Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädval nybörjare

• niclasa

Medlem
    16 maj, 2007 vid 20:55

nu har jag fott så monga tipps att jag fortfarande inte vet vad som är bäst men helt klart 120liter kan vara för litet.nu ska jag ut och testa en gammal bräda i hälgen det är någon slalom historia som är lite för liten. skam den som ger sig. jag testar gerna din bräda “Anders” men jag ringer i så fall //Niclas

• spray

Medlem
    16 maj, 2007 vid 21:53

@Wallflower 383604 wrote:

Kastfall är när du får för mycket vind i seglet och det far rakt fram med en jävla kraft och fart.
    Som nybörjare är man inte grymmast på att parrera så är du ikopplad i selen så far du med.
    Grejen är att slår masten eller bommen i med den kraften så kan du dinga brädan. Så formula brädor är ingen idé.
    jag har lagat nosen på mina brädor åtskilliga ggr.

Hur parerar man?
    Är det inte bara att hålla i grejorna så dom inte flyger iväg?

Det verkar som om att det finns en del som lärt sig på formulabrädor trots allt.

• carl-r

Medlem
    17 maj, 2007 vid 10:48

Jodu. Grejen är att du och grejerna flyger iväg.

• rasmus_w

Medlem
    17 maj, 2007 vid 20:56

@Spray 383802 wrote:

Hur parerar man?
    Är det inte bara att hålla i grejorna så dom inte flyger iväg?

Det är lite som att tro att man ska klara en frontalkrock med bil genom att hålla sig i ratten. Men visst, i princip funkar det att hålla i grejorna och följa med, bara man vågar. Man får en läskig flygtur men masten slår inte in i nosen som den ofta gör om man släpper bommen.

• rasmus_w

Medlem
    17 maj, 2007 vid 20:57

Ett annat sätt att betrakta (vissa) kastfall: Brädan tvärstannar, du och riggen fortsätter framåt, i 20-30 knop.

• spray

Medlem
    18 maj, 2007 vid 08:11

Okey, så hur parerar man på bästa sätt?

Hur känner man att kastfall är på gång?

• mang-e

Medlem
    18 maj, 2007 vid 08:21

@Spray 384003 wrote:

Kastfall det är ungefär som en TRISS lott dvs “plötsligt händer det” 😉

• lars_k

Medlem
    18 maj, 2007 vid 08:44

@Spray 384003 wrote:

Du parerar genom att mkt snabbt skota ut, dvs släppa draget i riggen. När du blir säkrare gör du det automatiskt, det sitter i ryggmärgen.
    Du känner det genom att du håller på att tappa kontrollen på riggen, dvs den drar dej plötsligt framåt/neråt.

• rasmus_w

Medlem
    18 maj, 2007 vid 17:39

@Spray 384003 wrote:

I vissa fall går det inte. Det bara smäller till och innan man fattar vad som hänt ligger man i vattnet. Den typen av kastfall är i och för sig inte så vanliga, har jag fattat saken rätt är det mest speedseglarna som råkar ut för det.

• hillstrom

Medlem
    25 maj, 2007 vid 10:55

Jag har kört i några månader och började med min Playmate på 115 l och ett 6.0 segel, vilket verkligen inte är för litet. Jag väger 78kg, så jag tycker inte du ska köpa speciellt mycket större.

• spray

Medlem
    25 maj, 2007 vid 14:57

@hillstrom 385711 wrote:

Jag har kört i några månader och började med min Playmate på 115 l och ett 6.0 segel, vilket verkligen inte är för litet. Jag väger 78kg, så jag tycker inte du ska köpa speciellt mycket större.

MÅnga pratar om att man inte ska köpa för stor bräda och nästan lika många att man inte ska köpa en för liten bräda.

Vad är fördelarna med en STOR bräda, och vad är fördelarna med en LITEN bräda? Vad räknas som stort/litet om man väger 75-80kg?

• wind-lover

Medlem
    25 maj, 2007 vid 16:03

@Spray 385772 wrote:

MÅnga pratar om att man inte ska köpa för stor bräda och nästan lika många att man inte ska köpa en för liten bräda.

Vad är fördelarna med en STOR bräda, och vad är fördelarna med en LITEN bräda? Vad räknas som stort/litet om man väger 75-80kg?

Alltså, nu får vi styra upp detta lite

Som nybörjare kan man inte stå på en för liten bräda. Kan och kan, men man har ju inte fått in den “speciella” balansen för surfing. Inte kommit in i rutinerna för var man ska flytta foten och när och när ska jag skota ut/in ect. Har man då en bräda som är liten ibörjan så gör det inte saken bättre. Man kan till och med tappa lusten för att man inte klarar av det. Därför bör du satsa på en stor och bred bräda som nybörjare.

Fördel med STOR bräda
    Ditt surfande blir stabilt och inte vingligt. Du behöver inte tänka lika mycket på att balansera på brädan. Utan du kan fokosera på vad som händer när du lutar seglet på olika sätt ect… Detta gör ju också att det blir lite lättare och det blir då alltså roligare! Men som ni även pratar om, man kanske tröttnar på för stort? Ja, det förstår jag om man gör. Det gjorde jag! men hade jag inte börjat med stort hade jag kanske inte skrivit här idag?
    Börja stort och byt sedan!! 1år kan du iaf ha dina saker utan att du tröttnar.

Fördel med LITEN bräda
    När du kan grunderna eller iaf börjat plana, stå i stropparna och lite sånt ect så kan man gå över till en mindre bräda. Fördelarna för liten bräda skulle jag bara vilja säga endast finns då du redan kan surfa! Det blir inte klumpigt och osmidigt när du planar, gippar, trixar ect. Det är himla skojj oxå!
    Alla når vi dit men alla måste vi börja någon stans! 🙂

130-150 liter bräda ibörjan blir då allt gött för er!

Vad räknas som stort/litet om man väger 75-80kg?
    Om man är helt grön och väger 75-80kg, ska man nog inte ha under 120 liter. Man kan nästan säga så här: För att brädan ska flyta ska du ta din egna vikt och + på 30. Men det är bara för att flyta!
    Sen för stort, ja jag tror inget riktigt kan vara för stort. Men det kan vara onödigt att köpa en 200/250 liters bräda. Då är det bättre att hyra första gångerna och sen köpa mindre! (så gjorde jag) Jag gick från 200 till 110 till nu 88 liter men jag väger också 50kg. Kan iaf berätta att jag inte den gången märkte någon större skillnad från 200 till 110 (kom snabbt in i tekniken) eftersom jag hade surfat många år med klubbens blåvalar. Så det är helt klart ett tips! :santa:

Lycka till! ut på vattnet med er!

• rookie

Medlem
    25 maj, 2007 vid 16:46

Jag skulle vilja beskriva det som att “lära sig cykla”.

Först lär man sig på trehjuling övergår till vanlig cykel med stödhjul för att sedan kunna kunna cykla utan hjälp. Först efter detta lär man sig cykla utan att hålla i styret och cykla på bakhjulet.

Visst kan man lära “lille Pelle” 4år att cykla på en 26″ tums räjser med 16vxl men risken är att han lär sig först när han är 11år.

Det tog mig 4-5 år att lära mig gippa på en 125liter slalombräda. Jag hade aldrig gjort det valet av första bräda idag.

//Ö

P.S: Det är aldrig fel att lyssna på goda råd. Det svåra är att veta om dom är goda 🙂

• chuckey

Medlem
    28 maj, 2007 vid 06:54

Nice uppsats Linnea 😉

Jag ska skaffa mig ny bräda nu och detta kommer blir min första bräda. Jag har frågat mig för på surfers paradise efter en bräda som jag kan dra rigg på, eftersom jag inte är riktigt hajj på vattenstart än, men även ha roligt på under blåsigare dagar. Både Surfers Paradise och mina tränare tycker att jag inte ska ha en bräda över 130L och jag väger ungefär 75kg. det är läget för mig iallafall 🙂

• spray

Medlem
    28 maj, 2007 vid 07:22

Försäljaren tyckte att jag “missar en hel del i lättvindsegenskaper” om jag tar en 130litare istället för 145.

Vad anser ni? Insjösegling, blåser sällan över 10m/s här.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädval nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.