Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Brasilien – Fortaleza – Jericoacoara

Taggad: 

• Brasilien – Fortaleza – Jericoacoara

Publicerad av malinhermansson på 1 november, 2015 vid 21:13

Vi åker till Brasilien från nyår och hela januari. Har två veckor uppe i norra (flyger till Fortaleza). Efter en del research är vi sugna på Jericoacoara. Behöver tips på boende, men också andra spots i “närområdet” vi borde dra till :santa:

malinhermansson svarade 8 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • forte

Medlem
    3 november, 2015 vid 22:55

Hej!

Jag hänger gärna på den här tråden. Är helt ny på forumet och grön när det gällare att kita. Har bott i Brasilien i 1,5 år och tänkte att det är dags att lära sig. Har googlat fram tips vad gäller ställen att åka till i norra BRA, men kanske sitter någon på info som jag inte lyckats luska fram?

Vad jag främst är ute efter är ett ställe som är lika bra (för nybörjare) som Jericoacoara, men där turismen inte nåt fram i samma storskalighet. Vill ha ett hyfsat lugnt och avslappnat ställe där priserna inte är gringomässiga som de är däruppe…

• teda

Medlem
    27 november, 2015 vid 20:37

Tja

Jag kom precis hem från 2v i Taiba och 1v Jeri. I Jeri bodde vi på Hurricane – jäkligt bra. I Taiba på VilaMarola – också väldigt nöjda (måste vara bästa stället i Taiba).

Jeri är en speciell o trevlig by men kite är kass. Taiba å andra sidan var bland den bästa kite jag upplevt. Gjorde en lång downwinder varje dag till Paracouro där vi käka lunch. På vägen stannade vi på några plattvattenspots o bättre vågställen.

Bilderna är från Taiba

• maglu

Medlem
    29 november, 2015 vid 19:19

Väldigt mycket kite i Cumbuco strax norr om Fortaleza. Själva Jeri får man väl inte kitea i, bara vindsurf, utan man måste till andra spots i närheten

• nick

Medlem
    30 november, 2015 vid 03:16

@Maglu 737275 wrote:

Väldigt mycket kite i Cumbuco strax norr om Fortaleza. Själva Jeri får man väl inte kitea i, bara vindsurf, utan man måste till andra spots i närheten

Ja, det är tragiskt. Windsurfingspoten i Jeri, där kiting är förbjuden, har de bästa kiteförhållanden i havet jag såg i Brasilien. :mad2: Jag tröttnade efter ett par veckor o åkte till Cumbuco istället. Annars är ett Jeri ett kanonmysigt ställe.

• forte

Medlem
    3 december, 2015 vid 21:06

Är i Prea just nu – magiskt!

• malinhermansson

Medlem
    10 februari, 2016 vid 10:44

Vi var på flera ställen mellan Fortaleza och Jeri. Tyvärr har slutet på säsongen där varit kass. På två veckor fick vi 3 riktigt bra dagar med surf. Som tur var hade vi med oss allt ifrån 7 till 14 kvm kite, så fick en hel del halvbra dagar, medan de som bara hade med sig mindre storlekar snällt fick stanna kvar på stranden. Folk sa lite olika men det verkar som att hela säsongen har varit ovanligt dålig. Vi hade iaf förväntat oss mer.

Förutom besvikelsen över förlorad vind var norra Brasilien fantastiskt. Vi hängde mycket i Kite Lagoon, med plattvatten. Itarema är en lite okommersiell stad och det det är gott om plats i lagunen för surf.

Prea var grymt fint med gött kite-häng. Hade dåligt med vind där så kite-upplevelsen var inte magsik.
    I Cumbuco var det mycket folk och lite trångt mellan drakarna. Körde bara på havet och testade aldrig lagunerna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Brasilien – Fortaleza – Jericoacoara

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.