Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Bred maststrumpa tack vare Pryde?
-
Bred maststrumpa tack vare Pryde?
Publicerad av hankloose på 17 november, 2007 vid 09:28Hur många tror att dom ”andra” tillverkarna hade ”breakat” bredmastrumpa
om inte Np hade gjort det? Varför är det så att alla bara apar efter NP
eller har jag fel? Om det inte hade vart för pryde hade vi kört omkring med segel som såg ut som mauisails Tr2? Visst jag vet att gaastra uppfann cambern men det 5 senaste åren kan vi väl fokusera på istället……swe-496 svarade 17 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 29 Svar -
29 Svar
-
Fel…Redan i slutet på 80-talet (-87 för att vara exakt om jag ej missminner mig) fanns det några få tillverkare som hade sk ”split-batten cambersegel”, tex franska (?) Briand. Maststrumpan på dessa Briand segel var betydligt bredare än på motsvarande Gaastra tex. Så det där med bredare maststrumpa är inte direkt någon nyhet…Har för mig att man övergav ”split-batten” konceptet pga att lattorna gick av ideligen…
-
Men om vi fokuserar på 2003 å fråmåt…..Fast å andra sidan så har gaastra kommit på den där snodden som håller seglet ihoprullat men det har väl kanske inte så mycket med performance att göra…..
-
@Hankloose 429067 wrote:
Men om vi fokuserar på 2003 å fråmåt…..Fast å andra sidan så har gaastra kommit på den där snodden som håller seglet ihoprullat men det har väl kanske inte så mycket med performance att göra…..
Men saaatans så praktiskt!
-
@Hankloose 429064 wrote:
Hur många tror att dom ”andra” tillverkarna hade ”breakat” bredmastrumpa
om inte Np hade gjort det? Varför är det så att alla bara apar efter NP
eller har jag fel? Om det inte hade vart för pryde hade vi kört omkring med segel som såg ut som mauisails Tr2? Visst jag vet att gaastra uppfann cambern men det 5 senaste åren kan vi väl fokusera på istället……Visst kom Gaastra med cambern 1985 men den mastfickan var inte jättebred.
Det var dock Fivestars mastficka samma år. Den var så bred att dom hade den skumfylld! Dagens typ av breda mastfickor kom 1987 och då var det Freedom Sails som var först i serieproduktion. -
Den breda masstrumpans brejk skall nog till viss del tillskrivas Guy Liljegren. Förutom att bygga brädor som designmässigt var långt före sin tid så sydde Guy segel, även dessa med design och prestanda lång framför andra tillverkares. Ett av dessa segel med bred maststrumpa köptes av en segeldesigner (Robert S?) och första NP seglet med bred masstrumpa var i princip en ren kopia av Guys. Detta utan att Guy vare sig fick cred eller några pengar…
-
Knatte
Gäst17 november, 2007 vid 11:16Det var väl Naish Stealt årsmodell 2005 som återinförde detta på ”bred front igen”, när Finian Maynard började seriöst jaga 50 knop?? Innan dess fanns det väl inga seriöst breda mastfickor på många år:smile: 🙂
-
Guy är absolut min största idol och förebild. (Och under många år min leverantör av segel och brädor). Men just den breda mastfickan fick han från Freedom via Cobra. Dvs han hade ju när kontakt med dem (Cobra) eftersom dom köpte ett par brädor av honom 1986/87 som dom mallade av. Och i Asien så körde dom bl a ett entyps Thai-mästerskap med Cobra/Guy-brädor med just dessa freedomsegel. Guy fick tag på tre olika storlekar som han sedan sydde om och använde framgångsrikt hemma på Q8-tävlingarna. Ett av dessa Freedom köpte jag billigt sedan. men dom var inte i monofilm och dom hade en mastkurva för sjukt styva alu-master. Guy använde hur som helst dessa egenhändigt modiferade Freedomsegel när han själv började sy egna i bottenvången hemma i Frillesås. Jag har ett sådant från 1990 kvar i min egna brädmuseum.
Här är en bild på ett av Guys slalomsegel från 1994:
-
Skulle tippa att det är Guy himself.. Det är iaf hans segelnummer.
-
Knatte
Gäst17 november, 2007 vid 14:07Lbj har också kvar och kanske använder ett gammalt Guy-segel för skridsosegling på is. (Men nu köper lbj allt nytt, så detta kanske är skrotat)
Det var ju isf några år sedan vi åkte ihop, men då var det ett Guy-segel med jäkligt bred mastficka som användes.. -
@Hankloose 429126 wrote:
Kul nostalgi e det du på bilden Anders?
Nej det är gurun, guden Guy himself. OBS Lilljegren med två L.
(Jag gick en kurs i svart-vit fotografering ca 1995 och förevigade då Guy i sin livs form.) -
Jag har en känsla av att ”bred mastficka”-konceptet inte kan tillskrivas en specifik person, många verkar ha prova idén i olika varianter vid olika tidpunkter. George Greenough ska ha kört med nåt sånt, riggat på egentillverkade RDM-master i prepreg kol under 80-talet.
-
Ja ja visst har en å annan testat nån årsmodel med bredmaststrumpa men det va ju efter NP rs4 som den riktiga boomen startade med bred mastficka…
Släpp det där men gamla modeller från 94 å fokusera på framtiden….fan det känns som om dom flesta på speedkonfen har passerat 40 års strecket med råge…. -
@Hankloose 429229 wrote:
Ja ja visst har en å annan testat nån årsmodel med bredmaststrumpa men det va ju efter NP rs4 som den riktiga boomen startade med bred mastficka…
Släpp det där men gamla modeller från 94 å fokusera på framtiden….fan det känns som om dom flesta på speedkonfen har passerat 40 års strecket med råge….Testat nåt år, Guy utvecklade ju dem i 15 år, in i 2000-talet. Hade han inte pajat axlarna så skulle han fortfarande gjort dom bästa seglen.
Släpp det där med att NP är mer innovativa än nån annan!
-
NP verkar mest innovativa när det gäller prislappen tycker jag!
Logga in för att svara.