Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Bränna i 5-6 m/s, vad krävs?
-
Bränna i 5-6 m/s, vad krävs?
Posted by r_k on 31 oktober, 2005 at 09:15Hej
Jag har funderat på att köpa en typ hypersonic och ett racesegel som jag
kan använda tills det är tillräckligt mycket vind för vågis och 5.7.
Hur stort segel krävs för att kunna köra i vindar mellan 5-9 meter, räcker det med ett segel runt 8 m2 eller måste man gå upp över 10 m2 jag väger ca 75 kg. Jag är inte främst ute efter att slå några speedrekord utan vill kunna bränna runt i göteborgs skärgård när freestylekillarna står och guppar./Raylundvall replied 19 years, 1 month ago 11 Members · 29 Replies -
29 Replies
-
Hej,
Har själv haft en Hypersonic 105 med 8,1 som största segel. ca 8,0-8,5 är en storlek som jag tycker är optimal som största segel på HS. Det är möjligt att slänga på ett större segel men jag tycker inte att man tjänar så mycket på det när det gäller att komma upp i tidig planing. Tror inte du kommer att ha några problem att använda 8m2 som enda segel mellan 5-9 m/s och sedan gå ner på 5,7.Av en händelse har jag även en 8,1 + mast race rigg från -04 till salu, finns i Göteborg….
/Mats
-
Ett annat alternativ kan ju vara att köpa en formula om du gillar denna typ av segling (det gör jag). Med typ en 11m2 kommer du at gå fort i dessa vindar. Gillar du inte formula så ska du nog titta på de största slalombrädorna (runt 130l, ca 75-80 cm breda) och en rigg runt 8-9,5m2
-
Hej,
Jag skulle gissa på att jag kommer igång runt 5-6/ms med några pumptag. Väger 75 kg.
/Mats -
Slå en signal om du har funderingar.
/Mats 0702-658242 -
Jao. En formula är bättre för att köra i dom lätta vindarna du pratar om. Av en ren händelse så har jag en sådan till salu… Se nedan.
Hypern är ganska teknisk att få igång tidigt. Kör själv en HS125… Men jag är ganska mycket tyngre än du, iofs
-
Jag håller med MacTS och Jester, kör fomula i de vindarna!!
Med ett 11.0 race segel kan man köra i ett väldigt stort vindområde! -
Formula är oslagbart i lättvind! Inte bara att du planar tidigare och bättre igenom vindhål med en formula än med något annat. Du kan ta dig vart du vill i skärgården då det inte är jobbigt att kryssa med en formula. (När det börjar blåsa lite mer är det snarare halvvinda som blir jobbigt, för du får för mycket drag. Och det är ju inget man gråter över! )
Jag skaffade en begagnad formula just för att kunna krusa omkring de goa soliga dagarna. Det är den bästa investering jag gjort! Det är lite knöligt i början att jippa men man vänjer sig rätt snabbt.
//Hatar att sjunka igenom
-
Jag tycker formula verkar lite stort och klumpigt.
Om man nu kör Hypersonic och ett 8.0-8.5 m2 freerace segel är det en 6-7 meter som krävs då eller hur mycket behövs? -
Hypersonic är väl inte den lättaste brädan att få igång i lättvind direkt pga att den inte går att pumpa eller har jag missuppfattat saken, har själv aldrig testat en HS tyvärr. Däremot ska den väl hålla planingen rätt bra genom vindhålen.
Det jag själv funderar på är en 130 liters slalom med mer normal bottenshape runt 75-80 bred med 9 kvm. Kanske en Exocet S3….
-
Hypersonicen är en bra kompromiss som fungerar i ett oerhört vindregister. Dock blir ju tidiga planingsegenskaper resp extrem toppfart lidande. Dock är Hypern grym på att plana genom vindhål. Snudd på formulaklass på den!!
Jag gissar på att det är den kluriga bottenformen som gör att den är lite trög runt planingströskeln. Men när man väl får upp den i planingen skjuter den iväg som ett skott. Hysterisk acceleration, helt enkelt.
Visst e formula lite “klumpigt”, men det är mest på land man upplever det.
-
Hypern är ju helt klart lite speciell. Lite formula stuk över den med stora segel men det går ändå att köra med små segel. Den har ju ett väldigt brett område segelstrorleksmässigt och är väl bra på mycket men kanske inte bäst på någonting? En kompromiss alltså…
Det är väl lite extra trixigt att komma upp i planing, sedan byggs farten upp undan för undan och man håller farten lite längre när vinden dör. En vinst ligger väl just i det att man slipper släpa på många brädor. Med 9.8 segel kan man nästan hänga med formula gubbar på 11.0 men brädan är lite för smal för att det skall bli optimalt. Man kan väl hålla liknande fart på kryssen men går väl ca 10 grader lägre (ca 60 grader från vindögat). Med vinden är det väl lite samma sak, går att hänga med hyfsat i fart men man går inte lika djupt.
Det är en sak som är lite knepig med hypern, med mindre segel så upplever jag att det är mycket lättare att få upp brädan ur vattnet och toppfarten är ganska lik den man får med ett större segel och passande fena (lite sämre vinkel möjligen).
Med små segel (6.5 och neråt) så planar man tidigt och har även bra toppfart (även om jag tycks ha fastnat lite kring 28 knop, har 28.8 som högst 2 sec. notering). En annan sak är jippen, den är helt klart speciell och inte särskilt kul, jag rekommenderar helt klart en provsegling eller två innan köp. Vet ingen bräda som varierar så i känslan, ibland känns det som den bara suger fast i vattnet och sedan när man väl får till trimmet så känns det som man flyger fram utan minsta ansträngning…
Segel mässigt så räcker det nog med tex 8.5, 6.5, 5.5 och fenor från 30 till 42 cm. Med freerace segel går man igång rätt tidigt om man riggar med mycket buk men toppfarten blir lite sämre jämför med race rigg. Planingströskel i m/s är ju väldigt svårt att säga något om. Då behöver man ju i princip ha med sig vindmätare ut på vattnet. Går kanske att plana sporadiskt när det blåder 5 m/s i medel men det behövs väl 6-7 m/s för att det skall bli roligt…
(korrigerade vinkeln som blivit fel)
-
Hej, Trixet med att få igång HS tidigt är att falla av väldigt mycket när man pumpar dvs börja pumpa i slör och lova upp till halvvind när den går igång. På det sättet får du upp den i planing minst lika tidigt om inte tidigare än de flesta andra brädor med 105 liters volym – Bonus är att den kan glida igenom vindhål som en formula.
/Mats -
Varning för Starboard Hypersonic oansett årsmodell!
Den har bland annat utpekats som den största floppen i modern windsurfing.
Kolla hellre på Falcon 120 eller 131, stora Mantan och F2 SX 131.
Med en modern lättvindslalom och ca 10 m2 kan du plana och ha tryck i sylarna redan i 5 m/s.
Nya slalom seglena i dessa storlekar går igång tidigt, tidigare än formula i samma storlek.
Log in to reply.