Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädval nybörjare
-
Formen på brädan och hur stora segel den tar kan betyda mer än bara literantalet.
Vad innebär lättvindsegenskaper i stort förresten? Vill man ha möjlighet att ta höjd utan planing? Vill man kunna åka fort utan planing? Är det att plana tidigt? Är det att vara lätt att pumpa igång?
Kort sagt, det kan vara för vagt att säga generellt att man missar i lättvindsegenskaper mellan 130 och 145 liter. En formulabräda är ju optimerad för att plana tidigt, men utan planing är den inte så rolig. Åt andra extrema hållet så är nog en serenity riktigt rolig i väldigt låga vindar. Ingen av dessa är nåt du ens ska tänka på iofs. Dock kan de vara intressanta att läsa om då de bägge är anpassade för lättvind men på helt olika sätt.Dock kan man utan tvekan säga att en bräda som ligger högre i vattnet är lättare att “ta sig hem” på när vinden är på väg att dö ut.
Hur tung är du?
-
@Spray 386338 wrote:
Försäljaren tyckte att jag “missar en hel del i lättvindsegenskaper” om jag tar en 130litare istället för 145.
Vad anser ni? Insjösegling, blåser sällan över 10m/s här.
Ta 145:an. Jag skulle tro att det är en bräda du kommer kunna ha väldigt länge. Den är lättare att lära sig på och när du blir duktig kommer du kunna lassa på större segel. Bägge kommer i alla fall kännas stora när det brallar i rejält men en duktig seglare (t.ex. jag 😉 ) kan utan problem segla vilken som helst av brädorna i 10 m/s, en 160-litare är nog helt okej det med. Jag har seglat min 148-litare med 9,7 kvadrats segel i 10 m/s och det är väldigt ansträngande och rätt läskigt men fullt möjligt. Farten på djupa slörar blir grym. 🙂
Jag skulle satsa på nåt som funkar bra i lättvind och sen komplettera med en bräda på kanske 90-100 liter efterhand, helt enkelt för att det blir roligare i hårdvind.
Passa dig bara för vindväntandet! Många har tröttnat för att de blir så förälskade i sin lilla 70-litersbräda som kräver 15-20 m/s för att gå igång att de stannar iland när inte 70-litaren funkar och på så vis blir det 2-3 seglingsdagar per år och när vinden väl kommer är de så ringrostiga att de knappt kan segla alls. Man ska se till att ha en bräda som är så stor att man kan segla ofta, då kommer man vara mycket bättre rustad när fetingstormen kommer och man kan damma av lilla vågisen.
-
Som jag sagt i en annan tråd. Vill du bli bra börja med en större typ 145l.
Visst ser det så mycket coolare ut med en liten bräda men i slutändan vill du ha så mycket vattentid som möjligt om du vill bli bra.
Köpte en 150l för tre år sen och det är fortfarande den som får mest tid i vattnet.
Kompletera sen med en mindre bräda typ 100-115 l för att kunna vara ute i hårda höstvindar.
Köp nu och kom ut i vattnet! -
rookie;385793 wrote:Jag skulle vilja beskriva det som att “lära sig cykla”.
Först lär man sig på trehjuling övergår till vanlig cykel med stödhjul för att sedan kunna kunna cykla utan hjälp. Först efter detta lär man sig cykla utan att hålla i styret och cykla på bakhjulet.
Visst kan man lära “lille Pelle” 4år att cykla på en 26″ tums räjser med 16vxl men risken är att han lär sig först när han är 11år.
Det tog mig 4-5 år att lära mig gippa på en 125liter slalombräda. Jag hade aldrig gjort det valet av första bräda idag.
//Ö
P.S: Det är aldrig fel att lyssna på goda råd. Det svåra är att veta om dom är goda 🙂
Tänkte bara säga att som säkert några läst så blev jag ju lurad när jag köpte min bräda, (mistral sle 294, en slalom bräda från 99 ca 60cm bred och 290cm lång) När jag köpte den sa han att det var nybörjar bräda och bla, bla, bla.
Jag skulle känna mindre motivation om jag hade hört alla säga att det är omöjligt att lära sig på den brädan osv. Med rätt inställning tror jag det spelar mindre roll vad man börjar på (i viss mån). Jag planade redan efter några dagar på vattnet, lärde mig gippa efter 2veckor och har bra koll på grejerna nu.
Logga in för att svara.