Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädval och segel
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Brädval och segel
Publicerad av bic2 på 29 september, 2006 vid 07:44Hej
Jag är en återfallssurfare som tänker dra igång igen efter fem år fyllda med småbarn och villabygge….
Är på jakt efter en kul bräda.
Lite bakgrund:
Vikt 86kg
Kör mest i södra Sverige.
Har haft alla typer av brädor från små vågisar till kossor.En bräda som går fort, gippar lätt och är skojig i vågorna hade varit bäst.
Kommer nog att köra mer freeride/våg än avancerad freestyle
Finns inte mycket 2006 prylar kvar…
Har kollat lite på Tabou 3S 97, RRD 94 FSW
Som segel hade nog NP 5.7 Expression passat bäst. eller?
Tacksam för synpunkter och tips
dr-masse svarade 18 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Tjena!
Ibland kan det vara kul med återfall! Angående brädval tycker jag att du är inne på rätt spår. En freestylewave runt 95-100 liter kan du utan problem köra med 4.7-6.5m2, framförallt om du trycker dit en mindre fena för de mindre seglen samt för vågor. Fördelen med en bräda runt 95-100 liter är att du vid tillfälle kan komplettera med en mindre runt 80 liter för dagarna då det blåser pung. Nackdelen är att en 95-100L bräda kommer kännas stor då du är överriggad med 4.7m2, framförallt i vågor.Själv har jag en Fanatic FW98 2006 som min lättvindsbräda där jag använder främst storlekarna 5.3-6.4 m2. Jag använder två olika fenor, en 27cm FW-fena för platt vatten och en 24cm Drake Natural Wave för vågor (och alltid för 5.3m2). Då det är en G10 fena motsvarar den ungefär en 22.5cm onshore fena, typ MFC Onshore. En liten fena gör underverk i vågor då brädan blir betydligt mer “loose” och rolig. Brädan blir också betydligt mer kontrollerbar då det brallar på. Jag kör FW98 i Apelviken och har kanonkul, den hoppar grymt bra och är ruskigt snabb upp i planing. Frontside ridning kräver lite mer teknik än en “stubbie” (ex Starboard Evo) men går utmärkt efter man lärt känna brädan. Backside ridning passar brädan super!
Därmed kan jag starkt rekommendera Fanatics freewave serie ex FW95 (2007) alt FW98 (2006). En annan bräda jag kan rekommendera är Starboard Kombat 97 2007. Väldigt likt Fanatic FW och har fått mkt bra kritik i senaste Windsurf testet. Windsurf tycker att det är en grym cross-over bräda för vågor och freeride. Både Fanatic FW och Starboard Kombat ligger mer mot våghållet än andra freewave brädor (ex JP FW) och passar därmed mkt bra som en sverigevågis (vill du ha en utpräglad vågbräda ska du han en “stubbie” typ en Starboard Evo 74 som jag äger och är löjligt nöjd med). Tabou har jag aldrig seglat och jag har för mig att dessa brädor har inte fått så bra kritik i tester. RRD FW har jag heller aldrig seglat men de jag känner som har seglat brädan har varit nöjda.
Angående segel skulle jag satsa på ett 5.0m2 (alt 4.7m2) och ett 5.7m2. Själv kör jag med Simmer Crossover som fungerar kanon som freeride segel men framförallt som vågsegel. Själv har jag aldrig varit riktigt nöjd med NP Expression men det är en smaksak (har tyckt att de har varit “sega”). Det viktiga är att du köper ett cross-over segel alt ett vågsegel om du har för avsikt att köra i vågor då dessa fungerar utmärkt på platt vatten också.
Lycka till med valet!
/Jonas
PS. Väger 84kg .DS -
Tack!
En liten fråga bara (från en som varit på land de senasre åren):
US-Box som Fanaticen har får mig att få kalla kårar…
Kommer med fasa ihåg mina 80tals brädor med glappande fenor.
Plåt från ölburkar och diverse annat för att få dem att sitta.Är det en ny konstruktion eller har man samma problem nu?
/Bic
-
US box funkar idag alldeles utmärkt pga skärpta toleranser hos tillverkarna.
-
Tack för de snabba svaren:grin:
Kanonforum
Lutar åt en Fanatic FW98…
Angående segel… Simmer Crossover verkar slutsålt och jag behöver prylar ASAP..
Vilka alternativ finns? Är grymt svårt med alla modeller…
/BIC
-
Kika även på Goya Freewave, finns en kvar på rean http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=7&pid=174
Såg även att det fanns en demobräda -> http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=33&pid=226
Har seglat den under 2005, riktigt nöjd med den bärdan, funkar grymt bra ifrån 4,5 upp till 6,2Här finns en tråd, http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=36174&page=2&highlight=goya+freewave
Kan även rekommendera Challenger Bash, riktigt skönt powerwave segel med bra bottendrag och stabilitet, lätt i handen
Har en 4,1:a och en 4,7:a kvar, annars är de nya 2007:orna riktigt fina!
Pm:a om du är intresserad. -
BIC2 wrote:Tack för de snabba svaren:grin:
Kanonforum
Lutar åt en Fanatic FW98…
Angående segel… Simmer Crossover verkar slutsålt och jag behöver prylar ASAP..
Vilka alternativ finns? Är grymt svårt med alla modeller…
/BIC
Tjena!
Du kommer inte att bli besviken av Fanatic FW98 (inga problem med fenboxen). En riktig kanonbräda!Angående segel är det mycket en fråga om smak. Med din vikt och dina ambitioner att köra i vågor skulle jag satsa på ett kraftfullt vågsegel. Simmer Crossover är ett sådant segel (som finns på Surfers Paradise i Varberg enl hemsidan – gå in på nätet och titta!) men det finns även Gaastra Poison och Severne Blade som båda är kraftfulla vågsegel och som fått mycket bra betyg i senaste Windsurf testet (är själv gammal Gaastra seglare).
North Sails gör förmodligen de finaste kvalitésegeln man kan få för pengarna (därav priset…) och det finns två segel där som kan passa; den ena är North Duke som är ett wave/freestyle crossover och som är ett kraftfullt vågsegel och North Sails Voodoo 2007 som är ett mer renodlat vågsegel och har fått grymt bra betyg för onshore ridning (läs gärna vågtestet i senaste utgåvan av Windsurf Mag. (september utgåvan)). Generellt är jag inte kompis med Neil Pryde, främst pga jag har haft dåliga erfarenheter med kvalitén på NP prylar (inte bara segel).
Det viktiga med segelköpet är att du försöker hålla dig till en segellinje, dvs ha flera storlekar av samma typ och märke (ex har jag Simmer crossover 4.2/4.7/5.3/5.7). Detta för att olika segelmärken kan kännas väldigt olika. Det bästa vore naturligtvis om du kunde testa ngt segel men jag är övertygad att du kommer bli nöjd med de segel som jag har nämnt då samtliga är bra kvalitésegel som passar dina behov. Angående mastköp rekommenderar jag Simmer SC-6 som ger en mkt bra mast för ett bra pris.
Lycka till!
PS. Glöm inte köpa en mindre vågfena till Freewaven. Det gör stor skillnad! .DS
PPS. Såg nyss att det finns nya Ezzy Wave SE till salu för nice price. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=10631&sort=1&cat=13&page=2 Ngt för dig kanske? Ezzy’s hemsida:http://www.ezzy.com/2006/index.cfm. Vet inte riktigt hur dessa segel är men jag har för mig att de har fått mkt bra betyg (bla Josh Angulo kör med Ezzy). Enligt Ezzy’s hemsida ska de fungera för både platt vatten (freestyle) men även vågor vilket förmodligen innebär att det är ett kraftfullt segel. Skicka en fråga på forumet för lite feedback.
-
Hej
Tack tipsen. Ska försöka köpa begagnade Simmer Crossover, SP har inga nya i rätt storlekar. 4.7, och 5.7 + eventuellt 5.3
Är det någon skillnad på 2005 och 2006?
/BIC
-
BIC2 wrote:Hej
Tack tipsen. Ska försöka köpa begagnade Simmer Crossover, SP har inga nya i rätt storlekar. 4.7, och 5.7 + eventuellt 5.3
Är det någon skillnad på 2005 och 2006?
/BIC
Inga större skillnader mellan 2005 och 2006. Lite mer förstärkning och en generell höjning av kvalitékänslan för 2006. Själv har jag 2005-modellerna och är riktigt nöjd. Tänk igenom noggrant hur du vill ha storlekarna i din segellinje innan du köper. Om du vill ha typ tre segel och klara ett stort vindspann skulle jag ta typ 4.5/5.0/5.7 och fyra segel lägga till ett 6.5m2 där 6.5:an är ett mer freerideorienterat segel med bra tryck i lättare vindar (sällan några bra vågor då det blåser 6.5m2). Med denna lineup klarar du 6-7m/s till 15 m/s (lite beoreonde om det är platt vatten eller vågor). I min nuvarande linje känner jag att 5.3 och 5.7 ligger lite onödigt tajt och kommer justera den till nästa år så att jag får större spread. Det är viktigare att ligga närmare i storlek på de mindre segeln (pga exponentiellt förhållande) och öka spreaden ju större segel du har.
/SM -
Jag har kört Crossover 4.2, 5.0 och 5.7 i tre säsonger nu (inne på 2007 modellerna). Det funkar fint. 4.2 går igång tidigare än man tror, vilket gör att klivet ner från 5.0 är helt OK. 2005 års Crossover tycker jag var riktigt bra, bättre förstärkta, skönare känsla med bra drag. 2007 upplever jag som att de har snäppet bättre drag, ännu bättre detaljarbete men kanske att 2005 var lite softare i manövrar.
Jag skulle verkligen rekommendera att köra FW98 med 5.7. Den storleken är sweeeeet på den brädan, och funkar fortfarande fin-fint att åka vågor med. 5.7 Crossover är mitt absoluta favoritsegel.
För övrigt håller jag med Surfmeistern om precis allt han skrivit om FW98, inte minst det att med en riktig vågfena så svänger den kalasbra på vågen. Jag brukar köra med en 22 MFC fena i vågor med 5.7.
Logga in för att svara.