindre än marginal vind så är 120L skitsvårt att hålla balansen på. (upptäckte det själv när jag skulle lära en nybörjare att surfa, hade själv svårt med balansen i mycket lätt vind, speciellt med litet segel, hade puttat på ett 4,2 i ingen vind alls och jag är ändå rätt duktig) nybörjare vill surfa jämt, och det är guldvärt i början att gå ut även i icke planingsvindar, och lära sig hantera segel. det kan du inte göra med en 120L. Hade jag bara kört i vindar 1-8 m/s hade jag sjäkv lätt haft en större bräda, volymen är absolut inget hinder i dessa vindar, eftersom det knappt blir några vågor etc. Så mitt tips är att köpa en större bräda. Sen kommer du märka själv när det är dags för mindre bräda, men jag tror inte du kommer märka det så snabbt som du tror (ja om du inte köper en riktigt stor bräda förstårs) men satsa på 140L utan centerbord och sånt, det kommer nog bli lagom utmanande
-
Vad innebär kastfall?
Jag har en gammelbräda på lut så jag tänkte man kasnke kunde sätta på den när man ska ut och köra i hårdvind till att börja med. Då märker man vad man ska akta sig för när man kör med den nya bräda…
-
Kastfall är när du får för mycket vind i seglet och det far rakt fram med en jävla kraft och fart.
Som nybörjare är man inte grymmast på att parrera så är du ikopplad i selen så far du med.
Grejen är att slår masten eller bommen i med den kraften så kan du dinga brädan. Så formula brädor är ingen idé.
jag har lagat nosen på mina brädor åtskilliga ggr. -
@NiclasA 382950 wrote:
Hej har svårt att veta var man ska börja med.:confused2: har testat en freestyle bräda på ca 110 liter kom upp och kunde segla lite grann och tycker det var skit kul:laugh: . så nu tror jag att jag lrtar äfter en bräda på 120 liter. vill ju inte köpa för enkel bräda så att jag trötnar på den diräkt. någon som har något förslag.
Hallå Niclas! … hade du en trevlig afton på Stenungsbaden?
Tjejen börja surfa för 3 år sen, först på en formula vilket såklart inte var några större problem med balansen (1m bred). Året efter köpte jag en 127l freeride bräda vilket visa sig vara för litet (lite volym i nosen hade den). Rakt fram kom hon men balansen vid slagen var struligt. I år slog hon till på en 144l, 75 bred F2 Hornet. Betydligt enklare i lätta vindar då hon har tid att “gå” runt genom slagen. Du kan säkert få testa den brädan om du är osäker på vad du vill köpa
/Anders
Logga in för att svara.