Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädval till sydafrika??
-
Masse tar upp en väldigt viktig poäng som jag glömde: skall man köra stubbie i snabba förhållanden får man gå ner mer i storlek (volym) än vad man normalt gör. Om det då är lite byiga förhållanden så krävs bättre ”guppa runt teknik” än om man håller sig till en smalare bräda med mer volym, även om man räknar in det faktum att stubbien normalt är lite enklare att gupp runt på relativt deras volym.
-
Hur gammal är din 8’5:a?
Tyvärr måste jag säga att nervösa brädor som Naishs vågbrädor är det sämsta du kan ta med dig till SA om du inte är expert. Det är mycket chop även mellan vågorna så lugnare brädor typ Starboard eller RRD är att föredra.
Seglingen är rätt tuff rent allmänt då det brallar i ordentligt med byig vind, kallt i vattnet och det finns ingen lucka att ta sig ut genom vågorna.
Lägg till en nervös bräda till allt detta…..Jag har ägt en Naish 8’5 år 99 och kan väl lugnt säga att den inte hör till topp
100 favoriterna som jag skulle ta med till SA. Första året jag var i SA körde jag på en F2 MP 8’4 som är lugnare än Naishen. Även den upplevdes ganska nervös i SA. Andra året körde jag en RRD Wave Cult 51, vilken skillnad, vågridningen funkade så mycket bättre.Visst funkar Naishen men var medveten om att SA inte är något ”smör-ställe” typ Maui eller WA. Med en bräda som man kan ”glömma” under fötterna och koncentrera sig på vågen så funkar allt så mycket bättre.
-
Det kanske kan vara intressant, hur är den och vad vill du ha för den? Min Naish är 2000 modell tror jag. Och på ca 85liter.
-
Har varit i SA i tre vintrar och skulle aldrig enbart ta med mig en stubbie. Var jag tvungen att åka med bara en bräda skulle jag i dagsläget ta med mig min Beast 76. (jag väger ca. 84 kg.)
-
Jag vill ha typ 7500:- inkl. boardbag, oanvända mfc stroppar, mfc 20,5 fena (orginalfenan), som är en anoings sliten men inte farlig, kan ordna bilder.. Brädan är i princip i nyskick.
Den är snabb, har ett grymt skär, och är rätt känslig för fenposition etc.
Logga in för att svara.